2024-03-02, 13:41
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
Moldavien verkar bli nästa land som ska "befrias"

https://twitter.com/Gerashchenko_en/status/1763893936064491848

Man börjar känna igen mönstret:

Citat:
Lavrov:

"First of all, the regime that has settled in Chisinau and that follows in the footsteps of the Kyiv regime, cancelling everything Russian, discriminating against the Russian language in all spheres, and, together with the Ukrainians, also organizing serious economic pressure on Transnistria."

Gissningsvis så har Ryssland kvar sin ursprungsplan, nämligen att försöka ockupera och annektera Ukraina ända bort till Moldavien/Transnistrien (dvs ta över även Mykolaiv och Odessa), så att de får en sammanhängande landremsa längs hela kusten ända till Moldavien/Transnistrien. Det här kan vara en förberedelse för detta.

https://ichef.bbci.co.uk/news/976/cpsprodpb/CBF2/production/_132701225_ukraine_invasion_south_map_20feb24-nc.png.webp

Det sker knappast i år, men sett på flera års sikt så är detta en möjlig händelseutveckling.
Citera
2024-03-02, 13:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ocuckad
Minst fyra dödade i attacker mot Ukraina

Minst tre personer dödades och åtta personer skadades i samband med en rysk drönarattack mot Odessa, i sydvästra Ukraina, under natten. Ett treårigt barn ska finnas bland de skadade.

Ett flerfamiljshus träffades i attacken, uppger Ukrainas inrikesminister Ihor Klymenko.

Räddningstjänst arbetar på platsen och söker efter personer som befaras vara begravda i rasmassor, enligt chefen för den regionala militäradministrationen Oleh Kiper.

Under natten har också en man i 80-årsåldern dödats i en rysk drönarattack mot byn Velykji Burluk i Charkivregionen, enligt den statliga räddningstjänsten.
Maria Makar - SVT

Vart var den här på väg egentligen? Eller kan den helt enkelt bara ha varit riktad mot flerfamiljshuset för att orsaka terror?

Väldigt sorgligt att treårigt barn har skadats
Ja det är verkligen sorgligt att ett treårigt barn dödats, ärligt talat så hatar jag sånt.
Hur många döda barn som har ryssarna haft ihjäl i Ukraina ansvar för? Fler än ett?

Obs, jag relativiserar inte utan jag vill ha en siffra.
Citera
2024-03-02, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Man överskattar lätt hur många som bor i ruskiland och jämför med Sovjets dagar.
Dom har runt 140 miljoner invånare över ett enormt land.
Det är en stor befolkning men så otroligt stor är det inte.
Dom kanske har 15 miljoner mer än Japan.
Så ja, våg efter våg med kanonmat kommer inte funka för evigt.
Men ett bra tag till...
Det föds mångdubbelt så många i ryssland än vad dom skickar till fronten.
Citera
2024-03-02, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Väldigt bra stål i en granatkropp vanligtvis och det har tillverkats exklusiva knivar i såväl Taiwan som Sydkorea av gamla blindgångare

Kolla vilket konstverk av en kniv denna ukrainska smed tillverkar från stålet i en rysk kanon.

https://www.youtube.com/watch?v=JQA0YPmjKOo
Citera
2024-03-02, 13:48
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Det stämmer säkert men inte ens Ryssland som slagit om till krigsindustri kan skicka hur många som helst till Ukraina.
Vem ska då gripa demonstranter och släcka fabriksbränder?
Min poäng är, så otroligt stor befolkningsmängd har dom inte, det är inte Indien vi pratar om.
Dom är inte ens hälften av USAs befolkningsmängd.
Senast redigerad av StigEngstrom 2024-03-02 kl. 13:53.
Citera
2024-03-02, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av attog
Jag läser det som mera riktat till Europa. Att länder i Europa måste steppa upp. Här håller jag med Trump.

Osannolikt att USA lämnar Nato
Att dra sig ur Nato helt skulle vara svårt att driva igenom, men att sänka engagemanget och därmed trovärdigheten för Nato är fullt möjligt för en amerikansk president menar Björn Fägersten.

– En amerikansk president är överbefälhavare och kan absolut reglera engagemanget.

Trolig förändring i Nato
Men samtidigt måste man nog räkna med en viss förändring av Nato i relativ närtid eftersom det råder viss konsensus om att Europeiska medlemmar måste ta mer ansvar.

– Trenden att USA kräver mer av Europa är stark och gäller demokraterna också.

Om Trump blir president 2024 finns det något han skulle kunna göra för att stärka Nato?

– Ja, det är klart att om de skulle se hotbilden på ett annat sätt, lite beroende på hur kriget i Ukraina utvecklas. Men om han blir vald så är det svårt att se det som goda nyheter för alliansen, säger Björn Fägersten.

Jo, jag håller också med, men kanske inte hota med att man själv kommer dra tillbaka bistånd. Jag tolkar det lite som ett hot mer än en uppmuntran, men det kanske bara är jag. Dessutom är USA överlägset militärt hur man än vänder och vrider på det och just nu handlar det inte enbart om pengar, det handlar också om att man måste skicka bra vapen.
Citera
2024-03-02, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stizze1
Vem finanserar kriget som ryssland för menar du?

Delvis Sverige tydligen
Citera
2024-03-02, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av attog
Jag googlade på import från Ryssland.
Minskat med 90%. bäst i Europa hävdar man.
https://www.kommerskollegium.se/handelsstatistik/varuhandel/analys-handeln-med-ryssland/

Listan på det som inte är tillåtet att handla med är komplicerad.
Borde vara tvärtom.
Liten kort lista på vad som är tillåtet.

Okej då är det bra gjort av Sverige, men varför inte bara totalblockad, typ som man gjort med Iran? Inte bara Sverige utan hela EU.
Citera
2024-03-02, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonkebonke
Ja det är verkligen sorgligt att ett treårigt barn dödats, ärligt talat så hatar jag sånt.
Hur många döda barn som har ryssarna haft ihjäl i Ukraina ansvar för? Fler än ett?

Obs, jag relativiserar inte utan jag vill ha en siffra.

Hoppas verkligen inte du relativiserar och ja, svaret vore förstås intressant. Har inte heller några svar, ska se om jag hittar något konkret.
Citera
2024-03-02, 13:57
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ocuckad
Okej då är det bra gjort av Sverige, men varför inte bara totalblockad, typ som man gjort med Iran? Inte bara Sverige utan hela EU.

En del av det har med gamla kontrakt att göra, du vet att Ukraina fortfarande upprätthåller ett gasnätverk där dom säljer Rysk gas till Europa. Det är slut med det detta år, men kontrakt, hålla löften. Tvärtemot vad Putin gör för stunden.
Citera
2024-03-02, 14:02
Medlem
Silfverryggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer

Mmm. Mycket möjligt, men dessa skrevtroll är inte stridsmogna förrän om ca 10-15 år. Kanske tidigare i och med krigsutbildning i russki-sjkola för barn och ungdomar.

Edit. Men med alla snubbar på fronten, vem gör barnen med ryska kvinnor? kinesiska män?
Senast redigerad av Silfverrygg 2024-03-02 kl. 14:55.
Citera
2024-03-02, 14:03
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emtor
Kolla vilket konstverk av en kniv denna ukrainska smed tillverkar från stålet i en rysk kanon.

https://www.youtube.com/watch?v=JQA0YPmjKOo

Där blev det något bra av det ryska skrotet Skönt att man kan se möjligheter i eländet .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in