2024-02-23, 15:47
Avslutad
När tror man domen kommer?
Citera
2024-02-23, 15:53
Medlem
Mjukislabans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallamakaronen
När tror man domen kommer?

Läste att domen kommer ungefär 7/3.
Citera
2024-02-23, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bushido-95
Det är den korta tid på rättspsykiatriska undersökningsenheten som de beskriver,12 månader på häktet med restriktioner lovar jag att ingen tycker är "lyxigt" eller "att ha det bra". Att hon började gå igen va nog för att hon märkte att det inte gick att spela till sig opiater eller sympati längre. Daniel har flera år framför sig på klass 1 anstalt och där kommer han inte ha så många att umgås med.

Ja jag hoppas innerligt att dom blir straffade rejält. Synd bara att svenska fängelser är lite mesiga, jag önskar att det kunde gå att ge sämre behandling beroende på straff, de förtjänar enligt mig inte att ha det bra med rutiner, mediciner, mat, psykosociala samspel. Jag tycker att dom ska ruttna i en fängelsehåla. Hemsk jag är men man behandlar inte ett barn så som dom gjort, illa nog även det minsta dom gjort är så dåligt och hemskt.

Men som det ser ut nu så kommer dom säkert må så bra och "förändra" sig, ta tag i livet och om 5 år så bor dom ihop igen och ojjar sig och gnäller om livet och pengar.
Citera
2024-02-23, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Tror den är rätt rejäl så det unnar jag henne alla dagar i veckan.

Jo det är mycket möjligt beroende på cocktailen hon gått på att det mer är regel än undantag med gradvis nedtrappning över tid. Det kan även trigga oönskade kroppsliga reaktioner om det helt sätts ut så hon får säkert något.

Förstår verkligen hur du tänker men sen ger 2 fel sällan 1 rätt.

Sant, kan vara rent farligt att bara sätta ut utan nedtrappning, så sett unnar jag henne även det. Hur som helst lär hon ju inte få så mycket som hon vill och tagit innan
Jag hoppas hon lider!
Citera
2024-02-23, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nikasi
Sant, kan vara rent farligt att bara sätta ut utan nedtrappning, så sett unnar jag henne även det. Hur som helst lär hon ju inte få så mycket som hon vill och tagit innan
Jag hoppas hon lider!

Blir nog ett rent helvete när all uppståndelse runt henne lagt sig o vardagen på anstalten tillika vanmakten sätter in.

Nu när de två får ha kontakt igen undrar man vad som kommer ske i en eventuell överklagan?
Citera
2024-02-23, 17:03
Medlem
Tror de är en fördel att de får kontakt, då kommer J visa att D gjort så mkt fel och möjligheten att hon börja skylla på honom är stor vore bra med lite okontrollerat utbrott från henne osv.....han kan möjligen börja tröttna om det blir bråk och berätta vad J gjort .Tror han lider av autism /drogmissbruk lite smartare och lite mindre Social kompetens.
Hon är narcissist med drogproblem
Citera
2024-02-23, 18:13
Medlem
Parasolltrolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
För att sammanfatta JI RPU har de kommit fram till att hon har ”personlighetsproblematik” som Sydsvenskan uttrycker det.

Hon säger hon är oskyldig och betonar att de kommer överklaga domen.

Hon förnekar all brottslighet. Mammans förklaring till att Z säger att hon varit inlåst
och bunden är att Z har hittat på historierna då hon blivit påverkad av vad vårdpersonal sagt sen dels för att hon var arg, ledsen, övergiven.

Mamman vägrar att gå med på att hon ska ha behandlat flickan illa eller annorlunda än de andra barnen.

Vidare uppger mamman att på ett plan “mår hon bättre” som frihetsberövad, men att det är svårt att inte vara med barnen. Vidare att ekonomin är problem och mycket ansträngd. Sen att största rädslan är att bli av med barnen varför de ej heller sökt hjälp. (Medveten javisst!)

Mycket mer är maskat i Js RPU ännu Ds. Bla helt under substansbruk.
Men det framkommer att ”rusmedel” ökat senare år då narkotikaklassade läkemedel varit frikostigt utskrivet från flera läkare.

