2024-02-23, 02:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zzzirGrizzz
Är väl inte så underligt med tanke på våldsvågen som svept in över vårat land de senaste 30 åren. Ska man skaffa barn så ska man även kunna garantera barnet en trygg uppväxt och det är svårt att nå upp till det när läget i landet ser ut som det gör p.g.a en totalt havererad migrationspolitik de senaste årtionden.

Ja, dels det, dels klimatet, dels krig i närområdet, dels försämrad ekonomi... Allt detta sammantaget får nog framförallt unga människor att överväga saken mycket noga...
Citera
2024-02-23, 02:27
Medlem
Ubuntu333s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Finns en rätt stor forskningsstudie där kvinnor fick svara kring orsaken till att de gjorde abort. Ekonomin var den största orsaken.

Möjligtvis är det samma här: dålig ekonomi och oro för framtiden, gör förmodligen att folk inte vill ha barn.

Men en hel del skaffar ändå barn. De jag personligen känner som har skaffat barn de senaste åren har god ekonomi. Stabila förhållanden. Samtliga är mellan 30-44 år. Både männen och kvinnorna. Om folk redan i 20-årsåldern skulle ha god ekonomi och stabila relationer, hade kanske födelsetalen sett annorlunda ut, även i dessa oroliga tider. Om även de i 20-årsåldern hade haft mod och ekonomi att skaffa barn.

Av de jag känner som fått barn fullt vaccinerade, så:

Kvinna, 38 år fått sitt 3:e barn efter pandemin. Hennes make är 39 år.
Kvinna, 30 år, fått sitt 3:e barn efter pandemin. Hennes make är några år äldre.
Kvinna 36 år, fått sitt 6:e och 7:e barn under pandemin. Hennes make är jämngammal med henne.
Kvinna 42 år, fått sitt 1:a barn under pandemin. Hennes make är jämngammal med henne.
Kvinna 43 år, fått sitt 4:e barn efter pandemin. Hennes make är 44 år.
Kvinna 33 år, fick sitt 2:a barn under pandemin. Hennes make är jämngammal med henne.
Kvinna 30 år, fick sitt 1:a barn efter pandemin. Henens make är jämngammal med henne.

Att du känner folk som fött barn och drar en slutsats efter det är en slutsats som inte har något större värde. Men kul för dom!

Jag är inte en av dom som vill se färre barnafödande. Kolla bara på Japan hur det blivit där, vuxenblöjor säljer mer en barnblöjor. Samhällen krackilerar om barnafödandet blir för få. Att vi är överbefolkade är Bill Gates åsikt. Evil man.
Citera
2024-02-23, 02:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ubuntu333
Att du känner folk som fött barn och drar en slutsats efter det är en slutsats som inte har något större värde. Men kul för dom!

Jag är inte en av dom som vill se färre barnafödande. Kolla bara på Japan hur det blivit där, vuxenblöjor säljer mer en barnblöjor. Samhällen krackilerar om barnafödandet blir för få. Att vi är överbefolkade är Bill Gates åsikt. Evil man.

Slutsatsen jag drar är att vaccinet inte påverkar barnafödandet.

Men oron i samhället/omvärlden och den försämrade ekonomin gör det förmodligen. I synnerhet för de som är i 20-årsåldern. Och om de inte föder barn, så ligger det främst på 30-åringarna och 40-åringarna... och efter 35 år går fertiliteten ner hos kvinnor.
Citera
2024-02-23, 02:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Slutsatsen jag drar är att vaccinet inte påverkar barnafödandet.

Men oron i samhället/omvärlden och den försämrade ekonomin gör det förmodligen. I synnerhet för de som är i 20-årsåldern. Och om de inte föder barn, så ligger det främst på 30-åringarna och 40-åringarna... och efter 35 år går fertiliteten ner hos kvinnor.

Barnafödandet har sjunkit rejält sedan 2020-2021, mycket talar för att det har ett samhand med vaccinet.
Citera
2024-02-23, 02:40
Medlem
I takt med att kvinnors mänskliga rättigheter förbättras minskar födelsetalen. De flesta kvinnor dejtar inte män som är mindre kapabla än de är. Dessutom, till skillnad från tidigare, med spridningen av SNS, har standarderna för de flesta kvinnor att möta män blivit strängare.
Citera
2024-02-23, 02:46
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hermes88
Vad tror ni är orsakerna till denna nedgång? Är det ekonomiska orsaker, livsstilsval, eller kanske något annat?

Det är nog en mycket komplex och sammansatt fråga, men jag skulle tro att det finns faktorer som spelar in på ett ganska betydande vis, bl.a...

1. Starkt minskad framtidstro och en indoktrinering av unga i att världen ska gå under av klimatförändringar inom kort. Jag har själv hört stackars unga tjejer prata om att de inte ska skaffa barn eftersom Greta har sagt att världen snart går under i klimatförändringar.

