2024-03-09, 01:48
Medlem
Silfverryggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slipperyslope
Och allt snack om att ryssen inte vågar attackera ett nato-land, och atg man är sökrard i ä utanför? Det tror du är "myter" och att dj baserad på tidigard erfarenhet av Rysslands beteende gör analysen att han kommer anfalla Nato, om det blir fredsavtal med ukrain på rysk fördelaktiga villkir? Är det så du tänker liksom?

Jupp. I och med att angrepp sker redan genom påverkankampanjer, cyberattacker, ockupation av byggnader. Även kidnappningar av andra länders medborgare ex.vis en estländsk gränsvakt som FSB gick in i Estland och helt enkelt snodde honom med sig. Estland var Nato-land redan då om jag minns rätt.

Och de giriga oligarkerna som är runt putte kommer vilja ha mer.

Snabbedit: Med tanke på alla fastigheter som ryssar har köpt i Finland och som konstigt nog ligger nära militära objekt ser jag inte som en slump.
Senast redigerad av Silfverrygg 2024-03-09 kl. 01:51.
Citera
2024-03-09, 01:50
Medlem
Kaptagons avatar
Verkar som att Ukraina har skickat iväg några drönare mot ett flygfält där ett A 50 flyg nyligen setts på satellitbilder. Hoppas dom träffa sitt mål.

https://twitter.com/front_ukrainian/status/1766259683298324571?s=19
Citera
2024-03-09, 01:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silfverrygg
Jupp. I och med att angrepp sker redan genom påverkankampanjer, cyberattacker, ockupation av byggnader. Även kidnappningar av andra länders medborgare ex.vis en estländsk gränsvakt som FSB gick in i Estland och helt enkelt snodde honom med sig. Estland var Nato-land redan då om jag minns rätt.

Och de giriga oligarkerna som är runt putte kommer vilja ha mer.

Snabbedit: Med tanke på alla fastigheter som ryssar har köpt i Finland och som konstigt nog ligger nära militära objekt ser jag inte som en slump.

Så din egentliga oro är den ökande cyberaktiviteten och facebook-"kampanjer" och spionage, kallt krig, om ryssen knte besegras av ukraina? Jag finner logiken haltande.. Jag är övertygad om att spionaget, cyberaktivitet påverkats i högre av vår eget Nato-medlemskap och sanktionshysteri än av kriget i Ukraina.
Senast redigerad av slipperyslope 2024-03-09 kl. 02:00.
Citera
2024-03-09, 02:04
Medlem
Silfverryggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slipperyslope
Så din egentliga oro är den ökande cyberaktivitetdn och "kampanjer" och spionage, kallt krig, om ryssen knte besegras av ukraina? Jag finner logiken haltande.. Jag är övertygad om att spionaget, cyberaktivitet påverkats i högre av vår egen Nato-medkemskap och sNktilnzhysteri än av kriget i Ukraina.

Det hänger ihop som jag ser det. ryssen ville ha sin intressesfär som hade inneburit en mer eller mindre veto-rätt på Sveriges och Finlands utrikespolitik. Nej tack på det. Finnarna genomled den skiten redan under flera år när de inte kunde göra egna beslut utan att höra av sig till moskva.
Ryska flygövningar med kärnvapen för några år sedan.
U-båten på 80-talet.
Spioncentralen på ambassaden.
Diverse förtäckta hot om ditten och datten.
Migrantflödet från MÖ hit (se vilka som bombar för fullt kring Idlib i Syrien som exempel).

Just nu väntar tusental migranter på den ryska sidan och väntar på att Finland öppnar gränsen. Folk ryssen har bl.a. m.h.a wagner förflyttat från hemländerna till gränsen.

Nu valde vi det mindre av två onda ting genom Nato-medlemskapen.

Så vi är redan i krig. Det saknas nu bara verkanseld.
Citera
2024-03-09, 02:39
Medlem
Slackoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Text tv.Nu skickar ukraina sina kvinnor till fronten också.
När ett land med så mycket folk måste slakta sina kvinnor i skyttegravarna är det jävligt illa.

Men... ni skickade ju häxan Olga Kachura redan 2014.

https://dan-news.ru/en/defence/donbass-post-issue-to-honor-russiadpr-hero-olga-kachura/
Citera
2024-03-09, 02:48
Medlem
Slackoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pleiadesz
Även om Archern är imponerande på sitt sätt så håller jag med

54 miljoner pjäsen är alldeles för dyrt

Det är uppenbart att vi behöver volym och billigare system och system som är lätta att utbilda folk på snabbt, typ ta mortar huvudet från CV90 granat versionen och montera på ett lätt lastbilsflak med offroad kapabilitet

