2024-02-28, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dalavita
Hela den här världen är full av mentalt sjuka människor. Det är många i den här tråden också. Betyder inte att deras åsikter och erfsrenheter och tankar är meningslösa.

Jo att psykpatienter tar livet av sig tillför inget meningsfullt för världspolitiken,
Citera
2024-02-28, 11:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 1c9r5
Jag tror inte det handlar så mycket om att man tror att det ska förändra något. Det är en protest i den starkaste grad. Man klarar helt enkelt inte av att vara en del av något som bidrar till det som sker. Hellre död än att vara en del av det.
Då kunde han väl han sagt upp sig och gått med någon propalestinsk förening, kan man kanske tycka...
Citera
2024-02-28, 11:25
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av m.g.t.o.w
Jo att psykpatienter tar livet av sig tillför inget meningsfullt för världspolitiken,

Håller inte med som sagt. Och inget tyder på att han var psykiskt sjuk innan han begick sin handling. Bara ett epitet kastat på honom av lägre stående människor som ser sina egna brister när de ser hans handling.

Men nej, jag tror att det här har mer genomgående effekter än vad gemene man kan tro. Världen är global och sammankopplad. Man kan nog räkna med att över en miljard människor idag sett hans handling runtom i världen. Att säga att det är bortglömt imorgon är önsketänkande och avslöjar mer om den som säger så än vad som faktiskt kommer hända.

Vi vet inte hur detta kommer påverka människor och världen. Om inte idag så kanske om 1 2 eller 5 eller 20 år.

Världen är komplex. Alla simplistiska svar är bara förenklingar.
Senast redigerad av dalavita 2024-02-28 kl. 11:28.
Citera
2024-02-28, 11:31
Medlem
Citat:
Håller inte med som sagt. Och inget tyder på att han var psykiskt sjuk innan han begick sin handling. Bara ett epitet kastat på honom av lägre stående människor som ser sina egna brister när de ser hans handling.

Men nej, jag tror att det här har mer genomgående effekter än vad gemene man kan tro. Världen är global och sammankopplad. Man kan nog räkna med att över en miljard människor idag sett hans handling runtom i världen. Att säga att det är bortglömt imorgon är önsketänkande och avslöjar mer om den som säger så än vad som faktiskt kommer hända.

Vi vet inte hur detta kommer påverka människor och världen. Om inte idag så kanske om 1 2 eller 5 eller 20 år.

Världen är komplex. Alla simplistiska svar är bara förenklingar.

Klart han var psyksjuk om han dödar sig själv på detta sätt till ingen nytta.
Israel kommer inte ändra sin politik pga detta, de är vana vid terrordåd dagligen och prioriterar sin säkerhet, fullt naturligt.
Citera
2024-02-28, 11:31
Medlem
1c9r5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rouen
Då kunde han väl han sagt upp sig och gått med någon propalestinsk förening, kan man kanske tycka...

Som jag förstår det led han av att vara en del i detta. I det USA gör. Så mycket att han inte ser någon utväg, och då gör han det på ett sätt som andra gjort i århundraden just när det är politik bakom.
Citera
2024-02-28, 11:34
Medlem
1c9r5s avatar
Citat:
Israel kommer inte ändra sin politik pga detta, de är vana vid terrordåd dagligen och prioriterar sin säkerhet, fullt naturligt.

Återigen, jag tror inte det handlar om att han tror att det ska bli fred imorgon för att han gör detta. Det handlar om att han inte vill eller kan eller klarar av att vara en del i ett land som bidrar till kriget. Inte nödvändigtvis att det ska leda till större förändring, tror jag.
Citera
2024-02-28, 11:35
Medlem
1c9r5s avatar
Citat:
Knappast, ingen kommer ens minnas honom imorgon.
Och här är du, dagar efter det skett.
Citera
2024-02-28, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1c9r5
Återigen, jag tror inte det handlar om att han tror att det ska bli fred imorgon för att han gör detta. Det handlar om att han inte vill eller kan eller klarar av att vara en del i ett land som bidrar till kriget. Inte nödvändigtvis att det ska leda till större förändring, tror jag.

Det beskriver just en psykstörd person, att han inte klarar av att "vara en del av ett land".
Det kunde han ha löst genom att flytta om han varit frisk.
Citera
2024-02-28, 11:40
Avstängd
Citat:

Att det är till ingen nytta är din åsikt och ditt önsketänkande. Vi vet inte. Varför kan du inte vara nöjd med den slutsatsen?

På vilket sätt var hans handling ett terrordåd?

Jag tycker mina två frågor belyser en vilja hos dig att försöka avfärda detta. Varför? Hur påverkar det här dig?

Om det nu påverkade världen på ett eller annat sätt, vad skulle du säga då?
Citera
2024-02-28, 11:41
Medlem
1c9r5s avatar
Citat:
Det beskriver just en psykstörd person, att han inte klarar av att "vara en del av ett land".
Det kunde han ha löst genom att flytta om han varit frisk.

Har inte sagt något om huruvida han var psykiskt sjuk eller ej.
Citera
2024-02-28, 11:45
Medlem
1c9r5s avatar
Citat:
Knappast, ingen kommer ens minnas honom imorgon.

I övrigt kan man kika på historien och se vad som skett i efterhand. Såhär står det om en t ex:

"Tarek al-Tayyib Muhammad abo Bouazizi, [......] var en tunisisk gatuförsäljare som brände sig själv den 17 december 2010, för att protestera mot konfiskeringen av hans varor och förnedringen som han utsattes för av en kvinnlig polis. Händelsen blev starten för protesterna i Tunisien 2010–2011 med dödliga demonstrationer och uppror över hela Tunisien som en protest mot sociala och politiska problem i landet. Ilska och våld intensifierades efter Bouazizis död, vilket ledde till att den dåvarande presidenten Zine El Abidine Ben Ali klev ner från makten efter 23 år och flydde i exil till Saudiarabien. Bouazizis protest ledde slutligen till protester i flera andra arabländer.

Efter att Bouazizi brände sig själv har flera andra efterliknat agerandet i andra arabländer i ett försök att få ett slut på förtrycket de får stå ut med från korrupta autokratiska regeringar. De har tillsammans med Bouazizi hyllats av vissa som "heroiska martyrer i en ny revolution i Mellanöstern".[1]"
Citera
2024-02-28, 11:45
Medlem
Citat:
Att det är till ingen nytta är din åsikt och ditt önsketänkande. Vi vet inte. Varför kan du inte vara nöjd med den slutsatsen?

På vilket sätt var hans handling ett terrordåd?

Jag tycker mina två frågor belyser en vilja hos dig att försöka avfärda detta. Varför? Hur påverkar det här dig?

Om det nu påverkade världen på ett eller annat sätt, vad skulle du säga då?

Varför skulle det vara ett önsketänkande?
Det finns bara inget som tyder på att sådant här ändrar kriget, noll.
Jag har heller inte sagt att detta var ett terrordåd men att Israel utsätts för det hela tiden och de kommer inte låta denna galning förändra deras försvar mot terror.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in