2024-02-24, 13:34
Medlem
Det finns en ”skvaller”-tråd här på Flashback, om min våldtäktsman. Vad händer om jag skriver i den tråden och berättar om det han utsatte mig för? Är det något som jag kan dömas för?
Citera
2024-02-24, 13:36
Medlem
Lena-BHs avatar
Ja du kan dömas om Polisen lyckas spåra upp dig, föga troligt att dom lägger resurser på det men risken finns att du blir åtalad och fälld.
Citera
2024-02-24, 13:36
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tummelisas
Det finns en ”skvaller”-tråd här på Flashback, om min våldtäktsman. Vad händer om jag skriver i den tråden och berättar om det han utsatte mig för? Är det något som jag kan dömas för?
Det du ska veta är att det går lätt att ta reda på vem du är om du inte vidtagit åtgärder mot detta.

Och allt kommer användas mot dig i en rättegång.
Citera
2024-02-24, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Det du ska veta är att det går lätt att ta reda på vem du är om du inte vidtagit åtgärder mot detta.

Och allt kommer användas mot dig i en rättegång.

Men om jag vidtar åtgärder, då kan kommentaren inte knytas till mig och därmed kan jag inte åtalas/fällas för brottet?
Citera
2024-02-24, 14:50
Medlem
Är personen dömd för det? Står du med i någon FUP? Om personen är dömd och du kan kopplas till en FUP eller liknande, eller heck även om personen är friad rekommenderar jag inte att skriva något.

Dels för att du kan kopplas till det om han är dömd och åtalad för det. Är han inte åtalad eller dömd så är det bara ditt ord. Hur eller hur skulle jag inte rekommendera att skriva något om det, men det är du som avgör om förtal är värt det.
Citera
2024-02-24, 14:53
Medlem
Yahnoovass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OSone00
Är personen dömd för det? Står du med i någon FUP? Om personen är dömd och du kan kopplas till en FUP eller liknande, eller heck även om personen är friad rekommenderar jag inte att skriva något.

Dels för att du kan kopplas till det om han är dömd och åtalad för det. Är han inte åtalad eller dömd så är det bara ditt ord. Hur eller hur skulle jag inte rekommendera att skriva något om det, men det är du som avgör om förtal är värt det.

Om personen är dömd, är inte fallet offentligt då? Varför skulle man inte kunna dela med sig isf. Blir det ännu att ''hänga ut'' för man publicerar den?
Förtal innebär att personen inte blivit dömd för det antar jag,
Senast redigerad av Yahnoovas 2024-02-24 kl. 14:56.
Citera
2024-02-24, 14:54
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tummelisas
Tänk på att skriver du ut det i tråden så kommer du automatisk att röja vem du är eftersom att domar går att få ut. Dvs att allt du skriver där kommer kunna kopplas till dig och allt du redan skrivit här på Flashback kommer kunna kopplas till dig.
Citera
2024-02-24, 14:55
Medlem
Någon som vet om det hänt förut att någon blivit dömd för förtal pga saker de skrivit på flashback?
Citera
2024-02-24, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yahnoovas
Om personen är dömd, är inte fallet offentligt då? Varför skulle man inte kunna dela med sig isf. Blir det ännu att ''hänga ut'' för man publicerar den?
Förtal innebär att personen inte blivit dömd för det antar jag,

Även om en person är dömd kan det vara förtal, trådskaparen pratar om förtal.
Citera
2024-02-24, 14:59
Medlem
Yahnoovass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OSone00
Även om en person är dömd kan det vara förtal, trådskaparen pratar om förtal.

Det är väl inte förtal om personen i sig har blivit fälld för det. Eller?
Citera
2024-02-24, 15:02
Avslutad
Citat:
Jo, det kan det visst vara.

Förtal innebär att peka ut någon som brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller på annat sätt lämna uppgift som är avsedd att utsätta denne för andras missaktning. Det har ingen betydelse om uppgifterna är sanna eller inte.
Citera
2024-02-24, 15:03
Medlem
hieroboams avatar
Citat:
Jo det kan det vara om uppgifterna lämnas utan skälig grund.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in