Citat:
Ursprungligen postat av
Genelkurmay
Du överdriver.
Du måste inte kärna ditt eget smör och leva under stearinljus din korkade ärthjärna.
Har man en vilja så går det att få det att gå runt rätt bra. Det handlar om att i många fall ändra livsstil och ha en ansvarsfull och sparsam ekonomi.
Ett par som är några år in i sina karriärer tjänar båda tillsammans runt 55.000 kr efter skatt med möjlighet till betydligt mer om de fått mera erfarenhet och byter arbetsgivare. Då har helt plötsligt paret 75.000 kr att leka med istället för 55.000 kr.
En bostadsrätt med 2 rok kan du få för under 2 miljoner med max 30 minuters pendeltåg från Stockholm city. De fasta boendekostnaderna blir max 11-12.000 kronor. Resten läggs på mat, blöjor, spjällsäng (engångskostnad), barnkläder, barnvagn (engångskostnad), bensin. Lägg därtill de generösa bidragen man får som föräldraledig de första åren.
Det är löjligt när du får det att låta som att det är helt omöjligt att ha barn i Sverige idag när det finns massor med unga arbetande par i 25-30 års åldern i Stockholm som kunnat få saker att gå runt. Visst, du kan inte leva i överflöd längre, men att snacka om att det är omöjligt och att man kommer behöva bo ute på gatan och spela schack är bara löjeväckande. I sådana fall hade vi haft flera par som hade levt på det viset.
Det ekonomiska spelar visserligen en roll, men då handlar det om att man inte vill bli av med sin ekonomiska frihet i samband med att man får barn. Inte att man blir ekonomiskt ruinerad av att få barn. En tjej som är mitt i karriären och lägger en massa kläder på skönhet, kläder etc. lär inte vilja ha barn då hennes extravaganta liv kommer bli ett minne blott när barnet väl är nedkommet.
Så ja, folk skaffar helt enkelt inte barn för att de vill ha kvar den ekonomiska friheten till viss grad, slippa ta ansvar, ha social frihet, inte vill skaffa barn till en osäker värld, svårigheter att finna partner.
Jag är en ärthjärna men du pratar på riktigt om att bilda familj i 2RoK!?
Vad fan är det för fel på dig, först ljuger du om radhus för 3 miljoner i Stockholmsområdet som jag motbevisade tidigare, och nu ljuger du om 2RoK för under 2 miljoner?
Du måste släppa tangentbordet nu och fråga folk ute i verkligen, små lägenheter i Stockholm innanför tullarna ligger på 100 tkr/kvm, visst för att det är billigare i förorterna, men hela resonemanget är helt skevt då du får det och låta som att priserna halveras med 10 min bilresa.
Du måste typ långt ut i upplands Väsby och ett ytterområde där för att kanske komma över en sleten pundarkvart, du är inte i verkligheten
Vanliga människor vill inte köpa ett SL-kort, bo på 50 kvm i Rinkeby och skaffa barn utan bil, vad fan är det för jävla liv du beskriver?
Har du träffat barn och varit runt barn? Du kan inte ruttna i en liten 2:a med ett kolikbarn, men visst, det är du och somalierna