2024-02-22, 21:23
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Vi delar uppenbarligen inte syn när det handlar om vad som faktiskt pågår. Jag ser inget som tyder på något annat än att ryssland försöker ta kontroll över hela Ukraina. Jag har inga tvivel om att det är rysslands avsikt. Jag ser en viss problematik i att vissa fortfarande hittar på ”rimliga” motiv och ursäkter för varför vissa småsaker händer men jag ser inget som motsäger det uppenbara. Ukraina kanske har 12st aktiva F16 till sommaren, so what? Ryssland försöker alltid vinna landyta oavsett samtidigt som dom försvarar den dom redan vunnit. Inte förvånad över din inställning, den förpestar Ukrainas allierade.

Det har Putin givit upp. Det är bara propagandisterna i statlig TV som låtsas tro att det är möjligt, men de låter allt mindre övertygade. Om det var som du tror skulle Ryssland anfalla längs gränserna vid Kharkiv och norrut, och de skulle inte helt dragit sig över gränsen när de övergav norra Ukraina april 2022. De skulle inte heller lämnat östra sidan av Dniepr i Kherson. De hade bara en chans att ta sig över floden p.g.a. förräderi 2022, nu är det omöjligt.
Citera
2024-02-22, 21:32
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kukilon
https://www.reddit.com/r/ukraine/comments/1ax3sod/swedens_potent_antisubmarine_weapon_torpedo_47_a/
Vi har levererat torpeder i det senaste paketet.

Spännande om sant. Inte omöjligt att USA/NATO vet exakt var alla ryska ubåtar i Svarta Havet är. Stora delar av havet är grunt så de kanske har teknik att se dem med satelliter och spaningsdrönare. Ryska UD skulle inte ha skrivit och hotat oss; nu kanske våra robotar sänker deras ubåtsflotta.
Citera
2024-02-22, 21:34
Medlem
Slackoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogshuggar3n
Ja jag har ändrat mig på den punkten. Ingen normalfungerande människa tycker att "en död ryss är en bra ryss" utan det är resultatet av indoktrinering och propaganda, något som du korrekt påpekar, har drabbat större delen av väst.

Det har vi Svenskar ansett sedan vi först stötte på det vidriga hertigdömet Moscovia.
Det har inget med "indoktrinering" att göra.
Ingen som är konservativ på riktigt eller intresserad av historia på riktigt och inte är nån jävla alt weeb-böglåtasashöger tänker någon positiv tank om Moskvitj ryssland.
Senast redigerad av Slackoff 2024-02-22 kl. 21:38.
Citera
2024-02-22, 21:42
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av attog
Hur ska Ryssland ta sig dit?
Kommer Moldavien ge ok till Ukraina att gå in och säkra området?

Vore självmord av Transnistrien.

Just nu kan Ryssland inte ta sig till Moldavien men det var nog deras ursprungliga plan och inriktning på vad de ville få ut av ett krig med Ukraina att nå ände dit och ta Moldavien också eller iaf hela landremsan ink Transnistrien.

Ukraina har inte resurser att avvara för att tvåla till Transnistrien. De (Ukraina) är hårt pressade på alla fronter ända till väst får tummen ur röven och kommer igång med militärt stöd i rätt mängd igen.

Moldavien skulle kunna genomföra någon form av aktion men de är också relativt svaga militärt och de väljer nog att inte göra det då Ryska kryssningsmissiler når Moldavien finfint.

Jag tror att Transnistrien och Ryssland gör ett sådant där Luhansk/Donbass trick i alla fall politiskt, men sen är frågan hur mycket som det blir utöver det i realiteten.
Citera
2024-02-22, 21:46
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
Just nu kan Ryssland inte ta sig till Moldavien men det var nog deras ursprungliga plan och inriktning på vad de ville få ut av ett krig med Ukraina att nå ände dit och ta Moldavien också eller iaf hela landremsan ink Transnistrien.

Ukraina har inte resurser att avvara för att tvåla till Transnistrien. De (Ukraina) är hårt pressade på alla fronter ända till väst får tummen ur röven och kommer igång med militärt stöd i rätt mängd igen.

Moldavien skulle kunna genomföra någon form av aktion men de är också relativt svaga militärt och de väljer nog att inte göra det då Ryska kryssningsmissiler når Moldavien finfint.

Jag tror att Transnistrien och Ryssland gör ett sådant där Luhansk/Donbass trick i alla fall politiskt, men sen är frågan hur mycket som det blir utöver det i realiteten.