2. Unga killar och tjejers oförmåga att bilda meningsfulla relationer till varandra, och gå igenom såväl svåra som goda tider med varandra vid respektives sida. Stora delar av människorna i barnafödande ålder idag kommer ifrån skilsmässohem, med allt vad det kan innebära under ens egen uppväxt och är därför mindre hugade att sätta nya barn till världen om de riskerar att växa upp på samma sätt (jag är född i början av 80-talet och när jag gick ut högstadiet så hade enbart 2 personer i mitt kompisgäng, varav jag själv var den ena, bestående av 14-16 personer, lite beroende på hur man räknar, sammanboende föräldrar).

3. Feminismens framfart i västländer, som i många fall direkt lett till att unga killar inte vill ha med unga tjejer att göra. Det har blivit politiskt korrekt och bra att som kvinna inte ta ansvar för någonting och skylla allt ont på vita män. Det är inget recept för framgång när det gäller samvaro och barnafödande, och ett direkt resultat av 2a och 3e vågens feminism. De ville uttryckligen slå sönder kärnfamiljen och har idogt arbetat mot detta.

4. En groteskt stor invandring av, främst män, från MENA. Detta har lett till en kraftigt förändrad samhällsbild, med helt nya hänsynstaganden och farozoner som våra unga idag måste ta itu med, som knappt existerade för bara 25 år sedan. Vem är egentligen intresserad av att skaffa barn, om man vet att de måste gå i skolor där Achmed och Muhammed är i majoritet och deras egna barn riskerar förnedringsrån, misshandel eller sexualbrott dagligen i sin skolmiljö där de ska vara trygga? Vad har denna utveckling, vidare, för konsekvenser för svenska barn och ungdomar? Vilken normal "Jesper och Johanna" vill att deras ungar ska komma hem och bryta på Rinkebysvenska med hasch och kniv i skolväskan redan som 10-12 åring?

Citat:
Och viktigare, vilka åtgärder kan vidtas för att vända denna trend?

Man behöver ett målmedvetet och omfattande arbete mot att återställa Sverige som suverän och fungerande nation, med egen kultur och värderingsram. Massutvisningar av kulturellt främmande avarter, kriminella klaner o.s.v. Utöver det måste man omgående bryta med hela Greta Thunberg-narrativet och dess skadliga inverkan på framtidstron hos främst ungdomar.

Om man gör detta, så kommer skutan så sakteliga att börja räta upp sig igen. Det kommer dock att ta tid, flera tiotals år. Det existerar ingen quick fix när det gäller den här gropen.
Citera
2024-02-23, 02:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 991ESS
Global uppvärming
Kommande Istid
Feminism
Tråkig ofeminin attityp
Kvinnor som vill ha barn allt senare i åldern
Fler män som ej vill ha barn med gamla kvinnor med extremt oattraktivt bagage för familjebildning, som med sista äggen i korgen vill stressa fram graviditeter.

Jag tror också att kvinnor har en stor del i det hela, eller kanske mäns syn på kvinnor, för den har förändrats.

I en värld där kvinnor frivilligt horar ut sig på instagram och får all uppmärksamhet dom önskar.
I en värld där det är riskfyllt att vara en riktig man med starka åsikter och en stor sexlust.
Samtidigt som kvinnrna har blivit allt mer gapiga och manliga i sitt betende.

Bortsett från det så tror jag också att det är så att familjemodellen inte är nåt som folk längtar efter.
Man har sett hur ens föräldrar kämpade med 4 barn och kanske inser det är lättare och billigare att bara skaffa ett eller två?

Skulle jag skaffa barn så skulle min kvinna iaf inte var en vit, svesk, femenistisk knulldocka som haft 10 kukar innan och inte kan laga mat.
Be hon tvätta kläerna och natta ungen för du har jobbat hela dagen och är trött så får du räkna med hon börjar käfta.
Citera
2024-02-23, 03:13
Medlem
trickydicks avatar
Det här med födelsetal brukar gå i vågor. Stora barngrupper föder många barn 20-30 år senare.
Citera
2024-02-23, 03:21
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Det är bra att det föds färre barn när framtiden med säkerhet är dålig. Det kan bli kärnvapenkrig när som helst och inga ekvationer går ihop.

https://1.bp.blogspot.com/-bPHBAiuZJ80/X7q6B7f52XI/AAAAAAAABPk/BeulS1RU9eEbyXJdgu4xH42ILpl3n-0sQCLcBGAsYHQ/s2048/15-3.1.jpg

Och ve dem som äro havande, eller som giva di på den tiden! Men bedjen att eder flykt icke må ske om vintern eller på sabbaten. Ty då skall det bliva 'en stor vedermöda, vars like icke har förekommit allt ifrån världens begynnelse intill nu', ej heller någonsin skall förekomma. — Matteus 24:19-21
Citera
2024-02-23, 03:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Det är nog en mycket komplex och sammansatt fråga, men jag skulle tro att det finns faktorer som spelar in på ett ganska betydande vis, bl.a...

1. Starkt minskad framtidstro och en indoktrinering av unga i att världen ska gå under av klimatförändringar inom kort. Jag har själv hört stackars unga tjejer prata om att de inte ska skaffa barn eftersom Greta har sagt att världen snart går under i klimatförändringar.

