2024-02-23, 15:53
Medlem
Dyrt att leva nu för tiden! Hoppas att det fortsätter sjunka!

Dock har vi somalier som föder uppemot 10 barn oavsett ekonomi..
Citera
2024-02-23, 15:55
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maurelius
Nej du stolte svensk, gå du ut på Slöddermalm och sup dig full istället för att ha en uppfattning om utvecklingen då det gäller:
1) Energipolitiken
2) Underhållet av landets infrstruktur
3) Personalbrist och underfinansierad vård, skola och omsorg
4) Kriminaliteten
5) Klanväldet
6) Utbildad arbetskraft
7) Rättsväsendet
8) Överbeläggningen på landets anstalter
9) Ickefungerande Sis-hem
10) Assistans-/äldrebedrägerier

Jag har absolut åsikter om alla dessa punkter men jag förstår inte riktigt vad det har med trådens ämne att göra?

Överlag kan jag säga att jag är ganska positiv som person och väljer att fokusera på det som är bra med Sverige i stället för att älta det som är dåligt.

Att klaga på allting hela tiden är annars en svensk folksport vilket Svenne Rubins på ett väldigt träffsäkert sätt beskrev det i låten Folköl och dunkadunka från -92.
Citera
2024-02-23, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Visst är ekonomin en faktor. Men det är ju inte hela förklaringen. Förr fick de 10 ungar även om de var jätte fattiga med dagens mått. Detta är en trend som har pågått länge och i många länder.

Förr fanns ju andra faktorer som spelade in för att man skaffade många barn.
- Barn behövdes som arbetskraft på gården.
- Många barn nådde inte vuxen ålder pga sjukdomar.
- Avsaknad av preventivmedel.
Citera
2024-02-23, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Den stora majoriteten av förklaringarna i den här tråden är rent nys.

Av den enkla anledningen att detta inte är ett svenskt problem utan ett globalt. Alla länder ser sjunkande födelsetal. Rika och fattiga, vänster och höger, feminister och anti-feminster. Till och med negerländerna i Afrika som tidigare haft obotligt höga födelsetal har börjat yngla av sig mindre, särskilt de senaste åren (och, nej, Afrika har inte varit särskilt framstående när det kommer till covid-vaccinering).

Alla förklaringar som bygger på något förhållande som är specifikt för Sverige faller alltså på sin egen orimlighet. Alla förklaringar som bygger på något förhållande som är specifikt västerländskt faller också på sin egen orimlighet. Här är betydligt större processer igång. Exakt vilka dessa är kan man diskutera. Men för att diskussionen överhuvudtaget ska lätta från marken krävs det att folk höjer blicken ett antal snäpp.

Många länder kommer att se lägre födelsetal, men Afrika kommer fortfarande att vara starkt bidragande till den befolkningsökning som ändå sker.

Citat:
Countries of sub-Saharan Africa are expected to continue growing through 2100 and to contribute more than half of the global population increase anticipated through 2050.

https://www.un.org/development/desa/pd/sites/www.un.org.development.desa.pd/files/wpp2022_summary_of_results.pdf
Citera
2024-02-23, 16:06
Medlem
PK-befriads avatar
You take the vaxx, you pay the taxx. Du tar vaxxet, du betalar taxxet.

Den övergripande utvecklingen har många orsaker men om något extraordinärt hänt just senaste två åren så är vaxxet huvudmisstänkt.
Citera
2024-02-23, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TreRaggmunkar
Ingenting kunde väl vara mer rimligt!

Ett radhus kostar 10 årslöner idag, bil är svindyrt och Bregott har blivit en klassmarkör.

Med sådana här förutsättningar är det inte bara att yngla av sig och hoppas saker löser sig

Det verkar inte ha påverkat invandrare.
Citera
2024-02-23, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skevtt
Vi ser ju hur många barn som födds i ukraina 1,4 per kvinna 2023

Ukraina har under 2 år varit i en exceptionell kris, med 14 miljoner som flytt utomlands eller sina hem inom Ukraina. Det är begripligt att folk tvekar till att skaffa barn under sådana omständigheter.
Citera
2024-02-23, 16:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PK-befriad
You take the vaxx, you pay the taxx. Du tar vaxxet, du betalar taxxet.

