En patient som genomgick strålbehandling ville ha något fint att titta på i taket under den trista behandlingen och slippa tänka på sin sjukdom: En affisch med t ex Harley Davidsson skulle dessutom inte kosta en massa pengar
” Ringde till dåvarande konstansvarig och berättade om mitt förslag. Till svar fick jag att det kunde man minsann inte kalla konst, så det skulle man verkligen inte sätta upp. Jag kontrade med att vi som patienter kunde väl få bestämma vad som vi tyckte var konst eller att hon kunde lägga sig på britsen och titta i taket för att få en känsla av hur vi som blev strålade hade det. Svaret var blankt nej.”
Konstenheten svarar bl a:
” Konstenheten försöker på bästa sätt utföra uppdraget att gestalta regionens lokaler med konst. Arbetet med den offentliga konsten har lång tradition i svensk offentlig sektor och bidrar till demokratisk, social och ekonomisk utveckling.”
https://www.nwt.se/2024/01/23/cancerpatient-nekades-tak-affisch-det-kunde-man-minsann-inte-kalla-konst-de744/
”Eftersom olikheterna vad gäller personlig smak är så stor, ska de offentliga rummens gestaltning i stället utgöras av professionalism ”
Rätt eller fel? Kan man inte få titta på nåt man själv gillar när man har cancer?