2024-02-28, 21:51
Medlem
Goulburns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackKnightDuncan
Eh nej! Inte alls. Första VK var en total katastrof för ryssarna som medförde efter ett blodigt inbördeskrig den ännu större katastrofen där förtryckar-unionen sovjet bildades. Stalin tog så småningom makten och såg fiender överallt, bl a inom röda armén och utrensade erfarna krigsveteraner och officerare.
Sovjet hade inte stark krigsmakt 1939.
(Säkert OT)
Anser ändå att Sovjetunionen under världskrig 2 var en starkare krigsmakt än den ryska under det första.
Under första världskriget var halva den tyska armen upptagen hela kriget på västfronten men ryssarna blev ändå till slut tvungna att kapitulera för Tyskar och Österrikare på östfronten. Det har ryktats att tsarens generaler var ovilliga att kommendera ut alla arbetare som skull kunna delta i kriget för att man såg det som riskfyllt att sätta vapen i händerna på så många arbetare vilket nog var en riktig misstanke.

Under andra världskriget kunde ryssarna driva tillbaka tyskarna 1943 trots att västmakternas då fortfarande bidrog med en ytterst begränsad krigsinsats. Sedan kan det diskuteras om ryssarnas krigsinsats berodde på krigsvilja eller på att det kanske var farligare att försöka undvika striden än att delta i den fullt ut.

Citat:
De tordes inte redan 1:a september anfalla Polen utan väntade först efter att tyskarna redan hade i praktiken besegrat polackerna innan de anföll kvarvarande Polen.
Ryssarna såg det kanske som viktigare att få en buffertzon mot Hitlers Tyskland där man visste att ledarna i grunden hatade ryssar än att ockupera polsk mark. De såg det därför viktigt att gå in i kriget först när risk fanns för att tyskarna skulle tränga fram ända till Sovjetunionens gräns.
Senast redigerad av Goulburn 2024-02-28 kl. 21:53.
Citera
2024-02-28, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silfverrygg
Efter kriget kanske hjälpa till att göra ryssland till ett bättre plats, vilket jag tyvärr är tveksam till.

https://www.iltalehti.fi/paakirjoitus/a/e95604a8-b9fc-47b5-9f22-86ca9b082c9f

"I Ryssland lever och växer en "fascistisk" generation av barn och ungdomar, vilket är våldsamt och ideologiskt utan motstycke. Detta konstaterar den kanadensiske docenten i krigspropaganda, historiken Ian Garner i sin nya bok Generation Z - Rysslands fascistiska ungdoms- och barnsoldater (Docendo 2024)".

"I sin bok ger Garner exempel på hur Ryssland hjärntvättar barn och unga till att slåss mot väst, det vill säga stödja ett anfallskrig och följa regimens fascistiska doktriner. Kärnan i utbildningsarbetet är Junarmija. Det är en militärpatriotisk medborgarfostran som riktar sig till personer mellan 8 och 17, där barn och unga får lära sig om krig."

(min översättning)

Hitler-Jugend 2.0.

Denna krig kommer inte ta slut även om putte oavsett anledning lämnar kreml.

Detta är sant som jag också ser det. Det är därför än viktigare att samarbeta för en bättre värld (i allmänhet) och inte hetsa emot varandra...
Citera
2024-02-28, 22:01
Medlem
Silfverryggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peaceplease
Detta är sant som jag också ser det. Det är därför än viktigare att samarbeta för en bättre värld (i allmänhet) och inte hetsa emot varandra...

Jag lärde mig i skolan i Sverige att det finns bara ett sätt att få en mobbare att sluta jävlas: blodig näsa. Att vända andra kinden till fungerade inte så bra.
Citera
2024-02-28, 22:02
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ja, åh fan! Jag är bara less på alla "jordförbättringsvideos" jag "råkat" se ett par år nu!

Hur det frossas och vissa njuter av blodbadet...

..och tänka sig att det är Putin som inledde alltihopa, och fortsättningsvis fortsätter med samma sk-tprat om nazzar, Nato och alla andra "sagor och äventyr".., svårt att minnas detta ?

Lägg till lite massakrer på det, som tex Butscha.., vittnesuppgifter om alla grisigheter ryssarna har frossat i..

Sist, men inte minst : Kan inte acceptera att suveräna stater tar sina egna val !
Citera
2024-02-28, 22:05
Medlem
Ryssarna har nu intagit byn Stepove. Republikanernas svek får större och större konsekvenser.
Citera
2024-02-28, 22:14
Medlem
Silfverryggs avatar
Citat:
En tumme upp!

