2024-03-01, 13:07
Medlem
Här ser ni vad jag menar, direkt från EU-parlamentet, skrivet igår:

Förse Ukraina med ammunition, missiler och luftvärnssystem

Ledamöterna konstaterar att det fortfarande finns stora skillnader mellan EU-ländernas militära stöd till Ukraina och kräver att nödvändiga investeringar görs i den europeiska försvarsindustrin. Detta är av yttersta vikt för att kunna möta Ukrainas behov och fylla på EU-ländernas egna uttömda lager. Parlamentet lyfter också fram sofistikerade luftförsvarssystem, långdistansmissiler såsom Taurus, Storm Shadow/ SCALP, olika typer av artilleri och ammunition (framför allt 155 mm) och drönare och vapen för att bekämpa dem som särskilt viktiga för Ukraina.

Alla EU-länder och Natoallierade bör stödja Ukraina militärt med minst 0,25 procent av sin BNP årligen, anser ledamöterna, som också uppmanar EU-länderna att omedelbart inleda en dialog med försvarsföretag för att garantera en ökad tillverkning och leverans av ammunition, granater och missiler till Ukraina. Landet bör dessutom prioriteras framför beställningar från andra tredjeländer, enligt resolutionen. Parlamentet uppmanar också USA:s representanthus att utan ytterligare dröjsmål anta sitt stoppade militära biståndspaket för Ukraina.

https://www.europarl.europa.eu/news/sv/press-room/20240223IPR18097/ge-ukraina-allt-landet-behover-for-att-besegra-ryssland
Citera
2024-03-01, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av X3tream
Jag är 100 % säker på att du saknar militär kompetens att avgöra det. Att du har läst en bloggpost eller ett Facebook inlägg gör dig inte till en expert.

Hur bra dessa än är så måste du ändå vara villig att hålla med om att 100 st är för lite?

Kom igen...
Citera
2024-03-01, 13:10
Medlem
X3treams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Nej, Ukrainas ekonomi började förbättra sig efter 2014. Korruptionen har också minskat avsevärt sen dess, till skillnad från Rysslands. Rysslands ekonomi har störtdykt det senaste året.

Jag har ett gäng Vladar-batterier.

Jag köper ofta Ukrainsk choklad när jag reser i Europa, prisvärd och god. Roshen. Nu visste jag inte om att den var Ukrainsk förrän jag kollade om den fanns att köpa i Norge, ville ha mera. https://www.roshen.com/ro/en/
Citera
2024-03-01, 13:11
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ocuckad
Jag har läst på och jag förstår att den är tystare och kan flyga längre än många andra, men 100 är fortfarande alldeles för lite om det ska levereras till sommaren. Ukrainska militären har ju på sistone kommenterat att det är just artilleri-ammunition och inom kort, om det inte redan har inträffat, drönare de är i mest behov av.

Nej du har inte läst på, du ser inte den stora bilden här. Du är ett rysstroll som sprider propaganda.

Med det sagt och om du vill så kan jag hjälpa dig genom informationsflödet vad gäller drönarproduktion. Vad säger du, ska vi ta varandra i handen och titta på hur det ser ut?
Citera
2024-03-01, 13:12
Medlem
X3treams avatar
Citat:
Hur bra dessa än är så måste du ändå vara villig att hålla med om att 100 st är för lite?

Kom igen...

Hur kan du veta om det är för mycket eller för lite? Som sagt, vi saknar kompetens inom området. Produkten kanske är värdelös och då är det ju bättre att de får för få än att lägga ner tid och energi på dessa.
Citera
2024-03-01, 13:14
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tumidanda
De flesta förluster orsakas inte alls av drönare utan av artilleri. Detta gäller båda sidor. Ryssland har dessutom många gånger fler drönare än Ukraina, så det argumentet är ju helt skevt.

Det där med "mänskliga vågor" är mestadels en myt. Ukraina har dock använt denna "taktik" gång på gång. Bl.a. vid de upprepade och misslyckade stormningsförsöken mot kärnkraftverket, stormningsförsök över floder och givetvis under den slapstickmässiga masslakten som kallades för "motoffensiv". Där stormade de fram i öppen terräng, utan flygunderstöd och mot en nedgrävd fiende med ett stort artilleriövertag. Resultat blev förutom att de flesta dog absolut ingenting.

När folk lade upp de många tragikomiska filmerna från Ukrainas upprepade Åsa Nisse-anfall här så försvann de dock snabbt.

