Försvaret pressade ju Josefine som arbetar som chef hos socialtjänsten ganska hårt.
Bland annat om sekretess, Whatsapp-grupper och att hon besökt Z på sjukhuset tillsammans med sin dotter på fritiden (otroligt fint - vilket varmt hjärta hon har som medmänniska) men det verkar ju ställa det till för henne i hennes profession.
Läste i Aftonbladet att Inspektionen för vård och omsorg (Ivo) nyss meddelat att de inleder en tillsyn av Eslövs kommuns socialnämnd och deras agerande kring flickan och hennes familj. Något som vet mer?
Har Socialtjänstens chef, Josefin, besökt Z på fritiden, med sin dotter?? Såå oprofessionellt. Och vad har det satt igång på hennes egen dotter? Har alla på socialtjänsten i Eslöv tappat det helt??!
Välkomnar verkligen IVO utredningen ! Så här får det inte gå till i Sverige 🇸🇪 ( och ingenstans heller såklart)
Saknas det kunskap? 😳 Vet du något om hur ett åtal går till? Vet du vilken utbildning som som krävs för att ens ha chansen att söka dessa tjänster? Vet du vad ett säkert rättsystem handlar om?
Jag tror att du ska lägga tiden på att analysera melodifestivalen eller liknande.
Jag vet mycket väl hur det går till. Vad du tror att jag ska göra bekommer mig inte.
Har Socialtjänstens chef, Josefin, besökt Z på fritiden, med sin dotter?? Såå oprofessionellt. Och vad har det satt igång på hennes egen dotter? Har alla på socialtjänsten i Eslöv tappat det helt??!
Välkomnar verkligen IVO utredningen ! Så här får det inte gå till i Sverige 🇸🇪 ( och ingenstans heller såklart)
Det finns en annan vinkel att se det på. Dessa personer har även de ett livspussel att få ihop. Istället för att sjukskriva sig för att ens eget barn inte kan vara hemma själv utför man jobbet och tar med barnet. Från mitt perspektiv finns det bara goda avsikter. De sviker inte Zoey och ingenstans framkommer det att Z har lidit av kontakte nu med de som tagit hand om henne efter hon kom in på sjukhuset. Snarare tvärtom!
Det finns en annan vinkel att se det på. Dessa personer har även de ett livspussel att få ihop. Istället för att sjukskriva sig för att ens eget barn inte kan vara hemma själv utför man jobbet och tar med barnet. Från mitt perspektiv finns det bara goda avsikter. De sviker inte Zoey och ingenstans framkommer det att Z har lidit av kontakte nu med de som tagit hand om henne efter hon kom in på sjukhuset. Snarare tvärtom!
Det Annapanna och du diskuterar är en väsentlig skillnad mellan storstad och landsbygdskommuner. Många väljer att bo i små kommuner för att det där finns personliga kopplingar och engagemang mellan de flesta innevånarna medan man i storstadsregionerna upplever detsamma som jäv och otillbörlig inblandning. Det är därför vi fortfarande har självstyrande regioner och kommuner, det funkar inte att tillämpa lagen lika.
Håller med. Man bör absolut lyssna på förhören med socialtjänsten innan man uttalar sig. De har kämpat på fritid, helger m.m. för att täcka upp tillsynsbehov dygnet runt. Samtidigt som polis och åklagare förbjöd dem att genomföra den sociala utredningen enligt lag, var sjukvården tydliga med att socialtjänsten måste ta hand om allt som föräldrar brukar göra för sina barn och gärna hitta på aktiviteter för att muntra upp Z, ta med henne utanför sjukhuset osv.
Det var väl superschysst att försöka fixa mer normala lekdejter till Z med krav från polisen att dejterna måste övervakas så de inte skulle prata med Z om brottet.
Hur fan skulle man lösa detta på ett naturligt sätt annat än att låta Z leka med egna jämnåriga barn?
Har sagt det förut: i detta fall är det inte socialtjänsten som har största ansvaret för att samhället inte lyckades fånga upp Z.
Det ansvaret faller enligt min mening tungt på framför allt BVC och även skolan och folktandvården.
BVC lät sig totalt duperas och släppte ett barn som de visste tappade i vikt.
Skäll på dem istället.
Senast redigerad av HowLongIsNow 2024-02-22 kl. 11:14.
Tror oxå på att pappan får ett något mildare straff , för har hakat upp mig på att Z säger inte ens när jag frös kom pappa ...å andra sidan har han hotat henne med kniv. ..han åkte in med henne till sjukhuset. Men kan vara så att de eskalerat sista tiden och att han inte orka hålla på mer.
