2024-03-07, 16:45
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lokforare1990
Alltså jag är faktiskt inte minsta besviken över att något som var adresserat till mig blev beslagtaget. Det visar ju bara att det är tryggare att handla online en hos den lokala kranen.

Jag är endast orolig över mitt körkort och inget annat. Och jag kan inte se inte att dem kan komma åt det förutom då möjligtvis genom soc vid ett eventuellt drogtest. Så man är ju bra dum ifall man genomför ett test, dem kan ju inte tvinga mig

Blir du dömd för detta så kommer nästa smäll med körkort och även jobb kan bli körigt om du har ett sådant. Hoppas verkligen inte ditt nick är relaterat till ditt yrke.
Hur som helst. Juridik är ingen exakt vetenskap. Den stora cliffhangern i ditt fall är antagligen om du pissar positivt och motsvarar det samma knark som polisen knep är det en riktigt tuff sits för dig. På alla håll och kanter!
Citera
2024-03-07, 16:48
Medlem
Citat:
Tja,

Fick i posten hem ett brev från polisen om att ett brev adresserat till mig sorterats ut under postgången och i vilket det har anträffats misstänkt narkotika. Vidare stod det något i stil med att en anmälan om försök till narkotikabrott har upprättats och att narkotikan har förverkats.

I samma brev står det även att underrättelse till socialtjänsten har upprättats då jag är vårdnadshavare etc..

Jag tycker ju att brottsrubriceringen låter som ett skämt, och polisen har inte gjort sig något besvär att köra en husrannsakan eller ta ett piss/blod test. Jag är ganska säker på att brottsmisstanken kommer läggas ner väldigt fort. Vad tänker ni? Jag undrar även ifall ni tror att soc kommer att vilja drogtesta mig när dem gör sin bedömning?

Ja du går dit, bemöter på ett trevligt sätt, kissar i koppen och går hem. Framförallt neka till alla frågor gällande narkotikabruk.

Just i nuläget tycker du säkert det är en bra idé att skita i det, förhala eller rent av vägra. Det min vän är INTE en bra idé.

Om inte annat ger du dem en hävstång för att rövknulla dig lite extra.

Sen droppa skitsnacket om ”adresserat till mig” hade det varit så hade du inte haft något problem att drogtestas.

Edit: kan tilläggas att du är misstänkt för narkotikabrott i skrivande stund om du inte hört annat, bästa fall kommer ett brev hem om stt förundersökningen är nedlagd. Värsta fall så blir du kallad till förhör som i sin tur leder till att du kan bli åtalad. Osannolikt men risken finns.
Senast redigerad av Qalowlow 2024-03-07 kl. 16:51.
Citera
2024-03-07, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qalowlow
Ja du går dit, bemöter på ett trevligt sätt, kissar i koppen och går hem. Framförallt neka till alla frågor gällande narkotikabruk.

Just i nuläget tycker du säkert det är en bra idé att skita i det, förhala eller rent av vägra. Det min vän är INTE en bra idé.

Om inte annat ger du dem en hävstång för att rövknulla dig lite extra.

Sen droppa skitsnacket om ”adresserat till mig” hade det varit så hade du inte haft något problem att drogtestas.

Edit: kan tilläggas att du är misstänkt för narkotikabrott i skrivande stund om du inte hört annat, bästa fall kommer ett brev hem om stt förundersökningen är nedlagd. Värsta fall så blir du kallad till förhör som i sin tur leder till att du kan bli åtalad. Osannolikt men risken finns.

Hur ska soc kunna rövknulla mig extra?

Jag är alltså 99% säker på att dem inte kan lagföra mig för brevet. Dem har ingenting att gå på what so ever och självklart hade jag kunnat tänka mig ett drogtest ifall jag var 100% säker på att det skulle vara negativt, så är inte fallet.

Polisen tar 700 000 till 1 miljon försändelser per år i postsammanhang kopplat till narkotika. Ganska uppenbart att dem inte kan göra ett skit åt saken. Postnord är utan tvekan Sveriges största langare.

