Citat:
Ursprungligen postat av
E-Mac.
Det står att läsa i en tidning att Ukrainas militär säger att läget är svårt i Avdijivka, och att de har brist på vapen och ammunition.
Undra hur det kan ha blivit så nu när de fått så mycket pengar från EU samt vapen och ammunition från Nato? Har pengarna inte gått till det som de skall?
Och nu gör Zelensky en rundtur i Europa för att tigga mera vapen och ammunition.
https://8sidor.se/varlden/2024/02/svart-for-ukraina-i-kriget/
Nej det är ingenting jag har sagt. En nyanserad bild av kriget har jag hela tiden velat ha för att förstå bättre. Jag vill inte hålla på och hata som vissa andra utan jag vill förstå.
Du säger dig vilja ha en nyanserad bild av kriget samtidigt som du avstår att läsa på fakta och i stället tror på Kremls propaganda?
Grundproblemet är fortfarande att det tyvärr inte kommer att gå att få slut på kriget med diplomatiska metoder.
Då Ryssland vägrar att förhandla, det de kallar förhandlingar är ren utpressning ge oss det vi vill ha och skriv på er dödsdom så slutar vi bomba.
Tyvärr finns många kvar i Ukraina som har den gamla Sovjettänket om den starkes rätt att ta för sig ned en utbredd korruption, men det finns en ambition om att bli av med den till skillnad mot Ryssland.
Just nu verkar Ryssland ha ett övertag, mycket beroende på försenade leveranser av ammunition till Ukraina.
Men samtidigt så jobbas det på många håll med att få fram mer ammunition och moderna vapen.
Faktum är att vi inte vet hur kriget går, kan bli ett fortsatt utnötningskrig med stora förluster av människoliv eller det kan leda till en Ryssk kollaps.
Tyvärr vet bägge sidor om det, Putin måste fortsätta kriga annars så riskerar han att tappa makten.
Ukraina måste strida för annars kommer den Ukrainska kulturen utraderas, och nuvarande ledare avrättas.
Tyvärr blir det så när en ledning som den som idag sitter i Kreml kommer till makten, tyvärr extremt lik den Nazityska.
Intressant att du faktiskt inte kan se likheterna utan envisas med Kremlpropagandan att Ukraina styrs av nazister.