2024-02-23, 17:19
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Equinox800
Misstänker att den här tråden är på väg att dö ut precis som den om Ukrainas motoffensiv, för nu är det mest bara inbördes beundran här.
Hur går det egentligen vi fronten, och vad jag kan se så har det hänt en hel del vid Robotyne och efter att Avdiivka föll så har ryssarna tagit mycket områden västerut där.
Det verkar som om Ryssland tar mark hela tiden nu.

Ryssland har annekterat cirka 15 procent av Ukraina, vilket innebär att Ukraina har förlorat drygt en fjärdedel av sin befolkning vid det här laget. Mot bakgrund av att Ryssland fortsätter att avancera kan man tycka att det är hög tid för Zelensky att begära mer fredsförhandlingar istället för mer vapen.
Citera
2024-02-23, 17:21
Medlem
leachs avatar
Citat:
Misstänker att den här tråden är på väg att dö ut precis som den om Ukrainas motoffensiv, för nu är det mest bara inbördes beundran här.
Hur går det egentligen vi fronten, och vad jag kan se så har det hänt en hel del vid Robotyne och efter att Avdiivka föll så har ryssarna tagit mycket områden västerut där.

Må så vara men det kostar. Är ni okej med det?

“Here is Zhora, Soroka, Kedr, here is the flamethrower. And where is Homer? Not all of our boys were found. Of the 48 people, 13 were “two hundredths”
One of the Russ films the consequences of the Russian in Avdeevka. There are many corpses in a small area.
https://twitter.com/Rinegati/status/1761059788765438077
Citera
2024-02-23, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av salad
Som det ser ut i nuläget så kan man inte det. Ryssland har fortfarande en stående arme på ca 1miljon, och man kan kalla upp fler. Sedan så har nato bevisat att man inte producerar tillräckligt med ammunition för att förse styrkorna. Om ett par år kanske, när man har återbyggt delar av sin försvarsindustri igen så är det mkt mera troligt att man kan besegra ryssland i ett krig. Nato har mkt mera manskap som man kan utnyttja, men som sagt, man behöver mkt robustare förmåga att producera vapen och ammunition till trupperna. Vilket man själva har insett. Synd att vi monterade ner hälften av våran kärnkraft, den hade gjort nytta nu. Sverige har råmaterialet och kompetensen att tillvärka mkt mera vapen än vad vi gör.

Man skulle slå ut försörjningen av de ryska trupperna med flygvapnet så ytterligare rysk mobilisering skulle inte hjälpa.
Citera
2024-02-23, 17:35
Medlem
Silfverryggs avatar
Citat:

Som en av mina anställda som är ukrainare säger: Vinst eller förlust, spelar ingen roll så länge en ryss dör eftersom man kan bara dö en gång (fritt översatt från tyska till svenska eftersom goggle-översatt ukrainska till tyska blir lite udda).
Citera
2024-02-23, 17:51
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Första bilderna på Abrams in action i Ukraina.

47th Mechanized Brigade. Frontavsnitt i utkanterna av Avdiivka.

M1A1 Abrams tank confirmed in use at the front near Avdiivka by units of the 47th Mechanized Brigade.
https://mstdn.social/@noelreports/111980543349099929
Citera
2024-02-23, 17:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ABanderas68
För att det inte finns några bevis?

Ärligt: Vem fan bryr sig!? Alla vet ju att även om vi skulle hitta döda piss-ryzzar på botten vid rören så skulle piss-ryzzen blåneka och skylla ifrån sig. Helt meninglöst, liksom. Dessutom finns det ju ingen rättsordning som piss-ryzzen skulle underkasta sig. Helt meningslöst att presentera bevis som pekar mot piss-ryzzen, även om det skulle finnas en lastcontainer med bevis.

Men det vet du ju redan, så frågan är varför en ryzz-hora som du fortsätter att spela dum och oinsatt.

Citat:
Alla vet väl att det var Ukraina med hjälp av sina stödjande länder som gjorde det. Men inte ens det fick Ryssland på fall.

Jaha? Är det nån som bryr sig? Till skillnad från när piss-ryzzarna sköt ner svenskar i svenska flygplan, som utförde rutinuppdrag över Östersjön, så finns det liksom ingen kriminell handling eller kriminellt resultat som nån överhuvudtaget är intresserad av.

Det är liksom snömos, orkestrerat snönos, alltihopa.

"-Pissryzzland befanns skyldiga till att ha förstört sin egen gasledning!"

Vem fan typ bryr sig? Nordkorea?

Eller; Varför bryr sig en ryzz-hora som du dig?
Citera
2024-02-23, 18:16
Medlem
Slackoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Detta är verkligheten i ryssland i dag:

https://www.facebook.com/share/7Zfp1XtTPHDL2kof/

Pratade med Ryssland på telefon igår kväll.

Folk samlas vid kajerna och på torgen. Poliser överallt. Förbud mot grupper fler än tre att samlas. Poliser där direkt och petar. Alltför stora folksamlingar och polisen skjuter.

Blommor till Navalny plockas bort direkt.

Tyst måste det också vara.

Restauranger och caféer, musikklubbar och barer slår igen en efter en. Det blir mörkare och mörkare. Fattigare och fattigare. Tystare och tystare. Tommare och tommare på gator och torg.

