2024-02-25, 21:37
Medlem
Jofs avatar
Nu finns alltså länken till avtalet i sin helhet här.
Mycket text. Hoppas den blir granskad av både jurister, militärer och politiker, innan det godtas.
Och av allmänheten inklusive flashbackare 😀.

https://www.flashback.org/leave.php?u=https%3A%2F%2Fwww.regeringen.se%2Fcont entassets%2F1fd234cd10ec43ba8cda50b09f2501ab%2Favt al-om-forsvarssamarbete-mellan-sverige-och-usa.pdf
Senast redigerad av Jof 2024-02-25 kl. 21:39.
Citera
2024-02-25, 21:42
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M251
Så kan det säkert bli. Men som sagt, profeten Jan Guillou vrider och vinklar detta avtalet otroligt mycket.
Jag läste nyss igenom det och blev mycket lugnare än när jag läste Guillous artikel.
Beskriv gärna vad som inte stämde eller vad som lugnade dig.
Citera
2024-02-25, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sierra.Leone
Det var tydligt innan valet att Kristersson skulle sälja av delar av Sverige till främmande makter. Grattis till er som röstat blåbrunt!

Helt absurt vilken dålig deal statsministern gjort. Hur i helvete kan man ge jänkare immunitet utanför det militära?

Peter Hultqvist stöttade ju detta avtal till fullo
Citera
2024-02-25, 22:19
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Tänkt på allt.

Till och med rätten att disponera egna skattebefriade områden för rekreation, shopping, underhållning, hamburgersyltor* och skattefri sprit har man tänkt på (artikel 21).

Det är standard över hela världen där det finns Amerikanska baser sedan över 50 år: Jag har varit inne i en sådan affär i Österrike. Allt är mycket billigare i dessa affärer, ingen moms inga skatter osv
https://www.militaryonesource.mil/benefits/commissaries-and-exchanges/
Citera
2024-02-25, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Signalsanning
USA har tvingat oss att ta emot invandrare i 20 år nu. Vi är en amerikansk delstat nu.

Vad bra! Var hämtar jag ut min green card för jag vill till solen i usa.
Citera
2024-02-25, 22:25
Medlem
Jänkarna har något som kallas för Judge Advocate General och en intern rättsskipning som torde vara väl så tuff som något som svenskt rättsväsende kan prestera.

Inklusive dödsstraff om de gör något som motiverar den påföljden.

Jag är full trygg med att den personal som skickas utomlands på det här sättet dels inte är uppenbart kriminella personer dels är föremål för både disciplinåtgärder och straff vid misskötsel och brottsligt beteende.

Se vad det gäller övriga omständigheter Guillou kommer dragande med: Jänkarna förpliktar sig att bidra till svensk säkerhet med både amerikanska liv och amerikanska pengar. Klart som fan de ser till att friskriva sig från vad lokala potentater kan hitta på.

Det bästa hade varit om vi aldrig gjort oss av med våra förmågor från kalla kriget. Men nu står vi där med arslet bart och måste ta vad vi får.

Det kan vi tacka de sista trettio årens genomruttna politikergeneration för.
Citera
2024-02-25, 22:36
Medlem
Torchs avatar
Mycket bra deal. Äntligen. USA är våra vänner.

Ensam är inte stark.
Citera
2024-02-25, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sierra.Leone
Det var tydligt innan valet att Kristersson skulle sälja av delar av Sverige till främmande makter. Grattis till er som röstat blåbrunt!

Helt absurt vilken dålig deal statsministern gjort. Hur i helvete kan man ge jänkare immunitet utanför det militära?

Om du tror att regeringskonstellationen gjort någon skillnad så är ett kunskapsutbyte oss emellan omöjligt.
Citera
2024-02-25, 22:37
Medlem
PK-befriads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perkulatorkaffe
Det bästa hade varit om vi aldrig gjort oss av med våra förmågor från kalla kriget. Men nu står vi där med arslet bart och måste ta vad vi får.
Vi kanske kunde fråga Ryssland om de har lust att skicka några soldater också? Eftersom vi behöver allt vi kan få. Alla får varsin bas. Kina kan få en bas och en bas för eskimåer osv.
Senast redigerad av PK-befriad 2024-02-25 kl. 23:13.
Citera
2024-02-25, 22:44
Medlem
Räcker det inte med NATO? Gillar inte detta!
Citera
2024-02-25, 22:59
Medlem
fiftyforfiftys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Hela Guillous drapa är en kökkenmödding av felaktiga uppgifter, våldsamma överdrifter och fula vinklingar. Precis som man kan förvänta sig av Guillou. Några exempel:

Nej, USA får inte alls någon ”överhöghet” i Sverige. Definitionen av ”överhöghet”: Den eller de personer, som enligt statsförfattningen äga rättighet att styra och leda en stat.

Notera den fula glidningen från ”obehindrad tillgång” till ”obegränsad makt”. Men det där har han han ju bara hittat på. Det är fortfarande Sverige och svensk militär som äger anläggningarna och som bestämmer och styr. USA har rätt att utnyttja anläggningarna, och det handlar främst om att hålla lager med olika sorters materiel.

Nej. Om amerikansk militär personal begår brott mot svenskar utanför anläggningarna har Sverige och svenskt rättsväsende rätt att agera. Guillou fantiserar om scenarios som är högst osannolika.

Och så vidare. Hela den där drapan är ett typiskt inlägg från en person som försöker vrida till det maximalt, vilket är typiskt för Guillou.

Går inte att ta Guillou på allvar. Går inte att ta någon med så tydlig politisk ställning på allvar.

Allt är politiskt laddat och vinklat. Förstår inte vem de skriver för, sina gelikar? Som redan tycker, tror och tänker som varandra. Ryggdunkar och pengar, det är Guillous verkliga intresse.
Citera
2024-02-25, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fiftyforfifty
Går inte att ta Guillou på allvar. Går inte att ta någon med så tydlig politisk ställning på allvar.

Allt är politiskt laddat och vinklat. Förstår inte vem de skriver för, sina gelikar? Som redan tycker, tror och tänker som varandra. Ryggdunkar och pengar, det är Guillous verkliga intresse.

Jag avskyr i normala fall Guillou och har dessutom börjat misstänka att han på senare år börjar bli rejält gaggig.

Men, den här gången lyfter jag på hatten för honom, hans krönika den här gången är helt enkelt lysande. Det verkar som om Sverige har skrivit på ett USA-standarddokument-1.0-kapitulationsöverrenskommelse - helt utan orsak.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in