2024-03-08, 18:59
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Nu kan vi skicka JAS Gripen till Ukraina!
Stor majoritet i riksdagen för detta!
Hoppas på snabb leverans för att snabbt vässa Ukrainas luftvärn.

Låt oss nu alla Ukraina vänner vänta.., tills bläcket har torkat, och ta det därifrån..

Men en fin tanke är det !
Citera
2024-03-08, 19:03
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Equinox800
Läste nu att Ukraina har börjat massevakuera 57 bosättningar i östra Ukraina. Kan bara betyda att Ryssland går starkt framåt där nu.
Själv läste jag att Ryssland börjat evakuera delar av Belgorod!

Det verkar vara stora grejer på gång?
Hur många invånare finns det i Belgorod? Det är väl där ryska befrielsearmen brukar attackera.

Har de lyckats avancera och tagit mer mark där?

Fattar ryssana själva att de håller på att förlora land till ryska separatister?
Har Vlad Solo eller nån annan kommenterat det hela?
Citera
2024-03-08, 19:10
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Låt oss nu alla Ukraina vänner vänta.., tills bläcket har torkat, och ta det därifrån..

Men en fin tanke är det !
Absolut!

Men nu finns det i alla fall en stor majoritet i vår riksdag för att leverera Gripen.

Extra kul är ju att Magdalena Andersson gick ut och mer eller mindre krävde detta
Citera
2024-03-08, 19:17
Medlem
bema56s avatar
Chasiv Yar pekas ut som Rysslands nästa mål i östra Ukraina. Men enligt det brittiska försvaret är det osannolikt att militären i dagsläget kan genomföra ett större anfall mot staden.

https://www.dn.se/varlden/staden-pekas-ut-som-rysslands-nasta-mal/

Det verkar som ett ännu bättre ställe för att mala ner och avväpna ryssen!
Citera
2024-03-08, 19:20
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Väldigt tyst från rysshororna nu? Har det hät nåt spektakulärt igen?
Ny sänkning av ett viktigt örlogsfartyg eller stridsflyg?

Ukraina har precis lanserat en ny marin drönare med kapacitet att slå ut Kerchbron och alla fartyg i Svarta havet så de försöker nog ta upp sina fartyg på land.
Citera
2024-03-08, 19:26
Medlem
Drozds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Något har de träffat men någon archer är det inte Finns flera saker som avslöjar detta . Så Ryssland suger på identifiering av mål som vanligt .

Kan man skilja på midjestyrd 6x6 och framhjulstyrd 8x8 samt banddrift så ser man det

Jag säger inte att du har fel, men vad tror du det är för pjäs?

Jag tycker man anar det typiska tunga "överhänget" bakåt på själva artilleripjäsen som Archer har, samt "midja" framför styrhytten och dessutom att styrhytten avviker från en rak linje som i midjestyrning. Kolla vid 0:28

https://www.bitchute.com/video/hvhzzCOvEz1M/

Caesar saknar ju midja och är jämnbred sedd ovanifrån. Finns några andra midjestyrda artsystem?

Blev hursomhelst nog bara en skrapa i lacken som gick att fixa med lite lackspray...
Senast redigerad av Drozd 2024-03-08 kl. 19:32.
Citera
2024-03-08, 19:28
Medlem
Citat:
De forsätter nog ett tag till och nöter ner ryssen ännu mer tills de kollapsar.
Med det här tempot med antal dödade soldater och utslagna vapen kommer de knappast klara mer än nåt år eller två

Tack för en trolig förklaring. Alla vet ju att ryssarna inte har någon produktion att tala om öht vad gäller vapen produktion?
Citera
2024-03-08, 19:28
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Ukraina har precis lanserat en ny marin drönare med kapacitet att slå ut Kerchbron och alla fartyg i Svarta havet så de försöker nog ta upp sina fartyg på land.
Du skojar nog nu min vän! Samtidigt är jag själv övertygad om att Ukrainas marina drönare redan är mycket bättre än de som sänkte Sergei Kutov.

Vi kommer att få se mer av Ukrainas sjödrönare! Trust me...
Citera
2024-03-08, 19:34
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Du skojar nog nu min vän! Samtidigt är jag själv övertygad om att Ukrainas marina drönare redan är mycket bättre än de som sänkte Sergei Kutov.

Vi kommer att få se mer av Ukrainas sjödrönare! Trust me...

Den kan bära ett ton sprängmedel och nå hela Svarta Havet. Man kan montera luftvärnsrobotar på den också så det är självklart att Kerchbron kommer slås ut inom kort.
Citera
2024-03-08, 19:39
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RullRull
Tack för en trolig förklaring. Alla vet ju att ryssarna inte har någon produktion att tala om öht vad gäller vapen produktion?
Du låter ironisk?

Har du själv sett några nya T-90 M som ni påstår ska tillverkas i 1500 hundra om året?
Har du sett något annat nyproducerat ryskt vapen vid fronten sista halvåret?
Varför köper nu ryssen tillbaka vapen de sålt eller skänkt bort?

Alla vet nog att Ryssland hade en produktion av vapen . Idag vet vi bara att ryssen får köpa tillbaka tidigare skänkta vapen och köpa dyrt från Iran med guld.
Citera
2024-03-08, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av attog
Vad är fel i deras krav?
Ryssland har attackerat de och får ta konsekvenserna.
Så fungerar det i civilisationen.

Om målet med kraven är att förlänga krigandet och eventuellt kanske få landet totalförstört med kärnvapen, ja då är dessa kraven perfekta.. Om man vill hitta en väg ur den onda spiralen av eskalering, så måste man inse att det inte går att vara fundamentalist och vägra ge upp delar som man anser i grund är fel att ge upp, för att få det näst bästa, om det bästa är orealistiskt.
Citera
2024-03-08, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Jag säger inte att du har fel, men vad tror du det är för pjäs?

Jag tycker man anar det typiska tunga "överhänget" bakåt på själva artilleripjäsen som Archer har, samt "midja" framför styrhytten och dessutom att styrhytten avviker från en rak linje som i midjestyrning. Kolla vid 0:28

https://www.bitchute.com/video/hvhzzCOvEz1M/

Caesar saknar ju midja och är jämnbred sedd ovanifrån. Finns några andra midjestyrda artsystem?

Blev hursomhelst nog bara en skrapa i lacken som gick att fixa med lite lackspray...

Ser ut som en Archer. Så två st utslagna eller skadade som bekräftats.

Drönare har ändrat spelreglerna för shoot and scoot. Med tillräckligt många spanardrönare i luften som opererar på långa avstånd så blir inte shoot and scoot längre någon större fördel. Till slut hittas något och då skickas attackdrönare fram. Taktiken med rörligt artilleri är att de hinner fly undan moteld med artilleri. Om det svärmar drönare överallt så är positionen röjd så snart drönaren är där.

Rysslands utrustning mals ner i drivor med just drönare, men Ryssland har också drönare. Så förluster kommer på båda sidor. Bara att skicka fler och reservdelar. Men framförallt skicka många drönare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in