Han har garanterat misshandlat henne på mammas begäran så fasiken om han skulle komma undan, jag hoppas på att han berättar och anger mamman
Här finns en intressant psykologisk möjlighet som inte funkar juridiskt.
Lek med tanken att rätten skulle döma pappan till ett längre straff än mamman.
Det skulle kunna få honom att tippa över och ta avstånd från mamman i hovrätten.
Nu kan rätten inte ta sådana hänsyn men tanken kittlar.
Tror oxå på att pappan får ett något mildare straff , för har hakat upp mig på att Z säger inte ens när jag frös kom pappa ...å andra sidan har han hotat henne med kniv. ..han åkte in med henne till sjukhuset. Men kan vara så att de eskalerat sista tiden och att han inte orka hålla på mer.
Han har garanterat misshandlat henne på mammas begäran så fasiken om han skulle komma undan, jag hoppas på att han berättar och anger mamman
Jag har nu läst igenom alla förhör med pappan från FUP och han är helt psykiskt manipulerad av J, självklart ska han inte gå ostraffad men hoppas att det kommer framgå att J är roten till det onda!
Visst, pappan verkar lite creepy när det gäller kontakten med andra, och speciellt kvinnor på jobbet.
Jag kan se mig en autismdiagnos på honom ( troligtvis Aspergers) svårt med den sociala kontakten och "går hellre in i sig själv"
Vad som framgår är att innan han träffade J så var han en "datanörd" där barnen lekte "vind för våg". Ett beteende som J tydligen inte gillade, men man kan fråga sig om det beteendet ändå är att vara en bättre förälder än vad J fick honom till att bli.
I SMS dem emellan som jag läste innan Ds förhör så framgick det mycket ilska från J "du förstör mitt liv", "du skadar mig" m.m och förklaringen bakom det verkar inte vara så fysisk som jag först kanske trodde utan att han helt enkelt stänger in sig i sig själv.
fup:
"FL: När man läser sms:en får man nästan känslan av att du skadar henne och att det finns
en bild av dig som kommer fram där hemma men som ingen annan ser.
D: Det är när jag går in i mig själv. När jag tar ett steg bakåt."
"D:Hon brukar säga till mig att jag ibland tar ett steg fram
och två steg bak. Att jag går tillbaka mer till mitt gamla jag."
"FL: Men menar du nu det du säger att du sitter för mycket med din telefon?
D:Ja. Eller det är att jag går tillbaka till den föräldern jag var innan."
Den föräldern han var innan. Den föräldern J tycker är fel. En förälder som sitter och spelar spel istället för att leka med sina barn.
Ingen våldsam förälder men en som kanske gjorde lite fel prioriteringar.
Visst ska man prioritera sina barn framför sina intressen. (jag själv satt all min lediga tid och spelade Everquest (dataspel) i ca 18 år innan jag fick barn, sen den dagen jag blev mamma fick jag snällt nöja mig med candy crush istället, pappan fortsatte sitt spelande dock men kunde ändå vara en närvarande förälder trots sitt "spelberoende"
fup:
FL: Och hur var du då?
D: Inte bra. I mitt tidigare förhållande kunde det vara att vi satt och spelade på datorn och dom
fick sitta själv och leka på rummet och så. Att dom inte hade det speciellt bra.
FL: Vad innebär det?
D: Dom fick inte sina behov tillgodosedda.
FL: Vilka behov?
D: Som att man skulle vara med dom och ta hand om dem på ett bra sätt. Det var inte så att man
lekte med dom. När jag träffade Jasmine fick hon upp mina ögon för att det inte är bra."
Man kan ifrågasätta varför han sa upp kontakten med sina barn men här tror jag med att det är J som är boven i dramat.
Han uttrycker det som att det var vårdnadstvister och att han till slut inte orkade bråka så han gav mamman hela vårdnaden.
Han får det att låta som att J försökt få det att fungera med hans barn också men även här verkar han manipulerad av J.
I SMS kan man läsa spydiga kommentarer från J att han nog sitter och skriver till "Anderssons" (hans barn) och hur jobbiga hans barn är som försöker skriva till henne jämt då de ej får kontakt med pappan.
Det verkar på något sätt att pappan försöker skydda både sina gamla barn och sina nya från alla bråk han säkert visste skulle bli från Js sida.
Även hans föräldrar har tagit avstånd från honom, vilket är förståeligt. J har honom nu helt i sitt eget grepp.
