Citat:
Ursprungligen postat av
trickydick
Man kan ju undra hur många Suchoj i operativt skick ryssarna har kvar nu?
Enligt Dennis Davydov så hade dom en produktionskapacitet på 15-17/år innan kriget. Nu borde den vara betydligt lägre. Det borde även bli brist på flygförare.
Jag är inte helt säker på slutsatsen att de har en lägre produktionskapacitet nu. Ryssland har styrt om en oerhört stor del av finanserna till krigsindustri och krigsekonomi. Om Suchoj i "fredstid" hade ett skift som jobbade på produktionslinjerna så har de tre skift nu.
Tesen om att sanktioner har en stor påverkan är tyvärr överdriven. Kritiska komponenter i det här planen är rysktillverkade eller kommer från allierade de kan lita på (Kina).
Sen finns det icke kritiska komponenter från väst. Det är troligt att det finns chip från Texas Instrument då det kommer till signalomvandlare och actuators från andra västerländska företag.
Men den gemensamma nämnaren kring dessa komponenter är att de är enkelt tillgängliga på den öppna marknaden. De är multi-use och kan införskaffas via bulvanbolag i exempelvis Kazakstan utan att det finns lagstöd att ingripa mot exportörer.
Min slutsats är att produktionskapaciteten ökat. Det är den sanning som jag önskar att våra egna beslutsfattare (generellt i väst) förhåller sig till och därmed ser till att fatta beslut om hundratals F16 + piloter och inte ca 60st över flera års tid.