Bättre och utveckla ett eget Himars liknande system istället i den dyrare prisklassen, de kostar ungefär lika mycket och blir betydligt mer skyddade av den långa distansen, eller öppna plånboken och köpa men då blir det dyrare för USA tar bra betalt för sig när de ska exportera dem
Vilket svammel men det är för mycket ot att bemöta dig men klistra in ditt inlägg i vapenforumet i archertråden så får du svar på tal.
Citera
2024-03-09, 05:13
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Det är verkligen sant! Shoot-n-scoot-systemen var geniala när man bara hade art-radar och ty åtföljande motartillerield att frukta, och när den väl kom efter 10 min var man redan omgrupperad och borta. Nu skickas en spaningsdrönare upp mot koordinaterna där art-elden kom ifrån och spanar rätt på Caesar- eller Archer-pjäsen (och ryssens motsvarighet) och följer dessas flykt och nya grupperingsplats. Och sen blir det pang-boom där istället. Med klassiskt artilleri, FPV-drönare, MLRS eller vad som nu finns till hands...
Och ändå lyckas man inte slå ut pjäsen! Typiskt ryskt! Tur att de fortfarande har gott om köttmur.
Vapen och pansarfordon är i alla fall på upphällningen. Att skicka infanteri med kinesiska golfbilar och andra billiga ATV är ett !tydligt tecken på det.

Ryssens antiartilleriradar har uppenbart aldrig existerat eller fungerat. Snart kommer mer och bättre västproducerat material till Ukraina, då kommer ni rysshoror behöva större tårkanaler!
Citera
2024-03-09, 05:18
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silfverrygg
Få se vad det blir av detta:
Kebabsvarvaren blandar sig i det hela
https://liveuamap.com/en/2024/8-march-the-turkish-president-we-are-ready-to-host-a-peace
https://liveuamap.com/en/2024/8-march-the-turkish-president-we-will-contribute-strongly

Någon som kan översätta kråkfotsjiddret?
https://twitter.com/AsharqNewsBrk/status/1766172346153423211
https://twitter.com/AsharqNewsBrk/status/1766172248434512169
Många rysshoror i tråden är uppenbart blattar och har arabiska som modersmål och kan översätta.
Det verkar handla om att ryssen återigen vill fredsförhandla?
Tyder på att de börjar fatta att de är på väg mot botten av skittunnan...
Citera
2024-03-09, 05:29
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Archer är nog fanimej världens bästa artilleripjäs i dagsläget. Lite stolt blir man ju som svensk ändå. Men med tanke på hur dyra de är och hur billiga drönare tagit över slagfältet är de nog lite akterseglade av teknikutvecklingen ändå(?) Vi får se...
Ja hela världen verkar helt plötslig hålla med dig!

Archer kallas numer som ett "Sniper vapen" av ukrainas militär!
Snacka om att vi fått extremt bra reklam för våra egenproducerade vapen.
Jag väntar bara på att vår Taurus och Saab Boeings GLSB börjar jobba på allvar.

Ni som kan! Lägg era investeringar i svensk vapen industri. Det kommer att löna sig rejält speciellt enligt alla judehatare...
Citera
2024-03-09, 06:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Ja hela världen verkar helt plötslig hålla med dig!

Archer kallas numer som ett "Sniper vapen" av ukrainas militär!
Snacka om att vi fått extremt bra reklam för våra egenproducerade vapen.
Jag väntar bara på att vår Taurus och Saab Boeings GLSB börjar jobba på allvar.

Ni som kan! Lägg era investeringar i svensk vapen industri. Det kommer att löna sig rejält speciellt enligt alla judehatare...

Archer är så klart världsklass antagligen bästa artilleri systemet på marknaden. Gillar dumperchassit kört dumper vet vilken jävla framkomlighet en sån har. Slitstark och enorma fördelar mot en lastbil. Ända stället lastbilar är bättre är på vanlig väg men dumpern kan lätt hålla minst 70 kilometer i timmen med på väg dock med rätt mycket högre bränsleförbrukning.

GLSB är rätt ny tror inte vi var så värst många utan man testar det i Ukraina.
Kryssnings robotar vete fan om Ukraina har så stor nytta av vist man kan slå ut krim bron osv men man behöver slå imot mål i Ryssland och så längt går nog inget nato land i dagsläget.

En full invasion av Ukraina från nato är vad vi behöver för att kasta ut ryssland. Lär inte hända dock så deta vinner ryss jävlarna sedan kan vi vara se på vilket land dom hoppar på här näst.

3 månader sedan tror jag Ukraina kommer få lov och ge upp om inget drastiskt sker
Citera
2024-03-09, 07:23
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptagon
Verkar som att Ukraina har skickat iväg några drönare mot ett flygfält där ett A 50 flyg nyligen setts på satellitbilder. Hoppas dom träffa sitt mål.

Det verkar vara mer än ett flygfält där.

https://twitter.com/UKikaski/status/1766269324623261856
Citat:
Breaking. Possible AFU strike on the #Beriev aircraft plant in #Taganrog, Russia.

"Katsaps are whining that the Taganrog Aviation Scientific and Technical Plant of Beriev was hit.

The A-50 and A-100 DRLV aircraft were modernized there. Tu-95 and Tu-142 strategic bombers are also repaired and serviced."
Citera
2024-03-09, 07:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
Det verkar vara mer än ett flygfält där.

https://twitter.com/UKikaski/status/1766269324623261856

Attacker mot Taganrogs flygbas rapporteras nu i flera medier.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in