Jag känner fortsatt att ett drogtest är dumt, smartast är att förhala eller vägrar en stund till.
Citera
2024-03-07, 17:05
Medlem
Citat:

Jag är alltså 99% säker på att dem inte kan lagföra mig för brevet. Dem har ingenting att gå på what so ever och självklart hade jag kunnat tänka mig ett drogtest ifall jag var 100% säker på att det skulle vara negativt, så är inte fallet.

Polisen tar 700 000 till 1 miljon försändelser per år i postsammanhang kopplat till narkotika. Ganska uppenbart att dem inte kan göra ett skit åt saken. Postnord är utan tvekan Sveriges största langare.

Jag känner fortsatt att ett drogtest är dumt, smartast är att förhala eller vägrar en stund till.

Kör på din idé och uppdatera tråden sedan ska vi se hur din plan urarta sig. Slingrar du UP = positivt drogtest
Citera
2024-03-07, 17:09
Medlem
eldrattans avatar
Citat:

DU är säker, tyvärr är det inte du själv som får sitta i rätten och avgöra det där. Det har hänt många gånger att även om personen nekat så har de blivit fällda ändå. Allt beror på ytterligare omständigheter. Jag förstår dig att du inte vill pissa om det blir positivt. Jag hade nog kört vidare på din strategi att förhala det hela tills det blir negativt. Om du sover med den andra personen under samma tak kan ni ju köra något gemensamt race med att skjuta upp allt.

I värsta fall ta ledigt och stick iväg till danmark eller liknande några dagar när mötet är. Så meddela soc att du har planerat resa utomlands.
Citera
2024-03-07, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
DU är säker, tyvärr är det inte du själv som får sitta i rätten och avgöra det där. Det har hänt många gånger att även om personen nekat så har de blivit fällda ändå. Allt beror på ytterligare omständigheter. Jag förstår dig att du inte vill pissa om det blir positivt. Jag hade nog kört vidare på din strategi att förhala det hela tills det blir negativt. Om du sover med den andra personen under samma tak kan ni ju köra något gemensamt race med att skjuta upp allt.

I värsta fall ta ledigt och stick iväg till danmark eller liknande några dagar när mötet är. Så meddela soc att du har planerat resa utomlands.

Jag förstår, men när man läser om den nya lagen så ser man och förstår man ganska fort att det är en ganska tandlös lag.

Den verkar mer finnas till för att skrämma alla dessa personer som handla online, få bort lite av allt som sorteras ut. I övrigt har jag personligen inte fått något brev, dem har ej besökt mig eller velat ha mig in på ett drogtest. Då undrar jag hur man ska kunna lagföra mig?

Om jag stör mig på grannen, så hade jag ju kunnat beställa i hans namn och sen hoppas brevet upptäcks av polisen, sen bye bye.
Citera
2024-03-07, 17:29
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Jag förstår, men när man läser om den nya lagen så ser man och förstår man ganska fort att det är en ganska tandlös lag.

Den verkar mer finnas till för att skrämma alla dessa personer som handla online, få bort lite av allt som sorteras ut. I övrigt har jag personligen inte fått något brev, dem har ej besökt mig eller velat ha mig in på ett drogtest. Då undrar jag hur man ska kunna lagföra mig?

Om jag stör mig på grannen, så hade jag ju kunnat beställa i hans namn och sen hoppas brevet upptäcks av polisen, sen bye bye.

Jao fast man tror oftast det fungerar på ett sätt som man kanske har läst på forum eller sett på film. I verkligheten är det inte riktigt så det går till. Om du nekar blir kallad rättegång och rätten anser det finns mycket som pekar på att just du beställt detta så kommer dom antagligen anse du är skyldig.

