2024-02-26, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheNightTripper
Om jag fattat rätt hur Ukraina rapporterar om ryska förluster så förutom alla dom ukrainska förbanden som rapporterar in vad tror på ett ungefär vad dom dödat, så räknar man hälften av besättningen och vissa fall även trupperna som vissa fordon kan ta. Så spränger Ukraina en T-90 som har 3 i besättningen så räknar man 1.5 dödad ryss, så har man nu sprängt över 3000 ryska stridsvagnar och om nu alla deras stridsvagnar har 3st i besättningen så blir 4500st stridsvagnsbesättning rapporterade som dödade.
En lastbil som tar 20 soldater och två st till som kör och som blir sprängd så rapporterar man att 11 har dött.
Tycker själv att det är en rätt bra räknesätt för och få fram ungefärliga döda som annars skulle bli svårt.
Ukraina väljer ju sina mål mer medvetet än ryssarna som bara verka skjuta på allt som rör sig, så jag tror att det är fler döda ryssar än vad Ukraina rapporterar, då dom inte har lika mycket ammunition så väntar dom och slår till när lastbilen är full och inte tar den när bara två förare sitter i.
Någon ryss får gärna motbevisa mig, jag är till skillnad från ryssen intresserad av fakta och jag ljuger inte för mig själv, så att jag själv börjar tro på det.

Skulle möjligen kunna vara något högre ryska förluster men Ukrainas rapportering har visat sig ligga någorlunda i linje med militäranalytikers estimat och med ryskt läckage om egna förluster.
Jag ger Ukrainas uppgifter relativt hög trovärdighet.
Citera
2024-02-26, 14:48
Medlem
Onyourknees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Det är nog dessa, som onyourknee tänker på, misstänker jag :

https://www.nrk.no/urix/kjoper-norske-mikrodroner-til-ukraina-for-90-millioner-1.16077257

32 gram.
Japp, hur upptäcker man en sådan liten spanare?
Citera
2024-02-26, 14:53
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onyourknee
Har för mig något norskt bolag bygger små drönare, några 100-tals gram vägde de bara tror jag. Inte lätta att se, måste vara ett helvete på marken när sådana små sänder koordinater till artilleri och annat när man varken hör eller ser dom.
Norge levererade väl ett stort antal av dessa till Ukraina?
De var ju jävligt små och perfekta för strid i bebyggelse då det kunde flyga in i byggnader och snoka runt.
Citera
2024-02-26, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FockeWulf190d
Saknar man moral och empati kan ditt påstående om att det inte finns någon god eller ond sida stämma. För oss andra är det väldigt klart att det är den ryska fascistiska staten som angripit ett grannland i erövringssyfte och genom detta orsakar död och förstörelse som är ond. Sen behöver man kanske inte se Ukraina som goda, utan att de bara försvarar sig mot ondskan, men det kanske gör dem automatiskt till goda. Det är inte som VK2 mellan Tyskland och Sovjet där två onda makter slogs mot varandra.

Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Det handlar om massor med olika jordbruksprodukter som letar sig in i Polen från Ukraina, vilket givetvis retar upp polska bönder.
Sen finns det ingen infrastruktur med billiga landtransporter med järnväg mellan Ukraina och Polen, utan det är lastbil som gäller.
T.ex. har hela f.d. Sovjet och även Finland 1520 mm spårvidd, medan alla andra (viktiga)länder i världen har 1435 mm spårvidd. (Gäller huvudbanor)
Så köra lastbilar med livsmedel från Ukraina till Sverige, det skulle bli alldeles för dyrt!

https://sv.wikipedia.org/wiki/Sp%C3%A5rvidd#/media/Fil:Rail_gauge_world.png

Som vanligt svarar du GODDAG YXSKAFT!

Vilken spårvidd är helt ointressant.
Du påstår att Ukraina smugglar in massvis med jordbruksprodukter, har du någon källa?

Har Ukraina inte redan fått godkänt att transferera spannmål genom Polen?
Citera
2024-02-26, 15:03
Avstängd
DenVildeSvenskens avatar
Ingen pro-rysk apologet kan väl fortfarande tycka att det var klyftigt av pruttler att orsaka så Nato nu regerar hela Östersjön och typ hela gränsen mot väst? Vi kan ju placera kärnvapen från finska norra ända ner till Polen. Det var väl inte syftet med klantiga kriget?
Citera
2024-02-26, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
Tänkte precis posta samma nyhet. Skulle inte förvåna mig om dom får lite pengar med då i form av Belt and road initiativ Skulle tro att Ryssarna här på forumet ser det som en win-win-win. BRICS fungerar, dollarn är död, nya skinande vägar och järnvägar i Ryssland som leder raka vägen till Kina...

Frånsett det faktum att Kineserna då går in och kidnappar ekonomin med lån och kräver avsevärda tillgångar som djuphamnar och flygplatser som säkerhet om lånen inte kan betalas tillbaka. Det plus att det är mer eller mindre skit dom bygger så efter 10-15 år så har det fallit samman.

Lite kul att ryzzfan vill låna pengar nu när sanktionerna gjort dom rikare än nånsin enligt pålästa proryzzar 🙃
Citera
2024-02-26, 15:07
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Kommersiella diodlasrar saknar förmågan till de enormt kraftfulla pulser som är nödvändiga för att skjuta sönder något. Skära och borra hål går bra, men som vapen är det som att jämföra en skruvdragare med en automatkarbin.

