2024-02-27, 09:49
Medlem
PK-befriads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beta-Bum
Ja... jo... jag känner mig redan så oerhört styrd av USA nu. De styr och ställer med allt i mitt liv nu. Attans också. Att ja inte tänkte på det. Min frihet är berövad! Min trygghet är borta. Nu måste jag gömma mig.

Hade varit bättre o låta Ryssen styra där de gett oss äkta frihet och yttrandefrihet. Det är ju det som Kreml är känt för.

</sarkasm>

Att vi skulle bli styrda av Ryssland ifall vi inte underkastar oss Uncle Sam-Shlomo är en falsk dikotomi:

Falsk dikotomi, eller falskt dilemma, är ett argumentationsfel där talaren förutsätter:

• att det bara finns två möjliga alternativ (trots att båda dessa alternativ är felaktiga, eller att de två alternativen inte behöver utesluta varandra)
  • att man måste välja ett av dem (trots att det finns flera alternativ, eller att man inte behöver välja alls)
https://sv.wikipedia.org/wiki/Dikotomi
Citera
2024-02-27, 10:08
Medlem
sanning05s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
USA ska få ”obehindrad tillgång till och användning av överenskomna anläggningar och områden”. Enligt det avtal vi ingått med Usa (ej Nato).

Jaha. Och vilka är dessa överenskomna anläggningar och områden? De listas på sidan 37 i avtalet.
Det är Sveriges samtliga flygflottiljer och alla större arméförläggningar, inalles 17 listade. Det är alltså i praktiken hela Sveriges försvar där USA ska få ”obehindrad”, alltså obegränsad makt.

Amerikanskt flyg eller sjöfart får inte inspekteras av svenska myndigheter och så vidare i en mycket lång rad bestämmelser.

Vidare ”avstår Sverige härmed från att utöva straffrättslig jurisdiktion” (artikel 12) över amerikansk militär personal, deras familjemedlemmar och civilanställd personal.

Eftersom svensk polis inte kan hämta in brottsmisstänkta amerikaner från deras baser innebär det i praktiken att de amerikanska soldaterna åtnjuter straffimmunitet.

Låter som en ockupationsmakt i min öron.
Långt från visionen om en räddare i nöden.

Har vi tagit oss vatten över huvudet?

Jag är så glad att USA, historiens blodigaste makt, lägger sina blodiga fingrar på Sverige.

Jag är glad att detta sker nu, för det är nu som det fria svenska folket kan börja använda demokratins verktyg för att sparka ut denna ockupationsmakt som vill mänskligheten illa.

Låt oss organisera gemensamma protester i Sverige och visa missnöje mot den amerikanska ockupationen av Sverige.
Citera
2024-02-27, 10:17
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhatTheHeck
Vi ger bort landet och den demokratin vi känner till ersätts av CIA och intressen som kommer från vita huset. Ska bli kul att få hit fler latinos, mörkhyade och en del white trash som inte kan bli skyldiga till brott enligt svensk lag. Trodde SD vad Nazister Svenskar kommer få sig en liten chock när de ser hur amerikanska armén ser ut och beter sig i utlandet. Ska bli intressant men att det kommer uppstå problem med svenskar och våra lagar, de kan man med 100% garantera men eftersom vi gett bort landet så är det bara att gilla läget
Varför får jag intrycket av att du överdriver rejält? Exempelvis Norge, Danmark och Tyskland har inga problem med amerikansk närvaro. Om du är rädd för att utlänningar kommer hit och begår brott och våldför sig på svenska kvinnor är det nog inte i första hand amerikanska soldater du ska vara rädd för.
Citera
2024-02-27, 10:21
Medlem
WhereIsRussias avatar
då kan väl jänkarna ta itu med gängen
Citera
2024-02-27, 10:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av WhereIsRussia

De kan inte ta hand om sina egna gäng, de kan inte försvara sin gräns (deras kontrollerade regim vill inte). Förra presidenten agerade som helt handfallen mot BLM, som om han var alldeles bakbunden. USA skiter såklart i att städa upp här och det är inte därför de är på väg hit heller.

Det här avtalet kom som en blixt från klar himmel men NATO-runkarna går glatt med på vad som helst.
Citera
2024-02-27, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beta-Bum
Ja... jo... jag känner mig redan så oerhört styrd av USA nu. De styr och ställer med allt i mitt liv nu. Attans också. Att ja inte tänkte på det. Min frihet är berövad! Min trygghet är borta. Nu måste jag gömma mig.

Hade varit bättre o låta Ryssen styra där de gett oss äkta frihet och yttrandefrihet. Det är ju det som Kreml är känt för.

</sarkasm>

Fast det gör de ju, även om du personligen är för korkad och obildad för att förstå det. Precis allt som du vet, eller tror att du vet, om verkligheten och världen och hur saker fungerar bygger på bilder som din hjärna har fångat upp under din uppväxt och ditt liv, bilder skapade av de som styr USA.