Sedan just det där med att någon annan beställt hem till dig. Ja den har dom ju hört ett antal gånger som du förstår. De brukar köra en strategi där med att fråga om du har någon fiende som gör detta för att jävlas med dig. Många nappar på det och säger "ja det har jag". Då frågar dom ju såklart vem detta är, för det ligger ju i ditt intresse att namnge den personen då naturligtvis. Då blir det tufft för dig/misstänkte om man blir tyst där istället.
Citera
2024-03-07, 18:05
Medlem
Katzespeiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
Jao fast man tror oftast det fungerar på ett sätt som man kanske har läst på forum eller sett på film. I verkligheten är det inte riktigt så det går till. Om du nekar blir kallad rättegång och rätten anser det finns mycket som pekar på att just du beställt detta så kommer dom antagligen anse du är skyldig.

Sedan just det där med att någon annan beställt hem till dig. Ja den har dom ju hört ett antal gånger som du förstår. De brukar köra en strategi där med att fråga om du har någon fiende som gör detta för att jävlas med dig. Många nappar på det och säger "ja det har jag". Då frågar dom ju såklart vem detta är, för det ligger ju i ditt intresse att namnge den personen då naturligtvis. Då blir det tufft för dig/misstänkte om man blir tyst där istället.
Vad är det där för dumheter?

Åklagaren måste bevisa bortom rimligt tvivel att han beställt. Utan annan bevisning än ett brev med hans adress är det inte ställt utom rimligt tvivel. Det räcker att neka utan vidare förklaringar. Utredningen läggs ner och jag kan inte se hur soc eller transportstyrelsen skulle bry sig om en misstanke som inte ens går till åtal.
Citera
2024-03-07, 18:09
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Låt oss säga att man skulle vara osäker på ifall det blir ett negativt test eller ej..
Beroende på när mötet är kan det vara värt att köra någon detox m.m. https://smoketower.com/detox-drink-mix-clear-machine-vanilj.html
Du kan också be om blodprov istället har jag för mig som tar längre tid och ev mindre risk att visa positivt.
Citera
2024-03-07, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Katzespeien

Åklagaren måste bevisa bortom rimligt tvivel att han beställt. Utan annan bevisning än ett brev med hans adress är det inte ställt utom rimligt tvivel. Det räcker att neka utan vidare förklaringar. Utredningen läggs ner och jag kan inte se hur soc eller transportstyrelsen skulle bry sig om en misstanke som inte ens går till åtal.

Min polare blev av med körkortet för han kissa positivt på soc, så visst händer det tyvärr.
Vet inte helt hundra vad som stod i hans brev men någonting om att det ej går att fastställa nykterhet
Citera
2024-03-07, 18:25
Medlem
eldrattans avatar
Citat:

Jag har själv bevittnat hur det kan gå till med dom där knarkbreven och hur det kan leda till fällande domar. Att soc inte skulle bry sig låter ju helt orimligt eftersom han redan är kallad till utredning. Transportstyrelsen brukar avvakta tills det finns en dom. Fast i en del fall drar dom kortet innan då dom tror på fällande dom.

Fast det krävs oftast mer än bara ett brev och mer finns det. Dom kan lätt få fram inköp av tex bitcoin i samband med beslaget och/eller ett positivt drogtest brukar ställa till det.
Senast redigerad av eldrattan 2024-03-07 kl. 18:31.
Citera
2024-03-07, 18:28
Medlem
Citat:

Tack så mycket, äntligen nog som är realistisk och inte försöker skrämmas.

Hade polisen nu velat sätta dit mig för brevet så hade dem ju kört ett ”bait” på den och inväntat att man hämtar försändelsen, alternativt att dem gör en husrannsakan+drogtest med allt som medföljer.

Ska jag vara helt ärlig, så har jag inte förstått förrän nu om hur slapp polisen är, dem hinner inte och har ej tid att bryr sig om sånt här..

När det kommer till SOC så kommer jag vägrar att lämna ett test, alternativt inte dyka upp alls. Jag ser faktiskt inte riktigt någon anledning till att lämna ett test fören den dagen man blir fälld för narkotika brottet (vilket inte kommer ske). Sen har man alltid varit nojjig för soc samt transportstyrelsen, men jag har svårt att tror att SOC kan påverka transport styrelsen till den grad att dem skulle vilja påverka mitt körkort. Det borde väl vara som du skriver, att dem måste ha mer än en anmälan om brottsmisstanke.

Tack
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in