Med min anekdot menade jag att så länge ryssen härjar i Ukraina, ge Ukraina allt för att ge ryssen en blodig näsa tills de drar sig tillbaka till sin internationellt erkända gräns. Västs jävla pågående mjäk med ditten och datten om risker kring eskalation (hejsan, Scholtz) hjälper inte direkt.

Fan, tysken borde sparka den där jävla mähän och sätta Pistorius på hans plats. Sparka gärna Analingus Bareback samtidigt.
Citera
2024-02-28, 22:15
Medlem
Jofs avatar
Nu spekulerar svenska militärer att just Rysslands anfall mot Ukraina binder upp så mycket kraft att ett anfall mot Baltikum inte är möjligt.

Inget ont som inte har något gott med sig 🥴.

Europa har dragits in i krigshysteri, efter Putins galenskap. Man tror honom om allt ont. Som vore han vår tids Hitler. (Och inte utan skäl).
Citera
2024-02-28, 22:15
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ja, åh fan! Jag är bara less på alla "jordförbättringsvideos" jag "råkat" se ett par år nu!

Hur det frossas och vissa njuter av blodbadet...

Ja vi gillar att se ryssar sprängas i bitar. De har inte i Ukraina att göra och borde vända sina vapen mot moderlandet som våldtar dem dagligen. För helvete, ett av världens rikaste länder vad gäller naturtillgångar där 40% skiter på utedass utan rinnande vatten, WTF? liksom
Citera
2024-02-28, 22:19
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ja, men tyvärr så bestämmer inte "Ukraina" själva över någonting och de har faktiskt någon form av historisk anknytning till varandra.
Mer än tom Finland och Sverige skulle jag säga, med tanke på språket osv..
Vi genomgår en tid av förändring men låt inte revisionism påverka för mycket!
Varför står vi hellre på USAs sida när de är de som var svaga och flydde Europa när det inte tålde klimatet här? De utvandrade och nu vill de tillbaka och äga allting.
Låt jänkarna stanna där de är tack!
Jag drar hellre till Ryssland...

Det tycker jag du ska göra, sen blir du sjanghajad in i ryska armén och slutar som jordmylla i Ukraina, good riddance!
Citera
2024-02-28, 22:22
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ja, men tyvärr så bestämmer inte "Ukraina" själva över någonting och de har faktiskt någon form av historisk anknytning till varandra.
Mer än tom Finland och Sverige skulle jag säga, med tanke på språket osv..
Vi genomgår en tid av förändring men låt inte revisionism påverka för mycket!
Varför står vi hellre på USAs sida när de är de som var svaga och flydde Europa när det inte tålde klimatet här? De utvandrade och nu vill de tillbaka och äga allting.
Låt jänkarna stanna där de är tack!
Jag drar hellre till Ryssland...
Vad usa har med saken att göra förstår jag inte. Inte heller varför du hellre drar till ryssland än USA men en sak vet jag och det är att i Sverige så kan du tycka och göra som du vill. Och så vill jag att det ska fortsätta vara. Vill du leva i förtryck och med hot om att fängslas om du säger fel saker så må det vara hänt men du är i minoritet både på forumet och i Sverige. Jag kommer fortsätta stötta Ukraina på mitt sätt så länge detta kriget pågår. Ryssland måste besegras i grunden.
Citera
2024-02-28, 22:30
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ja förlåt, Ryssland har ju alltid startat allting tidigare och allt är Rysslands fel, så att komma med åsikter eller fakta som kanske skulle kunna bevisa att vissa andra inte alltid är så jävla goda, det spelar inte någon roll...

Ja men nu är det så att ryssland anfallit Ukraina och det gillar vi inte, frågor på det? Vi må vara kanske inte så goda, men vi anfaller inte våra grannstater i alla fall.
Citera
2024-02-28, 22:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Just nu verkar det inte bättre.

Ryssland kommer nu åt ukrainska folket och får 30 miljoner soldater att skicka mot Europa

Man får förstöra fordon från väst och får ritningar så de kan bygga egna Leo och cv90 .

Allt detta är en slug plan som Putin nu utför

Så länge som du får posta såna här skitinlägg är det iallafall ingen risk att man glömmer bort varför man hatar ryzz-horor som du.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in