Citat:
Ursprungligen postat av
poiuy1298
Vad menar du med äldreboende?
Det är ju väldigt få som bor på äldreboende och medeltiden folk bor där är ganska kort.
Medianåldern för någon som flyttar till ett äldreboende är 86 år och medianlivslängden är 2 år.
Det är bara de allra sjukaste som får komma till äldreboende nu för tiden och de flesta avlider som sagt inom 2 - 3 år.
Hemtjänst kanske kan hjälpa äldre att bo kvar i brf/villa längre och det är bra - det är bättre för den äldre och billigare för kommunen.
Dock så kommer ju inte hemtjänsten klippa gräset, rensa landen, måla huset, räfsa löv osv. Sånt som kan få en villa att gå ner sig väldigt snabbt. Har man inte barn på relativt närma håll så blir det svårt.
Bara olika benämningar, trygghetsboenden, seniorboende osv.
Tar man ofta med dessa pensionärer har dom oftast ett billigt boende, jag jobbar inom bygg, man skriver ofta ut rotbidrag, även om mannen dog för X antal år sedan väljer kvinnan oftast att bo kvar, ännu värre är att dom oftast har råd med detta, dels det finns inga skulder kvar, man har enbart driftkostnader, dom köpte för 30-40 år sedan när en vanlig villa kostade 400-800 tusen kr.
Dom känner grannar, man gillar o kunna bara gå ut på altanen/uteplatsen, strosa runt o titta på sina rabatter.
Har några roliga exempel, kom till en adress, plinga på, det kom en gammal skröplig man o öppna dörren, han stod med förmodligen alzheimer o fick inte fram många ord, när han väl fick fram orden ropa han, pappa det är till dig!
Jag tänkte helsike kommer det komma en ännu skröpligare man, döm om min förvåning att denna 92 årige pappan var helt frisk o tog hand om sin son som var 73 år, han var hur pigg som helst och 92 kunde jag aldrig tro han var.
Men om man sammanfattar vad alla dessa gamla kvinnor/män som bor kvar berättar är att deras pension inte räcker långt ifall dom tar en lägenhet, oftast handlar hyrorna om 8000-12000 kr per månad som äter upp deras pension, men i huset bor dom för runt 4000kr månad, verkar inte heller vara problem med betal förmågan. Oftast tvingas man bli bjuden på fika, verkar vara något in ältat deras generation att fika måste man bjuda på.