2024-03-05, 11:50
Medlem
heliotrops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFishboy
Du betraktar han som svensk, men majoriteten av svenskar som inte tittar på lättklädda män som jagar en boll för sinnessjuka summor pengar anser varken Zlatan eller Henke som svenskar. Visa ett urval svenskar, som inte känner till Henke sen innan, om han är svensk eller inte. Identitet är viktig, både socialt och för den personliga identiteten. Inte bara för vita och svenskar utan alla människor. Annars skulle tex BLM, Sametinget, Judiska församlingen, Afro-svenskarnas riksförbund inte existera.

Zlatan är inte alls svensk. Utseendet beteende brytning härkomst, han är blatte
Citera
2024-03-05, 11:56
Medlem
DARYLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhatsYourName
Jag är svensk. Känner mig definitivt inte svensk. Vad fan är svensk ens? Finns det någon svensk kvar? Nä. Passerat.

Men skojar du? Det är enkelt att kolla upp om du är svensk.
Kolla upp din farfars, farmors, morfars och mormors föräldrar.
Nu vet jag inte hur gammal du är men den generationen lär ju fötts på tidigt 1900-tal, innan någon som helst invandring fanns.
Har dessa 8 personer i din släkt svenska namn och är födda och uppväxta i Sverige så är du garanterat helsvensk.
Annars inte.
Svårare än så är det faktiskt inte.
Citera
2024-03-05, 11:59
Medlem
heliotrops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HomoDeus
Förtydliga gärna det fetade och ge oss den svenska definitionen av varje begrepp.

Dvs.. vilket beteende är det som är svenskt, vilket utsende, vilka gener, vilket språk etc.

Du borde snabbt inse vilket kaninhål du kastar dig in i. Vilket du säkert redan gjort, och som är anledningen till att du luddigt behöver tillägga att samspelet är "komplicerat".

Observera att vi pratar om "helsvenskar". Att folk mer eller mindre "är" svenskar vet redan alla. Henrik t.ex är lite mindre svensk än andra.

"Förklara gärna"... Varför ska jag behöva bevisa ngt för dig? Du ser dig inte som svensk och ingen annan ska heller få räkna sig som svensk, och om någon ska få kalla sig svensk så är det enligt dig typ somalier och afghaner... du ser behovet att få kalla sig riktig svensk som ett "utslag av rasism " när det handlar om något mycket större.

Så jag tror att vi kommit till vägs ände i denna diskussion.
Det du inte verkar förstå är att det finns politiska krafter som vill att vi ska vara helt utbytbara, som brickor i ett globalistspel. Det är nämligen lättare att styra över människor som inte känner samhörighet eller band till andra och som ständigt får höra att de inte har någon kultur.
(Innan du kallar mig konspirations-antisemit tror jag att de bakom detta är av blandad etnisk tillhörighet så det har inte med judar att göra)

Att få känna etnisk, nationell och kulturell tillhörighet är en basal mänsklig rättighet och trygghet, och det är något även svenskar ska få åtnjuta.

Men som sagt du är en kulturlös globalist-"världsmedborgare" som det är lönlöst att diskutera med.
Senast redigerad av heliotrop 2024-03-05 kl. 12:02.
Citera
2024-03-05, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KirkenesCowboys
Frågan är ju varför han måste respektera sin pappas rötter och hur menar han att han respekterar dem?

Henrik Larsson är åter ett exempel på hur dåligt det är med ett multietniskt samhälle - född i Sverige, uppvuxen i Sverige, utbildad i Sverige, tränad i Sverige men detta är inte nog då hans fars neger-DNA måste respekteras.

Undrar hur många "Henrik Larssons" det sitter ute i vårt land som fått precis allting men ändå inte känner sig hemma. Det är dags att repatriera alla som inte är skandinaver/germaner ut ur vårt land en gång för alla.

