Citat:
Ursprungligen postat av
Cooltrayne
Snöbollsmetoden är verkligen att föredra då den påverkar helheten bäst.
Du ser att lån/krediter försvinner allt eftersom.
Det blir lättare att överblicka varje gång ett gammalt lån försvinner, och det känns lättare och lättare för varje avbetalt lån.
Till TS:
Att göra imorgon Söndag:
Sätt dig ner, gör en kreddy/min uc på dig själv för att se helheten.
Skriv ner samtliga lån, summan, effektiva räntan och vilket bolag, samt ett telefonnr samt öppettider till deras kundtjänst.
Gör klart detta imorgon. Redan här kommer det kännas bättre i magen.
Sen det jobbiga.
Måndag:
Ring runt till alla bolag.
De öppnar mellan 08-10 och stänger mellan 13-18 oftast.
Börja med dem med kortast öppettid.
Här behöver du vara artig. Är du vänlig på rösten så ökar möjligheten att få hjälp. Tänk på att personen i andra änden vara är en vanlig människa som jobbar där, det är ingen fiende.
Förklara ditt läge som det ser ut idag, fråga om de har möjlighet att skriva av ränta eller en del av lånet. Ha gärna en egen budget klar i förväg.
Om de säger nej, så kan det hjälpa att hänvisa till kronis eller skuldsanering, som du såklart försöker skaffa, precis som en inkomst så att du har möjlighet att börja betala av.
Målet:
Om du får alla räntorna frysta, så har du helt plötsligt något att börja arbeta med, även om du inte har inkomst.
Prata även med kommunen om skuldsanering, prata med kronis om ditt läge och se vad de säger.
Allt hänger på om du får skulderna reglerade så att de inte ökar.
Sen fortsätter du bo hemma.
Ta vilka skitjobb som helst och när det finns två olika jobb att välja på så ta den med högst lön och möjlighet till övertid (övertid är inget som kronis tar ifrån dig) Låt allt gå till skulden.
Hittar du inget jobb?
Börja med att göra små affärer på blocket, marketplace, Tradera och liknade sidor. Jag har själv hämtat tex skrivbord på bortskänkes, som jag åkt och sålt/levererat direkt och fått in 500kr. Det är bara ett exempel och det är inga större problem att dra in några tusen/mån där.
Här finns det många sätt att tjäna pengar på om du tänker efter lite.
Tex så är Tradera ett lysande ställen att köpa mängder med skräp på. Sen delar du upp skräpet i mindre skräp och säljer det styckvis. Tex köpa 100 lp-skivor eller böcker billigt, sälja styckvis och tjäna en slant.
Det skulle kunna va ett alternativ att starta eget igen, och då lyckas dra in pengar hyfsat snabbt. Långsökt? Javisst, men inte omöjligt.
En annan sak är att utbilda dig för att hitta nytt jobb, där utb kan gå över nätet på distans, så har du möjlighet att plugga och söka jobb samtidigt.
Att bara sticka är väl ett alternativ, men du kommer alltid att ha ångest och känna dig som en jävla loser, så det spåret hade jag inte valt, om jag inte hade kunnat betala av på skulden oavsett om jag jobbar utomlands möjligen.
Det finns mängder med människor som haft det mkt värre än dig och ändå lyckats vända det.
Hur tänkte ditt huvud i detta när du skrev detta inlägg kan man ju undra. Varför ska man ringa runt till alla bolag med 0 i bagaget. Han har inget arbete ingen egen bostad ingen inkomst.
Tror du bolagen tänker oj denna killen behöver vårt städ haha kul den.
Om man ska göra det du påpekar så måste man ha lite i bagaget och erbjuda med, Denna TS har ju inte ett skvatt att erbjuda då lär det bli tufft. Man kan ju för helvete inte vara snäll och presentera saker när man har 0 eller hur. Om han hade haft en lön budget då är situationen helt annan och detta kan fungera. Men med 0 är det redan rökt innan samtal nummer 1.