2024-03-03, 03:04
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Är ryska stridsflygplan större än andra? Jag tycker detta ser mycket stort ut.
Det är stort som ett hus.

SU 57
Längd 22 meter
Spännvidd 14,2 meter
Höjd 6,05 meter
Vingyta 78,8 m²
Tomvikt 18 500 kg
Max. startvikt 37 000 kg

Gripen C
Längd 14,1 meter
Spännvidd 8,4 meter
Höjd 4,5 meter
Vingyta 30 m²
Tomvikt 6800
Max. startvikt 14 000 kg
Citera
2024-03-03, 03:12
Medlem
Slackoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Jag läste om planet nu på Wikipedia. De levererades först i december 2020 till ryska militären och de skall ha en enhet med 24 stycken 2025. Så de är ganska okända, men vet nog inte hur bra de är. De är de första "stealth"-planen Ryssland gör så jag tror de skall vara av samma klass som USAs F35.
Det finns rykten att de redan använts i Ukraina men inte bekräftats

De är naturligtvis inte alls i samma klass som F 35.
Stealth förmågan är tveksam och åtminstone ett plan har störtat och jag tror på att de kan användas operativt när jags ser det.
Det finns tråd i vapen forumet som innehåller bättre information.
Citera
2024-03-03, 03:13
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Lägger in denna som en nyhet här även om det verkar handla om "terrorister" och inte militär. Rätt tung eldstrid har hållit på hela kvällen i Ingushien mellan rysk polis och terrorister.

https://x.com/Rinegati/status/1764045806917562691
Här finns det på kartan.
Långt söderut mellan Svarta havet och Kaspiska havet.
https://www.google.com/maps/place/Karabulak,+Ingusjien,+Ryssland/@43.3067445,44.8975183,15z/data=!3m1!4b1!4m6!3m5!1s0x4050425a6e571a55:0xc4040 7f075f83be7!8m2!3d43.3101004!4d44.9047417!16s%2Fm% 2F04f_xfn?entry=ttu
Citera
2024-03-03, 03:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrSchrick
Spaden är inte att förringa. Men varför låter ni Ukraina förnedra er med att visa hur kasst erat luftvärn är. Det brinner i vapenfabriker och oljedepåer lite då och då och ni sitter med era dundervapen och avvaktar?

Eller tror du fortfarande på att det röks ovårdat i alla anläggningar och skepp som går upp i rök?

Det är skillnad på att ha tillgång till sådana här vapensystem som skydd, och att använda dem i en konflikt där dessas effekt inte vore önskvärd.

Ryssland har inte för avseende att använda kärnvapen mot landområden där lokalbefolkningen vill få ansluta sig till Ryssland. Fattar du hur dumt ditt resonemang är? Du talar om terrorism, det hanterar man med polis i första hand.

Anti-missil-system av typen S-500 har inget användningsområde i Ukraina. De är avsedda för inkommande hypersoniska missiler först och främst. Kan så klart användas mot annat också, men man har system som är anpassade till den långsammare/mjukare konflikt man för i Ukraina, så där använder man de istället.
Rätt självklart vill man också vara återhållsamma med hur man förbrukar sina system också, så att man kan hålla produktionstakt som står i balans med förbrukning. Man har som vi alla vet en rätt galen motpart i USA's nuvarande styre att ta hänsyn till.

Ryssland har en krigsindustri som nu rullar rätt bra. Landet har aldrig varit så här starkt militärt.
Tvärt emot vad USA trodde sig kunna uppnå med sitt angrepp.
Citera
2024-03-03, 03:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4doorsmorewhores
Det är skillnad på att ha tillgång till sådana här vapensystem som skydd, och att använda dem i en konflikt där dessas effekt inte vore önskvärd.

Ryssland har inte för avseende att använda kärnvapen mot landområden där lokalbefolkningen vill få ansluta sig till Ryssland. Fattar du hur dumt ditt resonemang är? Du talar om terrorism, det hanterar man med polis i första hand.

Anti-missil-system av typen S-500 har inget användningsområde i Ukraina. De är avsedda för inkommande hypersoniska missiler först och främst. Kan så klart användas mot annat också, men man har system som är anpassade till den långsammare/mjukare konflikt man för i Ukraina, så där använder man de istället.
Rätt självklart vill man också vara återhållsamma med hur man förbrukar sina system också, så att man kan hålla produktionstakt som står i balans med förbrukning. Man har som vi alla vet en rätt galen motpart i USA's nuvarande styre att ta hänsyn till.

Ryssland har en krigsindustri som nu rullar rätt bra. Landet har aldrig varit så här starkt militärt.
Tvärt emot vad USA trodde sig kunna uppnå med sitt angrepp.

