Citat:
Ursprungligen postat av
bzrndsoojg794
Diskussion: Är det bra att aktörerna på marknaden nu gjort det enkelt att dölja sin address genom en enkel bank-id inloggning? Borde det bli lagstiftat krav på att det ska gå att radera sina uppgifter online? Finns det andra större hemsidor där det går att ta bort ens adressuppgifter?
Superbra trådstart. Tack för det.
Ja, det är bra. Det skulle skett för länge sedan. Det är fullkomligt sinnessjukt att vemsomhelst kan korsköra några sajter och plocka ut fullständigt personnummer, fordonägande, vem man är gift med, var man bor, om man har hund, vilka bolag man sitter i styrelsen med och ifall man bor i hyresrätt eller bostadsrätt. Det är vansinne med stort V. Svensk sinnessjuk naivitetskultur när den är som allra sämst. Att myndigheter har koll på sånt här lär vi väl inte komma ifrån men att kreti och pleti ska kunna sitta och stalka varandra genom vidöppna register är galenskap.
Citat:
Ursprungligen postat av
JeffDavis
Självklart väcker det frågor hos en potentiell arbetsgivare om de märker att du försöker vara anonym på nätet. Jag skulle tänka att du antingen har något att dölja eller är en paranoid foliehatt.
Den potentielle arbetsgivare som vill veta allting om mig vill jag inte arbeta för, så det lär inte bli några problem hur många frågor det väcker. Att det väcker frågor är en röd flagg i sig. Integritet är viktigt överallt i världen utom i Sverige.