Citat:
Ursprungligen postat av
HowLongIsNow
Eller hur! I barnförbören hittar man ytterligare några klart motsägelsefulla versioner på hur det ska ha gått till när Z fick i sig ättikan.
Det är så uppenbart att den historien är uppdiktad.
I berättelserna finns ett antal objektiva fakta som stämmer med hur det gick till i verkligheten. Sen vränger de orden runt dessa fakta så att hela storyn blir vilseledande.
Det skiljer på sådana punkter där de måste skarva för att dölja sitt eget ansvar. Sen har de planterat passande berättelser hos barnen, som dock inte klarar att återberätta allt ”rätt”.
Man kan spekulera i om det är ett utstuderat försök att blanda bort korten.
När flera personer berättar exakt samma version av ett händelseförlopp kan polisen lätt fatta misstanke. (Ni som följt mordet på Tova Moberg vet vad jag menar.)
Bästa sättet att ljuga är ju att göra det med lite fakta av det rätta händelseförloppet för trovärdighetens skull och sedan dikta ihop resten.
På julaftonsnatten när J i mess med D tjeckar av om D planterat storyn rätt samt påminner honom om vad han ska säga tex att Z druckit ättikan själv och att mängden var
ca 1,5 dl (!)
Det tror jag är den rätta mängden precis med tanke på att magsäcken dog och pga Z:as tillstånd när hon kom in. Döende!
J tycks ha panik även (på riktigt) och är vansinnigt arg över att de inte magpumpar upp ättikan.
Hon hade ju ingen aning om att ättika var så farligt!
Jag tycker även att åklagaren borde frågat om inköpen av 24% ättika under sommaren juni, juli -23.
Jag får det till 3 flaskor ( kanske 3 påminnelser om att köpa?) Var det någon granne som eldade under sommaren så att det rök in till dem?
Nu vet vi ju att det där är skitprat eftersom grannarna är hörda och ingen eldade brasa någonsin.
Åklagaren har ett jättejobb med att hålla reda på alla vittnesförhör och vad hon vill få fram i dessa.
Men jag tycker hon är kass på att ställa vassa följdfrågor till J och D. Eftersom hon är lite glömsk.