2024-03-06, 01:14
Medlem
BombaySaphires avatar
Alla de här sidorna med personuppgifter är ett jävla otyg. Existerar knappt i andra länder. Härliga naiva Sverige.
2024-03-06, 01:16
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tillfkonto12
Kommer ihåg när vi hade telefonkataloger. Hela Sveriges kataloger fanns på varje bibliotek. Bara att gå dit och kolla upp. Gjorde det rätt ofta om jag behövde få tag på adress/telefonnummer. Vet inte varför folk blivit så paranoida nuförtiden.

Man kunde ha hemligt. Det som stod i telefonkatalogen var bara vilket nummer och var man bodde. Kanske yrke, man fick betala för att lägga till det. Men det stod inga andra saker, ingen bild på huset eller karta, inkomst, personnummer, hund, yrke, brottsregister osv. Tycker inte det är paranoia. Vill ha mitt telefonnummer på en sådan sida men inget mer.
2024-03-06, 02:56
Medlem
nickeh84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caligarii
Värt att nämna:
Även om du tar bort från t.ex birthday.se så kommer det inte att fungera eftersom indexeringen hos dem tar med alla på samma våning... Så om du tar bort dig från sök på google så kommer du kunna ned så fort indexeringen blir uppdaterad... Tex om någon ny granne flyttar in, då kommer ditt namn som granne automatiskt med i texten och vips så är du igen på google sök.

Så är det. Man kan i alla fall själv ta bort resultat om sig där ens namn syns, hos t.ex. Google och Bing. De har något formulär där man kan blockera resultat enligt den Europeiska dataskyddslagen.
2024-03-06, 03:36
Medlem
Kantarellgudens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chunky000
vad kan nackdelarna vara att ta bort uppgifterna även som laglydig
Citat:
Ursprungligen postat av plexigear
Söker man jobb så ska man inte vara anonym...

Beroende på hur kunder/arbetsgivare ser på saken, så kanske det ser suspekt ut om man raderat sig själv från internet, men jag kanske tänker för mycket här.
2024-03-06, 04:28
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kantarellguden
Beroende på hur kunder/arbetsgivare ser på saken, så kanske det ser suspekt ut om man raderat sig själv från internet, men jag kanske tänker för mycket här.

Självklart väcker det frågor hos en potentiell arbetsgivare om de märker att du försöker vara anonym på nätet. Jag skulle tänka att du antingen har något att dölja eller är en paranoid foliehatt.
2024-03-06, 04:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av bzrndsoojg794
Diskussion: Är det bra att aktörerna på marknaden nu gjort det enkelt att dölja sin address genom en enkel bank-id inloggning? Borde det bli lagstiftat krav på att det ska gå att radera sina uppgifter online? Finns det andra större hemsidor där det går att ta bort ens adressuppgifter?
Superbra trådstart. Tack för det.

Ja, det är bra. Det skulle skett för länge sedan. Det är fullkomligt sinnessjukt att vemsomhelst kan korsköra några sajter och plocka ut fullständigt personnummer, fordonägande, vem man är gift med, var man bor, om man har hund, vilka bolag man sitter i styrelsen med och ifall man bor i hyresrätt eller bostadsrätt. Det är vansinne med stort V. Svensk sinnessjuk naivitetskultur när den är som allra sämst. Att myndigheter har koll på sånt här lär vi väl inte komma ifrån men att kreti och pleti ska kunna sitta och stalka varandra genom vidöppna register är galenskap.

Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Självklart väcker det frågor hos en potentiell arbetsgivare om de märker att du försöker vara anonym på nätet. Jag skulle tänka att du antingen har något att dölja eller är en paranoid foliehatt.
Den potentielle arbetsgivare som vill veta allting om mig vill jag inte arbeta för, så det lär inte bli några problem hur många frågor det väcker. Att det väcker frågor är en röd flagg i sig. Integritet är viktigt överallt i världen utom i Sverige.
Senast redigerad av Xanda 2024-03-06 kl. 04:43.
2024-03-06, 04:51
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av bzrndsoojg794
Med tanke på diskussionen som har varit senaste åren och inte minst de senaste månaderna kopplade till att privatpersoners adresser snabbt går att söka upp på internet tänkte jag dela med mig av detta tips längre ned i inlägget. Allt från kvinnor som är utsatta för stalkers till vårdpersonal som fått motta hot från aggressiva patienter kan ha behov av att dölja sin adress. Men tyvärr finns det ju också lättkränkta, low-life, parasiterande kriminella (och deras anhöriga) som kan ha behov av att dölja sin adress. Om fler personers adresser tas bort från de mest lättillgängliga sajterna kan det förhoppningsvis öka tryggheten för enskilda (tänker då på de första grupperna) men också för anhöriga eller personer som ovetandes bor granne med low-life kriminella och förhoppningsvis hjälpa till att kyla ned konflikter. Myndigheterna kommer ändå ha tillgång till uppgifterna vilket är bra, inte minst i fallet gällande kriminella.