Myt? Lustigkurre där. Ryssarna hade brist på granater så att de fick ransonera och skickade vågor av människor i anfall efter anfall. Du är ett uppenbart rysstroll så det finns ingen mening att diskutera med en lögnare och ett avskum.

Rysk källa:

‘Where the **** is the ammunition?’ Wagner leader calls out Putin generals next to Russian bodies
https://www.youtube.com/watch?v=WKLPdkmD9WY
Citera
2024-03-01, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
Nej du har inte läst på, du ser inte den stora bilden här. Du är ett rysstroll som sprider propaganda.

Med det sagt och om du vill så kan jag hjälpa dig genom informationsflödet vad gäller drönarproduktion. Vad säger du, ska vi ta varandra i handen och titta på hur det ser ut?

Hur är jag ett rysstroll? Ser du ens vad jag länkar till. Min senaste länk var till europa-parlamentet som håller med det jag säger. Hur paranoid är du?

Jag behöver inte gå igenom hur drönarproduktion går till för att veta att en del saker är orimliga.

Om NATO hade skickat en enda F-16 till Ukraina så hade alla skrattat, såväl lekmän som experter. Alla fattar att 1 st plan är för lite.
Citera
2024-03-01, 13:16
Medlem
Citat:

Kom igen...

Värst vad du gnäller på fransmännen! Tycker Macron rätat på ryggen en hel del på senare tiden. Han har dessutom nu uttalat att det kan bli aktuellt att sända europeiska trupper till Ukraina. Något som fått låtsas-tsaren i Kreml att surna till ordentligt och åter börja skramla med sina (defekta) kärnvapen. Nä, denna vecka får vi ge fransoserna lite cred tycker jag. Men sen har du rätt i sak; Alla. Precis alla vettiga länder som tror på frihet ska anstränga sig ännu mer för att stödja Ukraina på alla tänkbara sätt. Ryssen måste krossas redan i Ukraina. Annars har vi hen dräglandes över hela Europa inom kort.
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av senapsillen
Men nato är inte usa utan flera medlemsländer och nato är en försvarsallians där Ukraina inte är medlemmar.
Sånt visar ju att Putin bara fantiserar och han själv hitta på att han krigar mot nato.

För Putin är NATO = USA. Han hittar inte på att han krigar mot NATO. Han säger att om NATO griper in i kriget på ukrainsk mark och attackerar Ryssland då får det tragiska följder.

Den här tråden är som alla andra långkörande trådar att det bildas en sekt som snurrar runt sin egen axel i argument som aldrig är konstruktiva eller reflekterande.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av X3tream
Hur kan du veta om det är för mycket eller för lite? Som sagt, vi saknar kompetens inom området. Produkten kanske är värdelös och då är det ju bättre att de får för få än att lägga ner tid och energi på dessa.

För att europa-parlamentet säger att man skyndsamt måste öka produktionen av drönare bland annat.

Du tycker inte det säger oss något?
Citera
2024-03-01, 13:17
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Hur är jag ett rysstroll? Ser du ens vad jag länkar till. Min senaste länk var till europa-parlamentet som håller med det jag säger. Hur paranoid är du?

Jag behöver inte gå igenom hur drönarproduktion går till för att veta att en del saker är orimliga.

Om NATO hade skickat en enda F-16 till Ukraina så hade alla skrattat, såväl lekmän som experter. Alla fattar att 1 st plan är för lite.

Temat var drönarproduktion, ska vi gå igenom det?
Citera
2024-03-01, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CenturyVoltaire
Värst vad du gnäller på fransmännen! Tycker Macron rätat på ryggen en hel del på senare tiden. Han har dessutom nu uttalat att det kan bli aktuellt att sända europeiska trupper till Ukraina. Något som fått låtsas-tsaren i Kreml att surna till ordentligt och åter börja skramla med sina (defekta) kärnvapen. Nä, denna vecka får vi ge fransoserna lite cred tycker jag. Men sen har du rätt i sak; Alla. Precis alla vettiga länder som tror på frihet ska anstränga sig ännu mer för att stödja Ukraina på alla tänkbara sätt. Ryssen måste krossas redan i Ukraina. Annars har vi hen dräglandes över hela Europa inom kort.

Något som tyvärr snabbt drogs tillbaka av franska utrikesministern. Sedan hade vi Uffe på TV som snabbt också meddelade att det inte var aktuellt att skicka egna trupper.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in