Alla länder i Västeuropa har i alla viktiga frågor styrts av USA sedan andra världskrigets slut. Det är enbart pga de krafter som styr USA som vi har haft en helt katastrofal och ödesdiger mångmiljon-massinvandring av primitiva tredje världen-folkslag till Sverige och andra vita västländer. Alla dessa vita västländer är idag mer eller mindre förstörda av detta och det hela blir värre för varje dag och år som går. Detta är medvetet orsakat och iscensatt av de som styr USA. Det är samma människor (alltså de som styr USA) som har tvingat fram lagar som "hets mot folkgrupp" och "hatbrott" som gör att man i de flesta vita länder inte får protestera emot eller ens prata om den katastrof vi har drabbats av.

All media, all underhållningsindustri, skolväsen från grundskola till universitet, liksom allt är sedan länge format och styrt av de krafter som styr USA. Vi lever alla i praktiken i en judisk-amerikansk "Matrix".
Citera
2024-02-27, 11:29
Medlem
Lagerthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanning05
Jag är så glad att USA, historiens blodigaste makt, lägger sina blodiga fingrar på Sverige.

Jag är glad att detta sker nu, för det är nu som det fria svenska folket kan börja använda demokratins verktyg för att sparka ut denna ockupationsmakt som vill mänskligheten illa.

Låt oss organisera gemensamma protester i Sverige och visa missnöje mot den amerikanska ockupationen av Sverige.

Om tillräckligt många svenskar börjar ifrågasätta så kan detta vara vad som väcker befolkningen. Men det blir ingen solskenshistoria. Denna kontroll som USA har över Sverige är långt ifrån något nytt och de kommer knappast att släppa greppet bara för att en befolkning vaknar.
Citera
2024-02-27, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhereIsRussia

Finns det verkligen så pantade människor som dig? Ja, ni är många och vill gärna ha NATO hit.

Har det inte gått upp för dig att USA förfaller, stad efter stad, och "jänkarna" kan inte göra ett skit åt detta? Hur ska de göra något åt sörjan i Sverige? Inget. De kommer bara få knulla lite ukrainska horor på bordeller i huvudstaden när de lägger i hamn och misshandla svennar för att sen gå helt fria med sin immunitet.

Jag hoppas och håller tummarna att alla missfoster som är för NATO verkligen får sina barn och barnbarn skickade till NATOs olika krig.

Vi övriga som är emot krig kommer inte att delta i några krig och stödja imperialisterna.
Citera
2024-02-27, 12:09
Medlem
Pettssonochfinduss avatar
Jaha, och hur fan ska en vanlig människa som har fullt upp med barn, jobb och idrottsföreningar orka läsa på om och ha fullständig översyn över hur detta påverkar oss i slutändan? På vissa av er låter det som att det är jordens undergång, på er andra låter det som att ingenting kommer ändras i praktiken. Vem fan ska jag lita på?

Personligen är jag så satans trött på våra fullkomligt inkompetenta och naiva mellanmjölkspolitiker i det här landet, så min spontana reaktion är positiv till att amerikaner med lite stake får en del att styra över här. För min del får de gärna ta över regeringen när de ändå håller på
Citera
2024-02-27, 12:11
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Tror folk verkligen att USA vill placera militär här för att hjälpa och skydda lilla Sverige, bara för att de är så snälla och trevliga? Hur kan det undgå någon att USA agerar alltid enbart i sitt eget intresse på olika sätt runt om i världen. Om de placerar militär här är det enbart för de anser det gynnar USA, nu eller i framtiden. Om det gynnar eller missgynnar Sverige är helt egalt. Samma sak med hela NATO så klart.
Citera
2024-02-27, 12:17
Medlem
Jofs avatar
Försvarsmaktens yttrande om avtalet:
Generalmajor Johan Pekkari påpekar att avtalet ännu inte trätt i kraft, då det krävs ett godkännande från riksdagen och deras beslut om nödvändiga författningsändringar.

https://www.forsvarsmakten.se/sv/aktuellt/2023/12/avtalet-med-usa-starker-samarbetet/
Citera
2024-02-27, 12:48
Medlem
Jofs avatar
I Danmark har politiker varit aktiva och ställt frågor om avtalet på ett annat sätt än i Sverige.

Man undrar om lagstiftningen inte minst. Om amerikanska armén kan få använda sig av tortyr bl a.

Men man får inga klara svar. Bara att man litar på USA.

Danske försvarsministern om landets DCA-avtal med USA – ”bygger på ömsesidig tillit”
14 december, 2023

https://www.alliansfriheten.se/danske-forsvarsministern-om-landets-dca-avtal-med-usa-bygger-pa-omsesidig-tillit/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in