"FL: Men det är ändå dina barn. Som du beskriver har haft olika bekymmer.
D: Ja, det har varit jättetungt. Men jag tänkte att allt bråket inte kan vara bra. Så mitt beslut blev
att säga upp kontakten helt och hållet, så att man slapp allt bråk. Jag tänkte att om allt bråket
försvinner så skulle det bli bättre för alla. Då kanske det är bättre att ha en förälder och inte ha
bråk mellan två.
FL: Även när dom som vuxna söker kontakt?
D: Ja. Jag är rädd för att det ska bli kaos igen.
FL: Har du någon kontakt med dina föräldrar?
D:
Sist jag pratade med min mamma var när Vanezza låg i magen. Jag vet inte exakt när jag
pratade med min pappa ett tag därefter. När Merlin flyttade från oss försvann kontakten mer
och mer. Mina föräldrar tyckte troligtvis inte om de val jag gjorde i mitt liv.
FL: Vilka val tänker du på då?
D: Dom har sett det som att jag struntade i min gamla familj och tog min nya familj istället. Jag
förstår dom också.
FL: Du ser lite ledsen ut.
D: Mmm.
FL: Saknar du dem?
"Inget svar."
Jag har inte lyssnat på rättegången än men hoppas han någon gång kommer våga berätta allt, får han samma straff som J finns det en chans att han kanske vågar berätta hela sanningen även om det innebär att berätta allt, även om det han har gjort.
Som D själv sa i sista förhören om vissa händelser:
Håller med. Man bör absolut lyssna på förhören med socialtjänsten innan man uttalar sig. De har kämpat på fritid, helger m.m. för att täcka upp tillsynsbehov dygnet runt. Samtidigt som polis och åklagare förbjöd dem att genomföra den sociala utredningen enligt lag, var sjukvården tydliga med att socialtjänsten måste ta hand om allt som föräldrar brukar göra för sina barn och gärna hitta på aktiviteter för att muntra upp Z, ta med henne utanför sjukhuset osv.
Det var väl superschysst att försöka fixa mer normala lekdejter till Z med krav från polisen att dejterna måste övervakas så de inte skulle prata med Z om brottet.
Hur fan skulle man lösa detta på ett naturligt sätt annat än att låta Z leka med egna jämnåriga barn?
Har sagt det förut: i detta fall är det inte socialtjänsten som har största ansvaret för att samhället inte lyckades fånga upp Z. Det ansvaret faller enligt min mening tungt på framför allt BVC och även skolan och folktandvården.
BVC lät sig totalt duperas och släppte ett barn som de visste tappade i vikt.
Skäll på dem istället.
fetade 1:
100 %
Läser man alla dagsanteckningar sjukhuset gjort om Z under hela vistelsen (längst ner i filen döpt "skador")
så inser man vilket jobb Soc gjort med Z under hela sjukhusvistelsen som att sitta vakna på nätterna och lära sig spola Zs dränage nattetid m.m
Fattar inte varför det ALLTID ska letas efter minsta fel utan att vara mänsklig och se till helheten istället.
fetade 2:
Folktandvården tycker jag ändå gjort sitt när det kommer till ansvar.
Det skickades ut kallelse efter kallelse som förlädrarna ignorerade, när de fick tag i föräldrarna sa de att Z börjat gå hos "Smile tandvård" istället.
Folktandvården påpekade att de måste ha något intyg (kommer ej ihåg vad de kallas)som visar att Z bytt tandläkare men föräldrarna struntade i det så Folktandvården fortsatte skicka ut tider.
Jag tror det var den 20e eller 22 Dec som folktandvården till slut skickade in en orosanmälan till Soc, synd att de inte gjorde det tidigare men känns som de skött allt enligt reglerna i alla fall.
Senast redigerad av Mercede 2024-02-22 kl. 12:05.
Fast en sådan undersökning begär varje advokat som inte har något direkt försvar att luta sig emot. RPU sker ju konstant när en brottsling har någon som helst diagnos att luta sig tillbaka på eller en misstänkt sådan.
Att J och D ändå utreddes såpass grundligt betyder enbart på att det finns ett längre fängelsestraff att vänta samt lite tveksamheter kring den mentala hälsan.
I vanliga fall tar en utökad RPU ca en timme, då den misstänkas/dömdas hela liv ska gås igenom på rekordfart så både läkaren/psykologen/sjuksköterskan och socionomen ska hinna till nästa lunch/fika.
En RPU tar aldrig bara en timme, du tänker nog på den lilla sinnesundersökningen p7an.