2024-03-03, 03:13
Medlem
Skuldsanering är det du söker, de vill att du har någon inkomst, så ta lite timmar i hemtjänsten sen jobba i 5 år. Du borde gjort detta från början, men du är inte gammal. Vid 40 tar du nya tag. Det du är intresserad av, dvs utbildat dig, börja grunderna till ett företag, en affärsidé som du sen exekverar om 5 år. Du kan börja smått på vägen. Vet ju inte vad du gjorde direkt men min spontana tanke.

Värk i kroppen osv. kan mycket väl vara tung stress av situationen, om du gör något åt den så kanske den biten löser sig med. Ofta behöver man inte lösa problemen för att besvären ska släppa, bara att man faktiskt tar tag i dom och ser en horisont så klarar man mycket.
Senast redigerad av neix 2024-03-03 kl. 03:15.
Citera
2024-03-03, 05:25
Medlem
sebastian66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Snöbollsmetoden är verkligen att föredra då den påverkar helheten bäst.
Du ser att lån/krediter försvinner allt eftersom.
Det blir lättare att överblicka varje gång ett gammalt lån försvinner, och det känns lättare och lättare för varje avbetalt lån.

Till TS:

Att göra imorgon Söndag:
Sätt dig ner, gör en kreddy/min uc på dig själv för att se helheten.
Skriv ner samtliga lån, summan, effektiva räntan och vilket bolag, samt ett telefonnr samt öppettider till deras kundtjänst.
Gör klart detta imorgon. Redan här kommer det kännas bättre i magen.

Sen det jobbiga.
Måndag:
Ring runt till alla bolag.
De öppnar mellan 08-10 och stänger mellan 13-18 oftast.
Börja med dem med kortast öppettid.
Här behöver du vara artig. Är du vänlig på rösten så ökar möjligheten att få hjälp. Tänk på att personen i andra änden vara är en vanlig människa som jobbar där, det är ingen fiende.
Förklara ditt läge som det ser ut idag, fråga om de har möjlighet att skriva av ränta eller en del av lånet. Ha gärna en egen budget klar i förväg.
Om de säger nej, så kan det hjälpa att hänvisa till kronis eller skuldsanering, som du såklart försöker skaffa, precis som en inkomst så att du har möjlighet att börja betala av.

Målet:
Om du får alla räntorna frysta, så har du helt plötsligt något att börja arbeta med, även om du inte har inkomst.

Prata även med kommunen om skuldsanering, prata med kronis om ditt läge och se vad de säger.

Allt hänger på om du får skulderna reglerade så att de inte ökar.

Sen fortsätter du bo hemma.
Ta vilka skitjobb som helst och när det finns två olika jobb att välja på så ta den med högst lön och möjlighet till övertid (övertid är inget som kronis tar ifrån dig) Låt allt gå till skulden.
Hittar du inget jobb?
Börja med att göra små affärer på blocket, marketplace, Tradera och liknade sidor. Jag har själv hämtat tex skrivbord på bortskänkes, som jag åkt och sålt/levererat direkt och fått in 500kr. Det är bara ett exempel och det är inga större problem att dra in några tusen/mån där.
Här finns det många sätt att tjäna pengar på om du tänker efter lite.
Tex så är Tradera ett lysande ställen att köpa mängder med skräp på. Sen delar du upp skräpet i mindre skräp och säljer det styckvis. Tex köpa 100 lp-skivor eller böcker billigt, sälja styckvis och tjäna en slant.

Det skulle kunna va ett alternativ att starta eget igen, och då lyckas dra in pengar hyfsat snabbt. Långsökt? Javisst, men inte omöjligt.

En annan sak är att utbilda dig för att hitta nytt jobb, där utb kan gå över nätet på distans, så har du möjlighet att plugga och söka jobb samtidigt.

Att bara sticka är väl ett alternativ, men du kommer alltid att ha ångest och känna dig som en jävla loser, så det spåret hade jag inte valt, om jag inte hade kunnat betala av på skulden oavsett om jag jobbar utomlands möjligen.