2. Unga killar och tjejers oförmåga att bilda meningsfulla relationer till varandra, och gå igenom såväl svåra som goda tider med varandra vid respektives sida. Stora delar av människorna i barnafödande ålder idag kommer ifrån skilsmässohem, med allt vad det kan innebära under ens egen uppväxt och är därför mindre hugade att sätta nya barn till världen om de riskerar att växa upp på samma sätt (jag är född i början av 80-talet och när jag gick ut högstadiet så hade enbart 2 personer i mitt kompisgäng, varav jag själv var den ena, bestående av 14-16 personer, lite beroende på hur man räknar, sammanboende föräldrar).

3. Feminismens framfart i västländer, som i många fall direkt lett till att unga killar inte vill ha med unga tjejer att göra. Det har blivit politiskt korrekt och bra att som kvinna inte ta ansvar för någonting och skylla allt ont på vita män. Det är inget recept för framgång när det gäller samvaro och barnafödande, och ett direkt resultat av 2a och 3e vågens feminism. De ville uttryckligen slå sönder kärnfamiljen och har idogt arbetat mot detta.

4. En groteskt stor invandring av, främst män, från MENA. Detta har lett till en kraftigt förändrad samhällsbild, med helt nya hänsynstaganden och farozoner som våra unga idag måste ta itu med, som knappt existerade för bara 25 år sedan. Vem är egentligen intresserad av att skaffa barn, om man vet att de måste gå i skolor där Achmed och Muhammed är i majoritet och deras egna barn riskerar förnedringsrån, misshandel eller sexualbrott dagligen i sin skolmiljö där de ska vara trygga? Vad har denna utveckling, vidare, för konsekvenser för svenska barn och ungdomar? Vilken normal "Jesper och Johanna" vill att deras ungar ska komma hem och bryta på Rinkebysvenska med hasch och kniv i skolväskan redan som 10-12 åring?

Man behöver ett målmedvetet och omfattande arbete mot att återställa Sverige som suverän och fungerande nation, med egen kultur och värderingsram. Massutvisningar av kulturellt främmande avarter, kriminella klaner o.s.v. Utöver det måste man omgående bryta med hela Greta Thunberg-narrativet och dess skadliga inverkan på framtidstron hos främst ungdomar.

Om man gör detta, så kommer skutan så sakteliga att börja räta upp sig igen. Det kommer dock att ta tid, flera tiotals år. Det existerar ingen quick fix när det gäller den här gropen.

Sluta prata sanning.
Citera
2024-02-23, 03:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Det är bra att det föds färre barn när framtiden med säkerhet är dålig. Det kan bli kärnvapenkrig när som helst och inga ekvationer går ihop.

https://1.bp.blogspot.com/-bPHBAiuZJ80/X7q6B7f52XI/AAAAAAAABPk/BeulS1RU9eEbyXJdgu4xH42ILpl3n-0sQCLcBGAsYHQ/s2048/15-3.1.jpg

Och ve dem som äro havande, eller som giva di på den tiden! Men bedjen att eder flykt icke må ske om vintern eller på sabbaten. Ty då skall det bliva 'en stor vedermöda, vars like icke har förekommit allt ifrån världens begynnelse intill nu', ej heller någonsin skall förekomma. — Matteus 24:19-21

Har Jesus något svar när Kärnvapenkrig kan uppstå?
Citera
2024-02-23, 03:27
Medlem
Citat:
En diskussion som berör oss alla, nämligen den senaste rapporten från Statistiska centralbyrån (SCB) som visar att kvinnor i Sverige nu föder färre barn än någonsin tidigare. SCB:s siffror pekar på att den summerade fruktsamheten i Sverige har sjunkit till under 1,5 barn per kvinna under 2023. Detta är en historiskt låg siffra som inte setts tidigare.

Sverige hade en liten befolkningsökning under 2023, endast 0,3 procent, vilket är den lägsta ökningen sedan 2001. En del av denna låga ökning kan förklaras av en stor administrativ utvandring, men även när detta räknas bort är befolkningsökningen låg. Under 2023 föddes det nästan 14 000 färre barn än genomsnittet för åren 2013 till 2022.

Det intressanta är att invandrade kvinnor i genomsnitt föder fler barn än kvinnor födda i Sverige, medan arbetslösa kvinnor tenderar att föda färre barn än dem som har ett arbete.

Denna trend med låga födelsetal är inte ny, men den fortsätter att betona problemen som Sverige står inför när det gäller befolkningens åldrande och de långsiktiga effekterna på samhället och ekonomin. Vad tror ni är orsakerna till denna nedgång? Är det ekonomiska orsaker, livsstilsval, eller kanske något annat? Och viktigare, vilka åtgärder kan vidtas för att vända denna trend?

https://samnytt.nu/scb-kvinnor-i-sverige-foder-rekordfa-barn

Osäker på vart tråden skulle placeras, mod får gärna flytta om den inte passar här.
Det beror på vaccinen, biovapnet. Barn dör i magen! De fåtal som överlever är födda sterila.
Ta och vakna ni haft fyra år på er! Allt detta finns vetenskapligt bevisat av icke köpta!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in