Deras armé består av 1500 man.
Vad kan de göra?
Citera
2024-02-22, 21:48
Medlem
Snapcounts avatar
Tydligen möte i Paris nu på måndag :

Macron skal lede Ukraina-toppmøte i Paris

Frankrikes president Emmanuel Macron er vert når flere europeiske ledere og regjeringsrepresentanter samles til et møte om Ukraina i Paris mandag.
– To år etter invasjonen av Ukraina blir dette arbeidsmøtet en mulighet til å se på hvordan man kan styrke samarbeidet for å støtte Ukraina, heter det i en uttalelse fra Elyséepalasset.

Franske tjenestemenn sier Macron er fast bestemt på vise Russland at det ikke er noen «Ukraina-tretthet» i Europa tross frykten for hva som vil skje med den videre støtten fra USA.

https://www.nrk.no/nyheter/-macron-skal-lede-ukraina-toppmote-i-paris-1.16774903

Är rädd att det blir mer floskler, och tomma ord, fina foto-möjligheter. Än det som egentligen behövs : att maskarna i europa slutar maska.
Citera
2024-02-22, 21:51
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Nice att BRICS länder levererar granater till Ukraina!
Vad anser våra putinrunkare om det? Vad säger Putin?

BRICS verkar fullständigt rasa samman nu….

Haha sant och Brasilien djävlades med ryska regeringsplanet och vägrade tanka det.
Citera
2024-02-22, 21:53
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av attog
Deras armé består av 1500 man.
Vad kan de göra?

5000 active och 15000 reserve är siffran jag ser.

Om Moldavien är fattigt så är Transnistrien ännu fattigare. Oavsett antal tusen så är de extremt dåligt rustade. Men man måste räkna med att variablar inte är konstanta:

Transnistiren är maniskt ryssälskande och det skulle inte förvåna mig om de skulle bli kö till mobiliseringen om de mobiliserade.

Detta är så klart ingenting som inte Ukraina kan hantera, men det är fan kämpigt just nu och uppförsbacke tills stödet kommer igång igen. Ryssen äter sig (om än sakta) framåt så allt måste gå till att stabilisera den fronten.

Det är inte en slump att det här utspelet kommer nu. Timingen här är genomtänkt.
Citera
2024-02-22, 21:56
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Haha sant och Brasilien djävlades med ryska regeringsplanet och vägrade tanka det.
Kul! Har du nån länk till det?
Citera
2024-02-22, 21:58
Medlem
attogs avatar
Citat:
5000 active och 15000 reserve är siffran jag ser.

Om Moldavien är fattigt så är Transnistrien ännu fattigare. Oavsett antal tusen så är de extremt dåligt rustade. Men man måste räkna med att variablar inte är konstanta:

Transnistiren är maniskt ryssälskande och det skulle inte förvåna mig om de skulle bli kö till mobiliseringen om de mobiliserade.

Detta är så klart ingenting som inte Ukraina kan hantera, men det är fan kämpigt just nu och uppförsbacke tills stödet kommer igång igen. Ryssen äter sig (om än sakta) framåt så allt måste gå till att stabilisera den fronten.

Det är inte en slump att det här utspelet kommer nu. Timingen här är genomtänkt.

Jag läste en gammal artikel.
10000 inkl reservister.
Sedan är deras material gammalt, som allt ryssarna använder nu.
Citera
2024-02-22, 21:59
Medlem
Snapcounts avatar
En sak.., en policy-förändring har även skett rum idag.

Det var när Biden tog emot Navalny's änka på besök.

Today, I met with Yulia and Dasha Navalnaya – Aleksey Navalny's loved ones – to express my condolences for their devastating loss

https://twitter.com/POTUS/status/1760752933866512580?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5 Etweetembed%7Ctwterm%5E1760752933866512580%7Ctwgr% 5E3f1ef4964b1fd20ed552be17afd7b660f5b356fa%7Ctwcon %5Es1_&ref_url=https%3A%2F%2Fnews.sky.com%2Fstory% 2Fukraine-russia-war-latest-putin-sky-news-blog-live-1254 1713

Tidigare har ju det som skett i Ryssland, betraktas som Putin`s exklusiva domän. Men inte längre.., en reaktion på att Putins lönnmördare jobbar mer öppet i bla Spanien ?
Citera
2024-02-22, 21:59
Medlem
Citat:

Du menar alltså att Ukraina skall ge sig på sina egna landsmän i Transnistrien?

Det fanns 29 procent moldaver, 29 procent ryssar, och 23 procent ukrainare i landet.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Transnistrien#Demografi
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in