Vidare uppger J att hon har svårigheter att kontrollera sitt humör. På frågan om hur hon skulle vilja ändra sin personlighet om det vore möjligt svarar hon, utan att fundera, att om hon hade "superkrafter" skulle hon "aldrig bli arg igen".

Till sist,
Utredarna anser att mamman är lugn och försiktig i sin framtoning. De beskriver henne som mjuk och vänlig, om än “lite flack i kontakten”.

Tack för rapporteringen Sydsvenskan!

https://www.skd.se/2024-02-22/direkt-fran-rattegangen-om-attiksforgiftade-flickan
Tack! Psykopat med missbruksproblem. Förnekar ansvar och skuld, vill se sig som bullmamma och att det är omständigheternas fel att det inte riktigt är så. Inställningen att hon vill ha tillbaka barnen är också tecken på att hon inte fattar deras lidande utan tänker på sig själv, hennes egna behov istället för: hur kan jag gottgöra mina barn och hjälpa dem vidare.
Citera
2024-02-23, 18:14
Medlem
larkascendings avatar
Intressant att J i en av de sista sidorna nu öppet uppger att ett framtida umgänge med D inte längre är lika viktig för henne som barnen.

Svart på vitt, och vad kommer D göra av den informationen? Vågar man hoppas på att han kastar henne under bussen i hovrätten?

Förmodad psykopat som han är.
Citera
2024-02-23, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Överraskande, men samtidigt inte, saker och ting klickar plötsligt på plats.
En psykopat och en narcissist vilken jävla cocktail!
Ja efter en hård dom i TR, kommer nog D anpassa sin strategi, inte otroligt att han då skyller på J.
Nuvarande strategi om att de inte gjort något fel, höll inte, de befanns ju skyldiga.

De har lämnat imponerande samstämmiga uppgifter ändå, trots att de uppenbarligen ljuger. Olika storys om brännskadans uppkomst, i övrigt verkar de ju helt otroligt synkade -de måste gått igenom sina storys hur mycket somhelst… Som ett Strindberg-manus.
Citera
2024-02-23, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Parasolltroll
Det Annapanna och du diskuterar är en väsentlig skillnad mellan storstad och landsbygdskommuner. Många väljer att bo i små kommuner för att det där finns personliga kopplingar och engagemang mellan de flesta innevånarna medan man i storstadsregionerna upplever detsamma som jäv och otillbörlig inblandning. Det är därför vi fortfarande har självstyrande regioner och kommuner, det funkar inte att tillämpa lagen lika.
Storstad eller inte spelar ingen roll. Socialtjänsten är en myndighet under svenska lagar och regler.
Om man röjer målsägare/ patientens sekretess är det grovt tjänstefel och faktiskt åtalbart.
Om du menar att det inte går att tillämpa lagen lika, då är du riktigt snett på det.

Och igen menar jag att Z ska ha skyddad id och skyddat boende. Det är nämligen mycket möjligt att där finns en hotbild mot henne om det finns sålda bilder, pedofiler inblandade i ärendet. I nuläget vet ingen förutom polis och åklagare hur de jobbar vidare kring den biten. Det är naivt och blåögt att tro att hon är trygg.
Citera
2024-02-23, 19:46
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parasolltroll
Tack! Psykopat med missbruksproblem. Förnekar ansvar och skuld, vill se sig som bullmamma och att det är omständigheternas fel att det inte riktigt är så. Inställningen att hon vill ha tillbaka barnen är också tecken på att hon inte fattar deras lidande utan tänker på sig själv, hennes egna behov istället för: hur kan jag gottgöra mina barn och hjälpa dem vidare.

J är troligen inte psykopat i klinisk mening även om skällsordet ligger nära till hands.
Citera
2024-02-23, 19:52
Avslutad
TV4 nyheterna hade ett inslag om Ättikafallet i sina 19-nyheter där barnförhörsledaren medverkar.
Man får höra lilla Z med en AI-röst.

Förhörsledaren Petra frågar Z om sista gången hon blir slagen.
"Aldrig" svarar Z.
Vad menar du med "aldrig" undrar Petra.
"Jag blir aldrig slagen en sista gång", svarar Z.

Det gick rysningar genom kroppen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in