Sverige är svenskarnas land, inte mulatternas, inte albanernas, inte judarnas, inte afrikanernas, inte persernas, inte arabernas.
Han är väl så svensk man kan bli typ! Gift med en blond svenska, fått svenska barn som håller på med ridsport! Man kan väl känna sig som svensk men ändå respektera sitt ursprung. Fattar inte varför allt måste vara svart eller vitt!
Citera
2024-03-05, 12:00
Medlem
DARYLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HomoDeus
Sverige "hade gjort"? Du menar väl att "svenskar hade gjort"? Folk i USA är inkluderande. De skiter generellt sett i var du kommer i från. Svenska fåntrattssvennar gör stor sak av något så pinsamt som hur många generationer det gått sedan de invandrade. Begreppet "helamerikan" existerar t.ex inte i USA och det finns egentligen inte några "helsvenskar" heller.

Problemet med avsaknad av tillhörighet ligger hos gemene epatönt (dvs lantissvenne) som gör en stor sak av det här. Oftast för att de känner sig värdelösa med sina miserabla liv och tomma personligheter och behöver kompensera detta med något.

Hade svennar inte varit så värdelösa så hade invandrarna varit bättre integrerade, känt sig mer som svenskar och varit stolta över det. Men men.. invandrarna tar över och den svenska genpoolen blir bara allt mer insignifikant. Henriks barnbarns barn kommer att känna sig betydligt mer som svenskar.

Det beror på att i USA får var man klara sig själv. Det spelar ingen roll var du kommer ifrån, money talks. Ingen får del av någon annans hårda arbete.

I Sverige däremot, har och har vi i århundraden haft en gemenskap, där man hjälper varandra. Då kan man inte som utomstående komma och ta del av det som vi Svenskar byggt upp i generationer.
Citera
2024-03-05, 12:03
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av KirkenesCowboys
Frågan är ju varför han måste respektera sin pappas rötter och hur menar han att han respekterar dem?

Henrik Larsson är åter ett exempel på hur dåligt det är med ett multietniskt samhälle - född i Sverige, uppvuxen i Sverige, utbildad i Sverige, tränad i Sverige men detta är inte nog då hans fars neger-DNA måste respekteras.

Undrar hur många "Henrik Larssons" det sitter ute i vårt land som fått precis allting men ändå inte känner sig hemma. Det är dags att repatriera alla som inte är skandinaver/germaner ut ur vårt land en gång för alla.

Sverige är svenskarnas land, inte mulatternas, inte albanernas, inte judarnas, inte afrikanernas, inte persernas, inte arabernas.

Har du problem att läsa? Han kände sig inte svensk förrän han visade och kände själv på planen att han var bättre än er rassefittor som har tryckt ner honom i åratal med epitet som "mulatt" osv. Case closed. Sök vård.
Citera
2024-03-05, 12:05
Medlem
DARYLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IdunLo
Det finns definitivt helsvenskar och i det avseendet kan du inte jämföra det homogena Sverige med USA som är ett invandrarland i grunden. De enda ”helamerikanerna” är i så fall ursprungsbefolkningen.

Jag förstår att du lider av någon sorts mindervärdeskomplex och försöker överkompensera med en illusion. Hur menar du att Sverige har förbättrats av invandringen? Konkreta exempel, inte de fantasier du tröstar dig med.

Det var väl ändå vita (Nord)Europe'er som industrialiserade Amerika, som erövrade och odlade upp marken, uppfann bilen, flygplanet, you name it? Indianerna levde mer som stenåldersfolk. Slaveriet var ju för att få arbetskraft till tråkiga jobb. Och invandring från övriga världen kom ju senare. Jag säger att vita NordEurope'er är USAs "helamerikaner".
Citera
2024-03-05, 12:08
Medlem
HomoDeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heliotrop
"Förklara gärna"... Varför ska jag behöva bevisa ngt för dig? Du ser dig inte som svensk och ingen annan ska heller få räkna sig som svensk, och om någon ska få kalla sig svensk så är det enligt dig typ somalier och afghaner... du ser behovet att få kalla sig riktig svensk som ett "utslag av rasism " när det handlar om något mycket större.

.. bla bla..