Alla pengar går till kriget. Ordet man straffas för att ens ta i sin mun.

Myndigheternas mål är att "människomassorna" (en term från Lenin-och Stalintiden) ska tappa modet.

Alla vet att Navalny mördades. I ett land där människoliv inte är värda mycket. Alla vet. Alla känner det. Som is inuti. Iskyla inuti.

Rapport från miljonstaden Sankt Petersburg den 17 februari 2024. Två år efter krigsutbrottet. Ett hopplöst krig. Ett krig utan slut.

*
Jag minns första gången jag besökte staden, som då hette Leningrad. Det var i november 1983. Det var på en skolresa från Pusjkininstitutet i Moskva där jag pluggade ryska. Iskalla minusgrader och snö, men ändå slask. Ett märkligt gulaktigt ljus över staden. Färgen på elektriciteten annan än här hemma i Sverige.

Andra världskriget vilade tungt över alla KGB-övervakade exkursioner.

Tre timmar Piskarovskoe-kyrkogården. På vägen dit Minnesmärket över Hitlers 900-dagars blockad när Hjältestaden Leningrad belönades med medaljer för sitt motstånd. "Hela världen är vår fiende." Det är narrativet ryssarna matats med decennium efter decennium. Dag ut och dag in. År efter år.

Den "sanna" berättelsen är att det är "Vi i Ryssland mot världen". Det kändes som en våt, stickig och illaluktande ylletröja som man inte fick av sig. En kall, illaluktande tvångströja.

Inte konstigt att kön till Eremitaget var lång. Konsten gav åtminstone lite andrum. Matisses guldfiskar var som näring för en hungrig. Och ja. 1983-1984 var det ont om mat i affärerna. Apelsiner? Jag minns hur jag ångrade och ångrade att jag inte hoppade av spårvagnen när jag fick syn på något så ovanligt som försäljning av apelsiner. Spontant hoppa av spårvagnen eller inte? Jag drömde om de där apelsinerna sen.

Det var inte långt från Röda torget. Jag var mycket ute på stan under det där Rysslandsåret. Ute på stan och tittade.

"Hur är det hos er?", brukade folk fråga på lägenhetsfesterna. Det var den stora Frågan. Som återkom och återkom. "Hur är det hos er i affärerna? Säljer man både äpplen och päron? Apelsiner och tomater? Samtidigt? Utanför säsong? Citroner?"

"Och? Apelsiner!?"

Denys Dadyrov tog upp hur allvarlig förlusten av "Murz" är för ryssarnas krigföring igår eller förrgår.
Han organiserade massa frivillig hjälp till trupperna.
Putins och han sfärs makt är trots allt viktigare en kriget.
Repressionen leder inte till några bra saker för ryslands krigföring.
Citera
2024-02-23, 18:36
Medlem
leachs avatar
Se där ja,

🔥BREAKING🔥

ACCORDING TO RUSSIAN SOURCE ANOTHER ONE A-50 long-range radar detection and control aircraft WAS SHOT DOWN in Azov Sea
«Again A-50, again the same area.
The enemy has nothing to do with it again. Launches were from the Mariupol area.»
https://twitter.com/GloOouD/status/1761079581367304615

🔥🔥🔥
RUSSIAN long-range radar detection and control aircraft A-50, GO FUCK YOURSELF!
https://twitter.com/GloOouD/status/1761081581958001119
Citera
2024-02-23, 18:38
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leach
Se där ja,

🔥BREAKING🔥

ACCORDING TO RUSSIAN SOURCE ANOTHER ONE A-50 long-range radar detection and control aircraft WAS SHOT DOWN in Azov Sea
«Again A-50, again the same area.
The enemy has nothing to do with it again. Launches were from the Mariupol area.»
https://twitter.com/GloOouD/status/1761079581367304615

🔥🔥🔥
RUSSIAN long-range radar detection and control aircraft A-50, GO FUCK YOURSELF!
https://twitter.com/GloOouD/status/1761081581958001119

Helgen börjar bra!
Sjukt att det är Groundhog Day på A50

Undrar hur kul det är att var A50 besättningen kommande tid och se på schemat att man ska flyga Azov-sjö rutten.
Citera
2024-02-23, 18:40
Medlem
Sgt.Blands avatar
Ja här är en länk till med nedskjutningen av planet.

Citat:
Russian media: “02/23/2024 Again A-50, again the same area. The enemy has nothing to do with it again. The launches were from the Mariupol area.”

https://x.com/bayraktar_1love/status/1761080149343113429

Vilken jäkla brand där alltså!!
Citera
2024-02-23, 18:43
Medlem
Slackoffs avatar
Det är lite svårt att förstå varför det skulle vara bättre att skjuta ner sina egna AWACS plan...
Ryssar är verkligen de mest kretinösa idioter som finns.
Citera
2024-02-23, 18:44
Medlem
Men gud va fan håller ryssland på med deras iff är katastrofalt dålig om man plocka ner den själva som man påstår.
Måste vara patriot men ryska flyget är ju ett skämt. Hur kan en awacs falla offer för luftvärn helt jäkla otroligt.

Ryska försvaret är ju ett stort skämt tror fan somalia är starkare militärt än ryssland för fan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in