2024-02-28, 16:35
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Bra! De kan Ukraina få nytta av.
Tar bara några dagar för dem att ta Pellejönslandet.
Ja 1500 hundra ryska soldater brukar de ju skjuta av på nåt dygn. Där kan de dessutom flyga in obehindrat och bomba bort ohyran.
Citera
2024-02-28, 16:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ettbranick
Att reparera skadade och damma av förrådsställda t54 och t64 för att ersätta förlusterna är väl rimligt om dom har den kapaciteten och det går under produktion, ej nytillverkning. Kanske uttryckte mig fel med tillverkning men de kan producera 125 i månaden och nettoplus och har stora lager av bråte så en liten del är nytillverkat. Vi får se hur långt deras lager räcker.

Nämen?

Tillverkar inte ryzzarna några stridsvagnar längre?

Men du skrev ju minst 20 inlägg igår där du hårdnackat försvarade det påståendet?

Hur fan ska du ha det?
Citera
2024-02-28, 16:37
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slackoff
Det finns ingen ammunition där som är nyare än 40 år.
Om man tittar på vilket rappel det Transnistriska hemvärnet har beväpnat sig med så är den där vapendepån inte speciellt intressant.
https://www.oryxspioenkop.com/2022/11/the-struggle-for-relevance.html

BTRg-127
https://www.oryxspioenkop.com/2017/02/a-forgotten-army-transnistrias-btrg-127.html
Exakt! Hade vapnen varit användbara hade ju ryssen hämtat hem dessa innan de gick in i Ukraina
Citera
2024-02-28, 16:38
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Äsch! Han körde bara "Google översätt" från Anschluss''.
Oh dumma mig, varför tänkte jag inte så långt?

Samtidigt undrar jag fortfarande vad "natomateriel" är för något!
Citera
2024-02-28, 16:44
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silfverrygg
Det enda land som trappar upp är ryssen. Väst reagerar på ryssens eskalation. Hade väst velat eskalera, hade all ryskt material i Ukraina redan brunnit upp.

Jag vet inte om det är en språkfråga, men just eskalation eller upptrappning brukar användas för att strider förs på hårdare eller intensivare sätt eller att att allt kraftigare vapen sätts in över tid. Det är väl just det Ukraina med hjälp av de stater de får vapenstöd av gör? Mer långskjutande artilleri och raketsystem exempelvis.
Citera
2024-02-28, 16:46
Medlem
Silfverryggs avatar
Donbass 2.0.

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000010260189.html
"Ryssland fäster största vikt vid att skydda folket i Transnistrien. Enligt ryska nyhetsbyråer framgår detta av ett uttalande från det ryska utrikesdepartementet. I uttalandet beskrivs medborgarna i Transnistrien som landsmän". (min översättning).
Citera
2024-02-28, 16:46
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Jag vet inte om det är en språkfråga, men just eskalation eller upptrappning brukar användas för att strider förs på hårdare eller intensivare sätt eller att att allt kraftigare vapen sätts in över tid. Det är väl just det Ukraina med hjälp av de stater de får vapenstöd av gör? Mer långskjutande artilleri och raketsystem exempelvis.

Jahaja.., vad sägs om dagens eskalering med Transitsien då ?

Förövrigt.., vad kommer pappa Xi att säga om detta då ?

Vidare så skickas vapnen till Ukraina, för att de skall försvara sig. Man har inga några ambitioner om att invadera Ryssland.

"Eskalering"...jo-jo..
Senast redigerad av Snapcount 2024-02-28 kl. 16:49.
Citera
2024-02-28, 16:47
Medlem
Silfverryggs avatar
Citat:

ryssen eskalerar genom att annektering av mark, deras kärnvapenhot, cyber- och hybridkrigsföring m.m.
Väst svarar på detta.

Senaste eskalationen är Transnistrien.
Citera
2024-02-28, 16:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DeekinTT
Om det är någon armé som inte är bög så är det Rysslands din pajas. Det är väst som är feminist och bögvänlig.

Fy faan, jag har råkat klicka på några av länkarna som bevisar den utbredda bögeri-homofilin i den Ryzka armén.

Något så jävla genomvidrigt. Inte bara att det är äckligt med vuxna män, officerare, som har ku ken och halva pun gen inkörd i nån nyrekryterad soldats mun, det ska kladdas på med sp erma, det ska slickas röv, det ska örfilas…slås ut ett par tänder.

Finns det något bögigare än ryzka soldater i sina tvärrandiga tröjor?
Citera
2024-02-28, 16:52
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Oh dumma mig, varför tänkte jag inte så långt?

Samtidigt undrar jag fortfarande vad "natomateriel" är för något!
Får vara lite snäll med honom, han har det nog inte så lätt.
Dessutom har han, (som vanligt), fel vad gäller Rysslands kärnvapendoktrin.
Ryssland kan använda kärnvapen som svar på ett kärnvapenangrepp mot Ryssland och/eller dess allierade eller som svar på ett angrepp med konventionella vapen om det hotar statens själva existens.

Den säger alltså inte att de får använda kärnvapen, vid angrepp på deras territorium med konventionella vapen.
Senast redigerad av Knut-Anne 2024-02-28 kl. 17:02.
Citera
2024-02-28, 17:06
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Jag tror nog man ska ta saken mer på allvar och undvika att trappa upp konflikten. Att USA tar risken är en sak, men det är ju annorlunda för oss i Europa. Konflikten kan på sätt och vis beskrivas som ett inbördeskrig och därmed en onödig grej för andra stater att lägga sig i. Ser man konflikten som USA:s ambition att utöka sitt geografiska inflytande, med Nato som redskap, så kan man förstås tycka det verkar bra, men enligt mig väldigt onödigt och kostsamt sett till människoliv, förstörelse och skadad ekonomi. Det är nästan lika knäppt som att klimatalarmisterna lyckats förstöra Europas energrisystem.
Om/när Ryssland försöker annektera Transnistrien och Baltikum antar jag att du kommer ge exakt samma argument?
"Varför ska vi eskalera", "Det är som ett inbördeskrig" etc etc
Citera
2024-02-28, 17:08
Medlem
attogs avatar
[quote=Auric|87512411]Precis. Det är därför som stödet för Rysslands "världsordning" är så lågt.

Även om ett antal länder för egen del gärna skulle vilja ta mark från något grannland, så är ett "etablerat" system att man genom krig och erövringar tar vad man vill ha inget som något land egentligen vill ha. Alla riskerar ju att själva bli nästa offer i det rövarspelet.[/QUOT

Det är snart dags för den stora konfrontationen.
Putin och Ryssland maler på med Transnistrien.
Tondöv är ett epitet som man kan sätta på Putin.
Men sanningen är nog att utvecklat krig eller eskalering, är en förväntad utveckling.
Ska bli intressant hur omvärlden nu kommer att reagera på detta.
Normalt borde alla normala länder reagera negativt och med full avsky. Minst.
Vi får inom kort se.

Inom 1 år har vi full mobilisering av resurser för vapen och ammunition.
Inom 3 år är Putin död eller Europa i fullt krig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in