Eftersom du kommer med ett påstående så är det också passande att just DU förtydligare det.
Citera
2024-03-05, 12:17
Medlem
evertduvets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DARYL
Det var väl ändå vita (Nord)Europe'er som industrialiserade Amerika, som erövrade och odlade upp marken, uppfann bilen, flygplanet, you name it? Indianerna levde mer som stenåldersfolk. Slaveriet var ju för att få arbetskraft till tråkiga jobb. Och invandring från övriga världen kom ju senare. Jag säger att vita NordEurope'er är USAs "helamerikaner".

Nja, anglosaxare för att vara mer specifik blandat med fransmän som fick kvar delar av nuvarande Kanada. Mycket tyskar (saxare) och sedan en salig blandning med nederländare primärt. Dock i mångt och mycket protestanter.
Citera
2024-03-05, 12:34
Medlem
Jag känner mig inte svensk. Jag är skåning. Svenskar är ett mycket konstigt folkslag som alltid håller på Goliat istället för David och som inbillar sig att de är mer logiska och rationella, och dessutom duktigare, än alla andra människor på jorden.

I Sverige har vi närmast en religiös tro på vad vi tror är logik och förnuft. Detta gör att vi gärna utplånar våra kulturella särdrag och allt som ens påminner om tradition med argumentet att sådant inte behövs eftersom det inte är förnuftsbaserat. Det gör oss rotlösa och cyniska och mycket lätta offer för våra makthavare. På varje svensks axel sitter en liten beskäftig socialdemokrat.

Kände mig aldrig svensk i skolan. Allt man fick lära sig om vår historia verkade utgå från ett stockholmsperspektiv. Jag kände mig främmande i det.

Jag är givetvis svensk. Men jag tycker fortfarande att många svenska kulturyttringar känns helt främmande.
Citera
2024-03-05, 12:38
Medlem
Henke hade kanske blivit bättre behandlad som mulatt i hans pappas hemland, och bättre kunnat respekteras sin pappas rötter. Synd att han inte återvände tsm med sin far till faderns hemland. Han får ifrågasätta sin fars val att bo och uppfostra sonen här istället för att beklaga sig över Sverige.
Citera
2024-03-05, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Såg det här. Rätt egendomligt utspel av Honom. Mycket möjligt att någon sagt neger åt honom, så vad spelade det för roll? Neger i sig var inget nedsättande ord precis som inte indian, eskimå eller zigenare var det. Tittar man på hur han såg ut 1994 när han blev känd av svenska folket så gjorde han ju sitt bästa för att spela på sin fars etnicitet med rastaflätor osv. Trots det uppfattar jag att svenska folket tagit honom till sig. Han har setts som ett föredöme och en god representant för landslaget. Jag vill se svenskar i landslaget och är man 50/50 så är attityden avgörande. Henke hade svensk attityd, zlattan hade det inte. Tittar man här på FB så verkar de som är mest kritiska till invandringen tycka att Henke är välkommen. Aldrig sett någon skriva "sparka ut Henke".

Det ligger väldigt mycket i det du skriver. Jag gillar Henke så jag ställer mig väldigt frågande till hans utspel. Undrar vad som föranleder det? Instämmer till 100% i det du skriver att Sverige är svenskarnas land, inte albanernas, inte judarnas, inte afrikanernas, inte persernas, inte arabernas. När det kommer till de med en svensk förälder så får anknytningen/assimileringen avgöra. Är man inte svensk i skallen så får man hitta ett annat land som kanske passar en bättre.

Så kan det vara. Det kan ju också vara så att Henkes föräldrar var klockrena och att problemet ligger på en annan bog.

Du har aldrig hört ordet neger användas nedsättande?
Själv har jag aldrigt hört någon försvara det ordet, utan att vara rassig i många andra sammanhang.

Jag förstår inte hur man kan bli upprörd av att henke delar med sig hur det känns, dom flesta här inne som blir upprörda röstar ju på ett parti där ledaren säger att han aldrig kan bli svensk och säger sig vilja utvisa både henke och hans farsa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in