2024-02-21, 13:14
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ABanderas68
Ursäkta om jag frågar. Men "flygförare"?

Citat:
Ursprungligen postat av Rouen
Han menar nog pilot. Översättningsprogram du vet...

Flygförare är den militära termen för Pilot.
Citera
2024-02-21, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT

Ser man intervjuer med folk på gatan i Ryssland så verkar de uppriktigt övertygade om att allt är bättre i Ryssland än i väst ändå. Propagandan fungerar obehagligt bra.

Propagandan fungerar inte bra därför att den ÄR bra.
Den fungerar därför att det är precis vad ryssen har behov för att höra att Ryssland är störst, bäst och mäktigast i världen.
-Den ryska folksjukdomen i ett nötskal.
Senast redigerad av emtor 2024-02-21 kl. 13:22.
Citera
2024-02-21, 13:24
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kukilon
Vackert. Förstår inte vad som är meningen med dessa uppställningar. Soldaterna vet att de är körda så låt dem själva åtminstone välja o dö i strid.

Att ryssarna fortsätter på samma sätt visar ju hur efterblivna dom är och segern blir Ukrainas.

Tydligen har dom snokar trätt på befälet som beordrade uppställningen. haha han borde ju fått medalj av Ukraina

https://x.com/PStyle0ne1/status/1760036878625976777?s=20
Senast redigerad av raskens 2024-02-21 kl. 13:31.
Citera
2024-02-21, 13:36
Medlem
Citat:
Säger du lufttorped med?

Ja vad ska han annars använda för ord? Låna in något ifrån vad vet jag, tjeckiskan kanske för skojs skull
Citera
2024-02-21, 13:37
Medlem
Arethas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ABanderas68
Ursäkta om jag frågar. Men "flygförare"?

Citat:
Han menar nog pilot. Översättningsprogram du vet...

Flygförare är synonymt med pilot och har kanske använts mer förr i tiden. Här är ett aktuellt exempel i Officerstidningen.
Citera
2024-02-21, 13:41
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Man kan ju undra hur många Suchoj i operativt skick ryssarna har kvar nu?
Enligt Dennis Davydov så hade dom en produktionskapacitet på 15-17/år innan kriget. Nu borde den vara betydligt lägre. Det borde även bli brist på flygförare.

Jag är inte helt säker på slutsatsen att de har en lägre produktionskapacitet nu. Ryssland har styrt om en oerhört stor del av finanserna till krigsindustri och krigsekonomi. Om Suchoj i "fredstid" hade ett skift som jobbade på produktionslinjerna så har de tre skift nu.

Tesen om att sanktioner har en stor påverkan är tyvärr överdriven. Kritiska komponenter i det här planen är rysktillverkade eller kommer från allierade de kan lita på (Kina).

Sen finns det icke kritiska komponenter från väst. Det är troligt att det finns chip från Texas Instrument då det kommer till signalomvandlare och actuators från andra västerländska företag.

Men den gemensamma nämnaren kring dessa komponenter är att de är enkelt tillgängliga på den öppna marknaden. De är multi-use och kan införskaffas via bulvanbolag i exempelvis Kazakstan utan att det finns lagstöd att ingripa mot exportörer.

Min slutsats är att produktionskapaciteten ökat. Det är den sanning som jag önskar att våra egna beslutsfattare (generellt i väst) förhåller sig till och därmed ser till att fatta beslut om hundratals F16 + piloter och inte ca 60st över flera års tid.
Citera
2024-02-21, 13:42
Medlem
Reimers avatar
Kenneth Greggs uppdatering, ryssarna fortsätter sin offensiv.

Citat:
21.02.2024 uppdateringen med en hel del upplysningar och vädjan.
Vi börjar med fronterna :
Norra sektorn: det finns inga uppdateringar.
Öst sektorn: Avdiivka-distriktet fortsätter turisterna anfallsoperationer i Stepove och Pervomaisk.
Längs skogsbälten öster om Lastochkino försöker turist trupper att förbättra den taktiska situationen med syftet att etablera bredare och djupare attacker mot Lastochkino.
Södra sektorn: väster om Rabotyny fortsätter turisterna att attackera med stöd av pansarfordon.
Efter att de led förluster minskades antalet attackerande styrkor.
Söder om Rabotyny överger inte heller sina försök att avancera och få fotfäste i vårt befästa området.
De våra gick till motattack, drev dem tillbaka och vann mark.
Väster om Verbove fortsätter lede fis anfallsoperationer längs "Surovikinlinjen" i syfte att etablera fullständig kontroll över den.
Så några ord varför Avdiivka påverkar motivationen i negativ riktning av potentiala nymobiliserade. I finska arme´n har vi en etikett som vi ALDRIG överger "Kaveri ei jätetä", det betyder att vi tar med våra skadade oberoende av situation. Nu lämnades sårade på stället.
Dessutom blev mer än 500 soldater tillfångnatagna, enligt västliga militära källor, alltså en hel bataljon.
När Avdiivka dessutom var vårt bästa befästa ställning och turisterna kunde komma så snabbt igenom väcks många frågor om vad som egentligen skedde. Tyvärr finns det antydningar om mörkläggning men de kommer förr eller senare fram i dagsljus.

https://www.facebook.com/kenneth.gregg.9440
Citera
2024-02-21, 14:15
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Equinox800
Nä det fungerar inte så med transport av bananer, det är praktiskt taget omöjligt att något kryp kan följa med i transporten.

Hur går det med länken till avtalet?
Eller du ljög och tramsa. Inga källor att backa upp ditt bs med?
Citera
2024-02-21, 14:16
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aretha
Flygförare är synonymt med pilot och har kanske använts mer förr i tiden. Här är ett aktuellt exempel i Officerstidningen.

Flygförare är ett vedertaget begrepp i branschen. De bär lila scarf.
Citera
2024-02-21, 14:23
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Flygförare är ett vedertaget begrepp i branschen. De bär lila scarf.
Det beror väl på divisionstillhörighet?

Mig veterligen bar flygförare vid Urban Gul en gul halsduk och Urban blå en blå halsduk.

Har de alla gått över till lila nu?
Citera
2024-02-21, 14:24
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Man kan ju undra hur många Suchoj i operativt skick ryssarna har kvar nu?

Jag har inte sett några uppskattningar på vare sig Twitter eller Youtube. Var något halvår sedan jag snubblade över någonting flygrelaterat och Ryssland och då handlade det om attackhelikoptrar.

Gemini (Tidigare Bard) har ett svar/uppskattning men det vore att fuska att klistra in det här.
Citera
2024-02-21, 14:32
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Man kan ju undra hur många Suchoj i operativt skick ryssarna har kvar nu? Enligt Dennis Davydov så hade dom en produktionskapacitet på 15-17/år innan kriget. Nu borde den vara betydligt lägre. Det borde även bli brist på flygförare.

Svårt att veta, eventuellt kanske de tillverkar dem men med sämre alternativ på radar, kommunikationer, positionsbestämning och annat högteknologiskt. Det är vad de gjort med stridsvagnar och stridsfordon.

Men jag tror det har en psykologisk och moralisk betydelse för alla piloter är officerare med en hög social status i samhället. Det är inte fängelsekunder och tvångsvärvade asiater.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in