Citat:
Ursprungligen postat av
Cal-Gustf
Jag och min sambo har inga barn, och kommer heller inte att få några.
Jag har inga syskon men bl.a. en egendom som är värd hyfsat mycket pengar. Den är skriven enbart på mig.
Min sambo har två syskon, som i sin tur har familjer med barn.
I takt med att det blivit allt mer troligt att jag och min sambo inte kommer att få egna barn så har syskonens familjer börjat tjata mer och mer på att sambon och jag ska gifta oss. Min sambo har dock aldrig visat intresse för att gifta sig.
Syskonen har aldrig nämnt något om ärvdabalken eller arvsordning, utan ger sken av att bara vilja tänka på vårt bästa. Jag misstänker dock starkt att de har baktankar om att deras familjer i slutändan ska få ärva mina tillgångar efter att jag och min sambo dör. (Det kräver ju att jag och min sambo är gifta.)
Jag tycker det är falskt av syskonen att inte vara ärliga med sina avsikter. Min obehagliga känsla är att om jag och sambon ger efter för deras tjat och gifter oss så skulle det kännas som att vi gifte oss inte för vår egen skull, utan för syskonens plånböckers skull.
Jag vet hur ärvdabalken fungerar. Men sambons syskon vet inte att jag vet det.
Hur bör jag agera?
Säg så här, om vi ponerar att ni skaffat barn och någon av din sambos syskon dött, hade då ni och dina barn fått ärva dem?
Varför ska ni se till att de får ärva er för. Se till att skriv ett testamente där allt går till olika fonder eller vad ni nu tycker är viktigt i livet när den siste av er två avlider. Om ni nu dör i en olycka är det knepigare men dör ni av ålder så se till att det finns så lite kvar på kontot som möjligt. Sätt guldkant på livet så länge ni kan helt enkelt.
Jag och min sambo har valt samma väg som ni, ett liv utan barn och inte heller gifta och vi båda har syskon som kommer bli mer eller mindre arvslösa från vårt bo iallafall. Vi kommer också försöka leva upp våra pengar så gott det går innan vi lämnar jordelivet. Inga planer på att ge bort en drös med pengar till släkten då de har egna inkomster och får klara sig på det. Fonderna kommer säkert få en del ändå som man inte hinner göra av med men jag kommer inte leva som fattigpensionär iallafall utan njuta av det jag sparat ihop.