Skulle det finnas någon som funkar i något forskningslabb så lämpar den sig antagligen inte för användning för prickskytte i ett lerdike.

De lasersystem som har utvecklats baserar sig på diodlasrar här är ett system på 50kW där diodlasrar pumpar ett annat aktivt medium:
https://www.laserfocusworld.com/lasers-sources/article/14211951/testing-50-kw-lasers-in-weapon-systems
Citera
2024-02-26, 15:10
Medlem
%s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onyourknee
Har för mig något norskt bolag bygger små drönare, några 100-tals gram vägde de bara tror jag. Inte lätta att se, måste vara ett helvete på marken när sådana små sänder koordinater till artilleri och annat när man varken hör eller ser dom.
Stämmer bra: https://sv.wikipedia.org/wiki/Black_Hornet_Nano
Men de är otroligt dyra. 195 000$
Citera
2024-02-26, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
De lasersystem som har utvecklats baserar sig på diodlasrar här är ett system på 50kW där diodlasrar pumpar ett annat aktivt medium:
https://www.laserfocusworld.com/lasers-sources/article/14211951/testing-50-kw-lasers-in-weapon-systems

Det blir ett stort och komplicerat system som knappast kan anses fältmässigt. Det är ett fysiklabb som har byggts in i en stridsvagn.
Citera
2024-02-26, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrSchrick
Som vanligt svarar du GODDAG YXSKAFT!

Vilken spårvidd är helt ointressant.
Du påstår att Ukraina smugglar in massvis med jordbruksprodukter, har du någon källa?

Har Ukraina inte redan fått godkänt att transferera spannmål genom Polen?

Jag påstår att Ukraina helt enligt avtal med EU fritt exporterar massor med livsmedel till Polen!
Detta retar givetvis polska bönder, då Ukraina har mycket lägre kostnad för diesel och annat.
Att ukrainska livsmedel inte hamnar i Sverige har flera förklaringar som t.ex.
Höga kostnader för transport, att svenska grossister som ICA, Willys, Coop inte vill anlita leverantörer i ett så osäkert land som Ukraina, och säkert även annat.
Citera
2024-02-26, 15:28
Medlem
Taggads avatar
Rysspladder eller nåt som bör tas på allvar? Inte en dag för tidigt i.s.f 🇺🇦🇺🇦
Citat:
Slovakiens ledare: EU och Nato vill skicka trupper
Flera EU- och Natoländer överväger att skicka trupper till Ukraina, hävdar Slovakiens premiärministern Robert Fico enligt Sky News.

Detta säger han sig ha fått reda på av dokument han läst inför ett möte med europeiska ledare på måndagen.

– Jag kan inte säga i vilket syfte eller vad de ska göra där.
https://omni.se/t/omvarldens-svar/4a00b0fe-f020-44e7-96ba-9c69577cc60e

Ja vad skulle EU och Nato göra där
Senast redigerad av Taggad 2024-02-26 kl. 15:31.
Citera
2024-02-26, 15:32
Bannlyst
Kärringfittan är ju helt skruvad. Men så stod hon också och bölade i flera timmar när muren föll.

Citat:
Ursprungligen postat av ABanderas68
Åsa Linderborg?

https://www.aftonbladet.se/kultur/a/ddrxOj/nato-storre-hot-an-putin

Citat:
Ursprungligen postat av DenVildeSvensken
Citera ur artikeln please, jag skulle aldrig drömma om att klicka på den länken...

Citat:
....kalla krigets slut har Nato inte bara överlevt utan också expanderat österut. Detta trots att Gorbatjov, i samband med Tysklands enande 1990, fick ett löfte från Bush d ä om att en sådan expansion inte skulle ske. Gorbatjovs nervositet hängde givetvis samman med ryssarnas ohyggliga erfarenheter av invasioner västerifrån under 1900-talet.

Löftet bröts efter några år.

Under och efter Clinton etablerade sig Nato i Baltikum, Polen, Ungern, Rumänien och ännu flera länder. Att ryssarna uppfattar den politiken som aggressiv skulle alla fatta om det var omvända roller; bygger Putin militärbaser på Kuba eller i norra Mexiko förstår man att det är riktat mot USA och att det hotar fred och avspänning.

Retoriskt: Utgör ryssarna ett militärt hot mot Väst? Man kan jämföra militärutgifterna för 2014.

Enligt Stockholms internationella forskningsinstitut (Sipri), hade USA då 34,5 procent av världens militärutgifter, Kina 12 procent, Ryssland 4,8, Saudiarabien 4,5. Men USA:s överlägsenhet är i själva verket ännu större än så, med tanke på alla bundsförvanter i Nato.

USA har 700–800 militärbaser utanför eget territorium, utspridda i alla världsdelar. Ryssland har en bas på Krim, nån mindre på Syriens kust, möjligen nån enstaka i Kazakstan. Man samarbetar även med Vitryssland. Det är allt.

Citat:
Folkrätten ska självklart gälla även i fallet Krim, men man kan ju inte blunda för det faktum att Krim var ryskt från 1700-talet fram till 1954. Då skänkte Chrustjov - utan att fråga invånarna - Krim till Ukraina, säker på att Sovjetunionen för evigt skulle bestå. Det är inget konstigt om den överväldigande majoriteten av invånarna på Krim känner sig som ryssar.

https://www.aftonbladet.se/kultur/a/7lB8G9/vi-ar-inga-putinvanner
Senast redigerad av ABanderas68 2024-02-26 kl. 15:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in