Viktigt att tänka på är att uppgifterna inte tas bort helt utan det är bara det att det försvårar processen ganska eller väldigt mycket och att det förhoppningsvis inte längre räcker med en snabb sökning på internet för att få fram en persons adress, vilket är mycket bättre än ingenting alls. Men uppgifterna kommer dessvärre finnas kvar bara att det blir något eller några fler steg besvärligare att få tag på dem. Som sagt, inte perfekt, men bättre än ingenting.

MrKoll – dölj uppgifter:
https://mrkoll.se/om/andra-uppgifter/

Ratsit – dölj uppgifter:
https://www.ratsit.se/dolj

Eniro – dölj uppgifter:
https://uppdatera.eniro.se/person

Hitta – dölj uppgifter:
https://www.hitta.se/kontakta-oss/ta-bort-kontaktsida

Merinfo – dölj uppgifter:
https://redigera.merinfo.se/

Några krångligare sajter:
https://www.birthday.se/personuppgifter (måste mejla genom kontaktformulär och be om att bli borttagen)
https://www.upplysning.se/kontakta-oss (måste mejla genom kontaktformulär och be om att bli borttagen)

Diskussion: Är det bra att aktörerna på marknaden nu gjort det enkelt att dölja sin address genom en enkel bank-id inloggning? Borde det bli lagstiftat krav på att det ska gå att radera sina uppgifter online? Finns det andra större hemsidor där det går att ta bort ens adressuppgifter?

Man har kunnat göra det på de sajterna åtminstone i 2-3 år nu så ingenting nytt.
Dock är det som sagt hyfsat meningslöst då det bara skyddar mot slentrianmässig, extern sökning.
2024-03-06, 05:00
Medlem
zombie-nations avatar
EU:s regler säger att man ska kunna radera. Men det står i grundlagen att detta ska vara offentligt. Så ska vi bara skita i EU:s regler då?
2024-03-06, 06:57
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
EU:s regler säger att man ska kunna radera. Men det står i grundlagen att detta ska vara offentligt. Så ska vi bara skita i EU:s regler då?
Eu-rätten trumfar ju inhemsk lagstiftning så är bara att rätta oss.
2024-03-06, 06:58
Medlem
Soulflowers avatar
Ja det är bra, allt för mycket information är för lättillgänglig på samma ställe.
Gilla ett Muhammet-skämt på Facebook och alla kan ta reda på din adress. På några sekunder kan vem som helst ta reda på var du sover om nätterna baserat på ditt namn eller nummer.
Perfekt om man ska skicka julkort till en kollega, men nackdelarna överväger fördelarna.

Jag har inte funnits på de flesta söksajter på ett tag då jag flyttat från Sverige, men på ratsit kunde vem som helst se min utländska adress. Nu är det dolt men bara att skapa ett konto så kan man hitta mig. Jag varken bor eller jobbar i Sverige men ändå ska min adress vara ute på nätet för vem som helst att hitta? Det kan fan inte vara lagligt.
2024-03-06, 08:35
Medlem
persona.von.gratas avatar
Såna här grejer borde vara opt-in inte opt-out i ett modernt rättssamhälle. Då vaknar frågan om vi verkligen lever i ett.
2024-03-06, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TreRaggmunkar
Sköt dig och lev ett bra liv så slipper du titta dig över axeln hela tiden
Tror nog kriminella som söker upp folk med dyra bilar för att göra inbrott skiter i vilket. Eller de som arbetat och kunnat köpa sig ett ett fint hus och fina bilar har inte "skött sig och levt ett bra liv"? Idiot.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in