Det finns mängder med människor som haft det mkt värre än dig och ändå lyckats vända det.
Hur tänkte ditt huvud i detta när du skrev detta inlägg kan man ju undra. Varför ska man ringa runt till alla bolag med 0 i bagaget. Han har inget arbete ingen egen bostad ingen inkomst.
Tror du bolagen tänker oj denna killen behöver vårt städ haha kul den.
Om man ska göra det du påpekar så måste man ha lite i bagaget och erbjuda med, Denna TS har ju inte ett skvatt att erbjuda då lär det bli tufft. Man kan ju för helvete inte vara snäll och presentera saker när man har 0 eller hur. Om han hade haft en lön budget då är situationen helt annan och detta kan fungera. Men med 0 är det redan rökt innan samtal nummer 1.
Citera
2024-03-03, 05:46
Medlem
PiceaAbiesss avatar
Leta efter branscher där det finns stora hål att fylla. Sedan söker du jobb på heltid till du får ett. Samla lånen. Sedan är det bara att leva fattigt i fyra år tills du betalat av skulderna som inte är CSN. Det är var jag hade gjort om jag var i din situation.
Citera
2024-03-03, 06:03
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rapsodyinsweden
Testa lobotomi. Plocka ut hjärnan å byt ut den mot en som inte tar kreditlån. idiot
Kan lova dig att det inte är något man gör för att det är kul. Har aldrig själv tagit något men har man 0kr på kontot och är hungrig så är det svårt att inte ta det lånet. Lovar att flera hundra tusen är i samma läge som TS. Lätt att skratta för de som aldrig varit i närheten av att vara i samma situation. Ingen vill ta sjuka lån för livsnödvändig konsumtion (visst, det finns även de som på tex lyxfällan som spenderar pengarna på shopping och fester men jag tror inte det gäller TS).
Citera
2024-03-03, 06:55
Medlem
Har inte full koll på din situation men lägger upp en alt ” att göra” lista

1 Ta kontakt med skuldrådgivare i din kommun
2 Skriv in dig på arbetsförmedlingen sök alla jobb du kan under tiden och ta det du erbjuds.
Gå en yrkesutbildning eller flera

3 sök skuldsanering ( skuldrådgivare kan hjälpa dig) oavsett så är det bra om du känner någon som du har förtroende för som inte är dömande är ett stöd under resans gång
4 när ansökan kommer in till kronkalle och de börjar hantera den så får du andrum ett

Allt tar tid men ge inte upp
Citera
2024-03-03, 07:43
Medlem
Du har en beroendepersonlighet. Försök att tygla denna innan du börjar med lånesanering annars kommer du med största sannolikhet aldrig bli av med dina lån
Citera
2024-03-03, 07:53
Medlem
Som andra har skrivit så bör du kontakta vården vad gäller ditt mående (det finns internetpsykiatri på vissa platser i landet om det känns som ett för stort steg med att gå till VC).
Sen bör du kontakta kommunen för ekonomiskt bistånd och för skuldrådgivning. Du bör även snarast skriva in dig på Arbetsförmedlingen. Var transparent med AF vad gäller ditt belastningsregister och ditt mående.
Det går absolut att få ett jobb trots att du har prickar i belastningsregistret. Som någon skrev så bör du satsa på exempelvis bygg (rivare, byggstäd, sanering osv). Jobb inom vård och omsorg eller skola kan dock bli svårt att få så lägg inte allt krut där.
Eventuellt kan du kontakta Kronofogden också för att be om råd.

Att flytta utomlands kanske funkar nu men myndigheterna jobbar allt hårdare på att täppa till den typen av möjligheter. Detta innebär att det kan bita dig i svansen om några år och då lär du ha sinnessjuka skulder i och med alla räntor som bara har tickat på. Så jag avråder från det.
Citera
2024-03-03, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TredjeDiket
Och jag gissar att du är gruvarbetare på LKAB? Antingen det eller avverkar för hand med Husqvarna 560 XPG mk II? Allt annat tycker du är fjolligt - är det så?

Nej det stämmer inte, men hade hellre gjort det än varit YOLO-bög
Citera
2024-03-03, 08:47
Medlem
Wretch32s avatar
Ansöka om skuldsanering & skaffa dig ett hederligt arbete förstås
Citera
2024-03-03, 09:03
Medlem
Fritjoffanderssons avatar
Som många skrivit så ansök om skuldsanering, nämn den sanna storyn men baka in lite spelmissbruk osv.