Den övergripande utvecklingen har många orsaker men om något extraordinärt hänt just senaste två åren så är vaxxet huvudmisstänkt.
Det är inget mysterium. Det är vaccinet som är en av orsakerna.
Citera
2024-02-23, 16:18
Medlem
Maureliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Jag har absolut åsikter om alla dessa punkter men jag förstår inte riktigt vad det har med trådens ämne att göra?

Överlag kan jag säga att jag är ganska positiv som person och väljer att fokusera på det som är bra med Sverige i stället för att älta det som är dåligt.

Att klaga på allting hela tiden är annars en svensk folksport vilket Svenne Rubins på ett väldigt träffsäkert sätt beskrev det i låten Folköl och dunkadunka från -92.
Bra så, ser man inte längre än näsan räcker, så fortsätt du bara att vara stolt!
Citera
2024-02-23, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 991ESS
Global uppvärming
Kommande Istid
Feminism
Tråkig ofeminin attityp
Kvinnor som vill ha barn allt senare i åldern
Fler män som ej vill ha barn med gamla kvinnor med extremt oattraktivt bagage för familjebildning, som med sista äggen i korgen vill stressa fram graviditeter.
Spot on!

Citat:
Ursprungligen postat av TreRaggmunkar
Ingenting kunde väl vara mer rimligt!

Ett radhus kostar 10 årslöner idag, bil är svindyrt och Bregott har blivit en klassmarkör.

Med sådana här förutsättningar är det inte bara att yngla av sig och hoppas saker löser sig
Ligger mycket i det!

Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Visst är ekonomin en faktor. Men det är ju inte hela förklaringen. Förr fick de 10 ungar även om de var jätte fattiga med dagens mått. Detta är en trend som har pågått länge och i många länder.
Förr hade de inte kondomer!

Citat:
Ursprungligen postat av VVVictor
Kolla på grafen hos SCB.

Nedgången - trendbrottet börjar EXAKT 9 månader efter vaccinet började distribueras.

Case closed, lås tråden!
Kan vara så!
Citera
2024-02-23, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TotalWar
Men värdet uppstår först när vi kan sälja detta till andra.

Marknaden. Berätta mer om den. Vem säljer vi till och hur gamla är dem? Är det 70-åringar som köper våra grejer?

Du svarade inte på frågan. Vi har en marknad, ok vi är överens du och jag. Men vem eller vilken grupp i denna marknad utgör tyngpunkten i ekonomin. Vem efterfrågar vår skog, malm och industri? Vem är det som köper Coca Colan eller senaste Iphonen? Det var det jag ville att du skulle presentera, inte råvarorna.

Du är ju efterbliven. Marknaden är global, det är därför det heter export. Det är export länder tjänar pengar på.
Att importera iPhones i Sverige är inte en vinst för Sverige.

Om du behöver att jag ska förklara vilka som köper virke, massa, malm och industri produkter som stål, lastbilar, robotar och vapen så borde du ju själv förstå att du tillhör den gruppen människor som inte borde få rösta.

Ställ dig nu framför spegeln och säg följande till dig själv ”Jag saknar kunskap och har ett lågt intellekt. Det är bättre att jag håller käften och fortsätter scanna varor på ICA”.
Du kanske inte jobbar på Ica, det kan ju vara så att du kör taxi eller jobbar på McDonalds också.
Citera
2024-02-23, 16:21
Medlem
Prokloss avatar
Sverige ligger bra till!

Den verkliga sanningen är att:

”Sverige bland de länder i Europa som har högst barnafödande

Senast uppdaterad: 2021-03-16

Trots att barnafödandet i Sverige har sjunkit det senaste decenniet, har Sverige ett av de högsta födelsetalen i Europa. Lägst är barnafödandet i Italien, Spanien och Malta.”

https://www.scb.se/hitta-statistik/artiklar/2021/sverige-bland-de-lander-i-europa-med-hogst-barnafodande/

TS tråd är missvisande! Det är ungefär som att säga att vi är fattigast i Europa….

Alla bidrag bidrar till att folk skaffar massa barn i Sverige. Många somaliska kvinnor föder 6-8 barn för att slippa jobba även många svenska WT kvinnor…
Senast redigerad av Proklos 2024-02-23 kl. 16:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in