Citat:
Ursprungligen postat av
Auric
Men då så. Då står du på Ukrainas sida i kampen mot inkräktarna. Skönt att veta.
Fast jag anser att en tråd med ett egenvärde ska kunna diskutera händelser utifrån sannolikheter med avseende på aktörerna. Att säga att Putin är en idiot är en sak, men att utifrån det sedan förlora förmågan att neutralt analysera vad och varför leder bara till meningslöst ältande.
Det är väl knappast någon som tror att USA skulle vara passiva om Kanada hade lierade sig med Ryssland och upplåtit geografiska områden för Ryssland att sätta upp militärbaser vid amerikanska gränsen. Om Kanada hade gjort det skulle det givetvis vara Kanadas rättighet, men så fungerar ju inte världspolitik.
Samma sak här. Det är givetvis Ukrainas rätt att söka sig mot väst och eftersträva att bli ett NATO-land, men det är bara naivt att tro att detta inte får Ryssland att reagera. Jag skriver det igen som jag gjort ett flertal gånger tidigare. Ukraina har många ryssar som bor där, precis som det finns ukrainare som bor i Ryssland. Jag är helt säker på att Putin hade förväntat sig en uppslutning och ett folkligt stöd (inte 100 procent, men tillräckligt) att välja Ryssland före NATO.
Med andra ord tror jag att han trodde att det skulle bli en rätt lätt operation att snabbt få till ett regeringsskifte i Ukraina. Något som blivit det omvända. Han har i stället stärkt uppslutningen kring sittande regering.