Sen skaffar du ett jobb och lever på den summan som du får behålla.

Det kommer vara lite knapert några år men mkt bättre än dagens läge och efter ett tag är du skuldfri. Vi hos morsan tills du är skuldfri.

Lycka till, glöm inte att det är många där ute som är i samma sits, livet går vidare, för att det måste. Självmord är inte ett alternativ.
Efter regn kommer solsken, dags att börja kriga!

Kör
Citera
2024-03-03, 09:29
Medlem
hazey1526s avatar
Vad har du i belastningsregistret, det är väl inte många som begär utdrag från belastningen eller har jag fel?
Citera
2024-03-03, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PhillipPowers
Hej!

Ursäkta för något långt inlägg!

Är en kille på 35 år och har redan haft åldersnoja och panik över min ålder rätt länge nu. Särskilt över situationen jag har lyckats sätta mig själv i.

Så här är det;

För ett par år sedan så försökte jag etablera business men hann aldrig registrera företag, utan jag ville mest testa mig fram genom att köra på events och dylikt. Tog därför ett blancolån på ett par hundratusen, ca. 275k. En del av dessa pengar gick till att betala av gamla skulder och lån, en del gick till att göra viktiga resor inför mina events och en del gick så klart till eventverksamheten jag startade. Detta var precis några månader innan Coronan kom. När Coronan kom så förlorade jag allting och stod utan något kapital alls. Lånen skall ju såklart betalas men jag hade redan sagt upp mig från mitt jobb för att satsa på att vara egen fullhjärtat. Hädanefter tog jag mig an olika, enkla utlandsjobb i omgångar, men inget av dessa jobb funkade eller betalade särskilt bra för att jag skulle få det att gå runt (Ursäkta om inlägget blir flummigt).

Åren gick och lånen växte och växte. Jag var konstant på flykt efter nya utmaningar/ jobb i utlandet, med grundtanken att kunna jobba ihop ett litet kapital, investera på något sätt i någonting, få pengarna att växa och sedan betala tillbaka på mina lån, men detta resulterade i att jag förlorade ett par år, utan vettig inkomst och konstant växande lån. Nu har lånen (med dom sjuka räntorna) hunnit växa till ca 7- 800 tusen. Jag har dessutom hamnat hos kronofogden och lyckats få en prick i belastningsregistret (vilket jag inte vill gå in på just nu).

Har ingenting utav värde. Sa upp min lägenhet när jag stack till utlandet. Bor hos min kära mor och har nästan inte haft någon inkomst alls på ca 4 år nu, trots mina utlandsförsök. Alla dörrar för mig är stängda i Sverige och jag har absolut inga förutsättningar. Ska också tillägga att jag har en halv miljon i CSN skulder för studier i utlandet för många år sedan, som egentligen inte ledde till någonting (var mest ämnen inom musik och dylikt, på en sjukt dyr skola i USA). Som grädden på moset i allt detta har jag gått och blivit sjuk sedan ett par månader (värk i kropp och huvud konstant, kombinerat med djup depression). Blivit av med dom flesta av mina vänner på grund av diverse anledningar och är riktigt nere på botten just nu. Under dessa åren så hamnade jag också i alkohol och cannabismissbruk men har lagt allt det där åt sidan och vill gärna göra något åt min situation! Blir ju liksom inte yngre direkt heller. Vad i helvete ska man göra? Självmordstankar är dessvärre ganska vanligt förekommande hos mig numera. Vill gärna tro att livet inte riktigt är slut ännu. Någon som känner igen sig? Hur tar man sig upp efter denna otroligt obeskrivliga soppa? Har sökt en del jobb men många efterfrågar ju utdrag ur belastningsregistret. Tänker att jag kanske kunde dra till Norge eller England? Har ett par bekanta som dragit dit pga obetalda skulder och dom har klarat sig fint, trots att kronofogden skickat flertalet brev till dom i utlandet, men inga utmätningar vad jag vet.

Jag vet redan att jag har gjort många misstag i livet så här långt, så jag behöver inte en massa som förespråkar det i massor.
Skaffa ett jobb, hur enkelt tråkigt och lågavlönat det än är, och börja betala dina skulder.

Med tiden kommer förmågan och inkomsten att öka och skulderna minska.

Bara känslan av att vara på rätt väg är värt det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in