2024-02-22, 21:37
Medlem
Finns ju ett helt koppel med sunkiga grå och dystra små och medelstora städer i Sverige.

Ljungby, Norrköping, Eslöv, Hässleholm, Trollhättan, Borås osv.
Ofta brukssamhället med generationer av lågutbildade arbetare nu dessutom med områden med arbetslösa invandrare. Socialt svaga människor märks mycket mer i små samhällen.

Malmö, Göteborg och Stockholm är alla helt ok städer att bo i om man har pengar, om inte har alla tre sunkiga områden som passar bäst som straffkolonier.

Sedan finns det en del kustnära städer som är helt ok
Helsingborg, karlskrona, Kalmar, Luleå och en del andra.

Men personligen vet jag bara en handfull städer jag skulle kunna tänka mig bo i, det mesta är rätt bedrövlig faktiskt.
Citera
2024-02-22, 21:38
Medlem
Borås!

Har bott i flera olika kommuner som varit M-ledda. Allt har funkat fint med minimal invandring, trevlig sjukvård, roliga butiker och generellt bra kommunal service till invånarna.
Och estetiskt tilltalande hus.

Borås är S-styrt och jag bor här endast pga min sambo som har sitt företag här. Jag HATAR Borås och Boråsare.
Ingenting fungerar. Stadskärnan helt utdöd, vilket började när dom tog bort mer och mer parkeringar samt höjde p-avgifterna. Usla restauranger. Missbrukare. Gäng. Fult. Varenda hus dom bygger är fulare än det andra.
Borås Energi och miljö gör tvärtom mot vad invånarna vill ha.
Jag kan hålla på och rabbla upp grejer i evigheter 😂
Citera
2024-02-22, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Annabella83
Haha, skulle ekonomin gå bra i Göteborg?? Är i nuläget Sveriges näst fattigaste kommun, kräver mest utjämningsbidrag efter Malmö..(pga invandringen så klart)
Precis som i Malmö betalar de flesta höginkomsttagare som arbetar i Göteborg skatt i en rik kranskommun. Göteborgs företag går mycket bra. Västsverige går bra i allmänhet.
Citera
2024-02-22, 22:37
Medlem
Filipstad. Gammal svensk ort där nu hälften av alla elever i grundskolan är invandrare. Huvudsakligen araber och somalier dessutom.
Sorglig utveckling.
Citera
2024-02-22, 22:43
Medlem
Sunt-fornufts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av detkanvarabildt
Att Malmö stad ens fungerar ekonomiskt är genom utjämningssystemet för kommuner där ex Stockholmaren får betala priset.

Myt, men antar du är kränkt Stockholmare. Vem betalar era infrastrukturprojekt där uppe?! Jo vi!
Citera
2024-02-22, 22:49
Medlem
Om det inte har nämnts så ta väl Filipstad priset.

Från 2019 https://www.svt.se/nyheter/granskning/ug/desperata-laget-i-filipstad-efter-flyktingkrisen-inrikesfodda-lamnar-kommunen
Citera
2024-02-22, 22:54
Medlem
Är det inte bättre att fråga vilka som är bäst/mest ok? Vadstena tycker jag är en fin liten stad, Söderhamn, trosa, mariefred, Sigtuna, eksjö, Nora, Gränna, Visby. Dessa har inte mycket hyreshus (få babbar/socfall), mycket barnfamiljer, par och pensionärer. Lugnt och välmående (visby lär lär dock inte generera så mycket pengar utanför turistsäsongen).

De flesta små och mellanstora städer är helt förstörda av babberiet, miljonprogram, social dumpning och rivningshysterin som gör att de liknar ddr. Västerås, Borlänge, Eskilstuna, Borås bland de mellanstora, Hässleholm, Nässjö m.fl. bland halvsmå städer (ca 20k i tätorten), Flen, grums, filipstad och otaliga andra när det kommer till småorter på 1000-10000 pers. Sedan finns städer som är fina i stadskärnan men har sina problemområden, som Kalmar, Karlskrona, Halmstad, Lund, Uppsala, Ystad osv.
Citera
2024-02-22, 23:10
Medlem
Ograsts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feministerna
Hur är Uppsala? Jag tänkte en gång börja studera där, fast det blev aldrig av.
För det mesta fint när kurdiske räven och jordgubben skjuter ihjäl varandras släktingar. Så har jag hört i alla fall.
Citera
2024-02-22, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zerzin
Jag bodde i Eskilstuna i 24 år, kommer aldrig någonsin att flytta tillbaka. Mina bröder känner likadant, de insåg hur hemsk den staden var först när de flyttade därifrån.

De må ha piffat upp det största torget (Fristadstorget), men det finns fortfarande ~10 områden som jag aldrig skulle vistas i, Årby, Skiftinge, Fröslunda, Nyfors, Lagersberg, Grangärdet, mfl. Går man där som vit så riskerar man att bli rånad mitt på dagen. Vidare så var det en ung kille som blev avrättad på parkeringen för min gamla gymnasieskola, bara ett stenkast från ett dagis.

Det är något jag märkt , Etuna står verkligen inte högt i kurs
Citera
2024-02-22, 23:50
Medlem
Inkommers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thelivingrose
1. Grums. Objektivt sämst, flest deprimerade människor. Stanken av pappersmassa. Namnet, vad är en grums?

2. Markaryd. Du söker på villor i Markaryd på hemnet. Tänker "400k, legat ute i 1 år, vad är haken?" Ringer mäklaren som förklarar att haken är att du FÅR 400k om du klarar av att bo i huset i en månad, ändå nappar ingen. "Men varför?" Frågar du. Mäklaren svarar inte utan öppnar bara upp bildgalleriet och skakar ledsamt på huvudet. Ah ok..

3. Arboga. Antingen kan du inte säga en enda sak över huvud taget om stan, men om du kan det kan det vara max 3 saker: namnet på 2 kvinnliga mördare, en billig 10% öl.

Arboga är en mycket fin stad.
En lustig sak är att Arbogakvinnan inte är från Arboga, utan från Eskilstuna.
Citera
2024-02-23, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Feministerna
Hur är Uppsala? Jag tänkte en gång börja studera där, fast det blev aldrig av.
Uppsala är tyvärr inte vad det en gång var. Vid sista besöket trodde jag att jag var i Mellanöstern… Synd på en fin stad, helt förbyggt med höga hemska hus och förtätade gamla områden där man sprängt in höghus. Politikerna i Uppsala hatar fin arkitektur.
Citera
2024-02-23, 02:02
Bannlyst
Gävle - är ett oxå sosse rövhål till stad. Man har fullt staden arbetslösa ifrån 3:e världen. Gävle kommun verka vara satan själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in