Så du menar att det är oförsiktig rökning som är orsaken till att det brinner med jämna mellanrum?
Menar du även att ryzzfan satsat på onödiga wunderwaffen istället för basic vapen som de behöver?
Menar du att era allierade Kim, Iran, Syrien och något negerland är jämlika partners till er?
Citera
2024-03-03, 03:34
Medlem
Slackoffs avatar
Sa 500 är väl typ ersättaren till S-25 Berkut.
Ett dyrt system som bara finns för att försvara Moskva men som inte är kabelt att göra det.
Citera
2024-03-03, 03:53
Avstängd
DenVildeSvenskens avatar
Ukraina slår ut ryska stridsflyg i en rasande fart nu, undrar om de redan fått ett gäng F16?

15 plan på två veckor + ett antal oljedepåer och raffinaderier visar väl på att Ukraina har luftherravälde?

Sen tycker jag mig se en ökad aktivitet bland ryska trollkonton senaste dygnen som går forumbärsärk med inlägg som hyllar ryska vapen "som de inte ännu har satt in". Det, misstänker jag, tyder på det rakt motsatta - nämligen att det är ganska tomt i den ryska tunnan.
Citera
2024-03-03, 03:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Ett land i vår närhet bedriver erövringskrig och försöker utöka sitt Lebensraum. Om man föredrar kultur och levnadsstandard i vårt land då är oron över Ryssland fullt befogad. Sålunda ingen fobi

Hmm.. Om ryssarna inte tidigare kört erövringskrig i denna region av världen hade vi alla pratat Tyska nu. Finns faktiskt ingenting som pekar på att de har ambition att starta krig med EU och/eller Nato. Däremot finns ju åtskilliga iindikationer på att svenskar och många militärer i väst ( och troll i denna tråd) gärna skulle vill gå i krig mot Ryssland, ocb kriga på rysk mark, för att visa hur illa vi tycker om deras krig i Ukraina.
Senast redigerad av slipperyslope 2024-03-03 kl. 03:59.
Citera
2024-03-03, 04:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenVildeSvensken
Sen tycker jag mig se en ökad aktivitet bland ryska trollkonton senaste dygnen som går forumbärsärk med inlägg som hyllar ryska vapen "som de inte ännu har satt in". Det, misstänker jag, tyder på det rakt motsatta - nämligen att det är ganska tomt i den ryska tunnan.

Isw och nånga källor anser att ukrainska militär trycks tillbaka på slagfältet idag.

Med tanke på din rätt usla track-record som Saida wannabe gällande detta krig skulle jag föreslå lite hjärngymnastik och träning i logik. Tänker på dina tidigare spådomar;

Citat:
Ursprungligen postat av DenVildeSvensken
ATACMS kommer att kunna slå ut rysk energiförsörjning i vinter som tack för senast. Blir bra press på ryska folket när det är - 25 grader.

De flesta experter inom militärvetenskap ser den ryska kapitulationen som ett fullbordat faktum nån gång Q2 eller Q3 nästkommande år (2023). Längre än så räcker inte deras resurser vare sig mtrl eller manskap
.
Senast redigerad av slipperyslope 2024-03-03 kl. 04:16.
Citera
2024-03-03, 04:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slipperyslope
Hmm.. Om ryssarna inte tidigare kört erövringskrig i denna region av världen hade vi alla pratat Tyska nu. Finns faktiskt ingenting som pekar på att de har ambition att starta krig med EU och/eller Nato. Däremot finns ju åtskilliga iindikationer på att svenskar och många militärer i väst ( och troll i denna tråd) gärna skulle vill gå i krig mot Ryssland, ocb kriga på rysk mark, för att visa hur illa vi tycker om deras krig i Ukraina.

Finns det något som indikerar att ryzzfan inte har ambitioner att starta fler erövringskrig. (Ni kanske ser Transnistrien som del av Ukraina kriget).
Propagandan som sänds av ryzka statstelevisionen går stick i stäv med det du påstår.
Antingen ljuger du eller statstelevisionen, troligen båda.
Citera
2024-03-03, 04:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av koktkille
tveksamt om bara Putin bjuder till lite typ erbjuder Ukrain lite av naturtillgångarna i havet utanför Krim kan det återställa affärsklimatet. Vilket vi i Europa skall hoppas annars går mycket av det vi vill ha till Kina och Indien mf.
Vad vill vi ha från Ryssland som vi inte kan köpa någon annanstans?
Citera
2024-03-03, 04:24
Avstängd
DenVildeSvenskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slipperyslope
Isw och nånga källor anser att ukrainska militär trycks tillbaka på slagfältet idag.

Med tanke på din rätt usla track-record som Saida wannabe gällande detta krig skulle jag föreslå lite hjärngymnastik och träning i logik. Tänker på dina tidigare spådomar;

Jag och de flesta andra gör en annan tolkning av läget. Nämligen att Ukraina tillämpar en strategi som går ut på att hålla fienden sysselsatt med små och tämligen obetydliga "framgångar" i lervällingen medan AFU fokuserar på att bekämpa ryskt flyg, slå ut flygbaser och känsliga anläggningar såsom olje/ gasdepåer, raffinaderier etc.

När detta "grundarbete" är gjort så går en massiv motoffensiv av stapeln. Med fler och mer avancerade vapen från väst, vi har ju hört flera västledare markant höja tonläget senaste tiden.

Vad tror du själv?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in