2007-10-24, 00:00
Medlem
Har en kursmedlem som konsekvent skriver skall överallt när det ska vara ska, och hon säger ska när det exempelvis är dags för muntlig redovisning.

Kan man skriva skall överallt? Jag tycker bara det låter som det enklaste sättet att få en mening mer 'välformulerad'. Lite white trash över det hela, eller?

Skall är väl mer laddat än ska? Ska är väl helt OK?
Citera
2007-10-24, 00:04
Medlem
snapcases avatar
Flyttad till språk.
//Mod
Citera
2007-10-24, 01:08
Medlem
jumpcuts avatar
Stavningsreformen var 1906, var den inte?

Jag ser skall vs. ska som sade vs. sa. Båda är okej helt enkelt. Samma ord, olika stavningar.
Citera
2007-10-24, 01:18
Medlem
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1629&a=607375
Citera
2007-10-24, 01:19
Medlem
haloklins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jackie
Kan man skriva skall överallt?

Ja, det kan man.

Citat:
Jag tycker bara det låter som det enklaste sättet att få en mening mer 'välformulerad'. Lite white trash över det hela, eller?

En välformulerad text är aldrig 'white trash'. Det finns dock tillfällen då en överdrivet uppstyltad eller avsiktligt 'svårt' formulerad text kan vara en produkt av ängsliga bildnings- eller överklasspretentioner hos arbetar- eller medelklassen. Medvetenhet om vikten av ordval, struktur och sociala markörer i skriven text är inte något som jag personligen associerar med så kallade 'white trash'.

Citat:

Det beror helt på vem du riktar dig till. Jag är uppvuxen med 'skall' och är ytterst restriktiv med det talspråkliga 'ska' i skriven text.
Citera
2007-10-24, 01:32
Medlem
Vädermans avatar
Citat:
Har en kursmedlem som konsekvent skriver skall överallt när det ska vara ska, och hon säger ska när det exempelvis är dags för muntlig redovisning.

Kan man skriva skall överallt? Jag tycker bara det låter som det enklaste sättet att få en mening mer 'välformulerad'. Lite white trash över det hela, eller?

Ja, jumpcut har rätt, men svaret kan nyanseras ännu mer.

Skall är den äldre formen och ska den modernare. Båda fungerar men skall fungerar bäst i formella sammanhang och ska i vardagligare. Dock tycker jag att skall har åldrats snabbt de senaste åren och därför har jag själv övergått till att skriva ska i de flesta sammanhang.

Viktigt är att vara konsekvent med den valda formen av ordet. Att blanda formerna är inte snyggt (såvida man inte med eftertryck ska betona att ska SKALL stavas utan L!).
Citera
2007-10-24, 01:56
Medlem
Zwerchstands avatar
Nylig reform på regeringskansliet 2007/8: Ska ersätter skall fr&m 18 september.

"Skall" blir "ska" (pdf 117 kB)
Hur man bör hantera övergången till "ska" (pdf 98 kB)

Klartecknet var enligt Stina Malmberg att "i den senaste upplagan (13) av SAOL har ska placerats före skall" med förutsättningen att "Redaktionen för SAOL menar att formerna helt saknar betydelseskillnad." Det senare kan väl bara sägas gälla semantiskt. "Folk" tenderar ju ge formerna olika tyngd i det språkbruk samma akademi numer blott (med tvådda händer) observerar-beskriver.

OT: Vad som slår mig är att här tydligen är fritt fält att revidera befintliga lagtexter med hänvisning till språklig modernisering. Det gäller förvisso smärre justeringar – men likaså ett principiellt wiki-förfarande.
Citera
2007-10-24, 05:58
Medlem
Jag använder ''ska'' i talspråk och ''skall'' i skrivspråk.
Citera
2007-10-24, 11:41
Medlem
Okej, tack för feedbacken: )

Jag fann det bara anmärkningsvärt..hennes gruppdeltagande är fullt av stavfel, grammatisk katastrof och i övrigt nonchalant slarv _dock_ konsekvent SKALL överallt - och inte förglömma att hon utalar det ska vid läsning. : )
Citera
2007-10-24, 20:03
Medlem
dallassallads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zwerchstand
Nylig reform på regeringskansliet 2007/8: Ska ersätter skall fr&m 18 september.

"Skall" blir "ska" (pdf 117 kB)
Hur man bör hantera övergången till "ska" (pdf 98 kB)

Klartecknet var enligt Stina Malmberg att "i den senaste upplagan (13) av SAOL har ska placerats före skall" med förutsättningen att "Redaktionen för SAOL menar att formerna helt saknar betydelseskillnad." Det senare kan väl bara sägas gälla semantiskt. "Folk" tenderar ju ge formerna olika tyngd i det språkbruk samma akademi numer blott (med tvådda händer) observerar-beskriver.

OT: Vad som slår mig är att här tydligen är fritt fält att revidera befintliga lagtexter med hänvisning till språklig modernisering. Det gäller förvisso smärre justeringar – men likaså ett principiellt wiki-förfarande.
Man brukar väl ändå inte revidera lagtexter p.g.a. språkändringar?

Hursomhelst är ju skall-tiden förbi nu.
Citera
2007-10-24, 20:08
Medlem
Tevildos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dallassallad

Det återstår att se. Det finns faktiskt människor som fortfarande använder "skola"

Edit: exempelvis: http://politikern.wordpress.com/2007/10/19/nu-skola-vi-begagna-ordet-ska-istallet-for-skall/
Citera
2007-10-24, 23:26
Medlem
Tjennstroums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dallassallad
Nu skola vi ej vara sådana.

Så länge man aldrig säger "skall" (förutom när det gäller hundskall) så spelar det väl inte någon större roll.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in