2024-02-18, 18:53
Medlem
Har en enskild firma. Har inte haft egna jobb på 3 år men har dragit moms då tanken är att ta mindre jobb i framtiden. Kan jag fortsätta dra av ingående moms eller bör jag avakta tills jag tar egna jobb?
Citera
2024-02-18, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Armyoflovers
Har en enskild firma. Har inte haft egna jobb på 3 år men har dragit moms då tanken är att ta mindre jobb i framtiden. Kan jag fortsätta dra av ingående moms eller bör jag avakta tills jag tar egna jobb?

Vad har du dragit av moms för om du inte har någon verksamhet?
Citera
2024-02-18, 20:55
Medlem
Jag har köpt in verktyg och lite annat förbrukningsmaterial. Det rör sig om 500-1000 kr
Citera
2024-02-18, 20:56
Medlem
tomatlarss avatar
Du får ju inte dra av moms om du inte säljer en vara eller tjänst med moms. För utom vissa undantag.
Så om du inte drar in några pengar kan jag inte se at du frå dra av moms.
från skatteverket.se
Citat:
Avdragsrätt trots att du inte tar ut moms
Du får vanligtvis inte göra avdrag för moms om du inte själv ska ta ut moms när du säljer varor eller tjänster. Vid försäljning av vissa varor och tjänster får du ändå dra av moms på dina inköp för försäljningen trots att du inte tar ut moms av dina kunder. Om du säljer nedanstående varor och tjänster i Sverige får du dra av ingående moms trots att du inte ska ta ut moms på försäljningen:

Framställning (till exempel tryckning), distribution eller andra tjänster som har naturligt samband med framställningen av periodiska medlemsblad, personaltidningar eller organisationstidskrifter.
Skepp för yrkesmässig sjöfart eller fiske, fartyg för bogsering eller bärgning samt flygplan som används av flygbolag som huvudsakligen bedriver internationell flygtrafik mot betalning samt vissa tjänster och delar för sådana skepp och flygplan.
Fartyg för livräddning.
Läkemedel som utlämnas enligt recept eller säljs till sjukhus.
Flygbensin och flygfotogen.
Försäljning av varor eller tjänster som ska momsbeskattas i ett annat EU-land.
Försäljning av varor eller tjänster till ett land utanför EU, det vill säga export av varor eller tillhandahållande av tjänster.
Citera
2024-02-18, 20:58
Medlem
Citat:
är du moms reggad och fakturerar
Citera
2024-02-18, 21:11
Medlem
trottwells avatar
Citat:

Ja, under förutsättning att din verksamhet är momsregistrerad.
Citera
2024-02-19, 02:06
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Det bästa är väl att avvakta med inköp av grejer till firman tills du får jobb.
Varför skulle du riskera att köpa något du kanske inte behöver?
Spara dessa pengar istället.
Citera
2024-02-19, 07:26
Medlem
grey.eagles avatar
Hur tänker du nu, du kommer ju få underskott på momskontot och måste ändå betala in momsen ändå.
Citera
2024-02-19, 09:07
Medlem
laxsills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
Hur tänker du nu, du kommer ju få underskott på momskontot och måste ändå betala in momsen ändå.
Hur menar du?
Citera
2024-02-19, 09:21
Medlem
Du kommer få underskott på momskontot, om du bokför varje år. Bokför du inte, och tänker ”spara” kvittona till du får in moms, kommer det gå bra då Skatteverket sannolikt inte bryr sig, då beloppen är så små. Begär de in bokföringen nekas du sannolikt avdraget och kan få skattetillägg.
Citera
2024-02-19, 09:32
Medlem
Hermi-Tages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laxsill
Hur menar du?

Här kommer några begrepp och termer som är bra att kunna när du ska redovisa moms:

Ingående moms är momsen på det du köper in. Den drar du av vid din momsredovisning och ska därmed gå in.
Ingående moms redovisas löpande som en fordran på konto 2641 i debet.
Utgående moms som är momsen på det du säljer.
Den ska betalas till Skatteverket och ska alltså gå ut vid din momsredovisning.

Utgående moms redovisas löpande som en skuld.

Skillnaden mellan ingående och utgående moms, blir momsen på det värdetillägg som företaget tillförts och därmed det belopp som redovisas till Skatteverket.

Med andra ord, utgående moms betalas till Skatteverket och ingående moms fås tillbaka.
Citera
2024-02-19, 10:32
Medlem
laxsills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hermi-Tage
Här kommer några begrepp och termer som är bra att kunna när du ska redovisa moms:

Ingående moms är momsen på det du köper in. Den drar du av vid din momsredovisning och ska därmed gå in.
Ingående moms redovisas löpande som en fordran på konto 2641 i debet.
Utgående moms som är momsen på det du säljer.
Den ska betalas till Skatteverket och ska alltså gå ut vid din momsredovisning.

Utgående moms redovisas löpande som en skuld.

Skillnaden mellan ingående och utgående moms, blir momsen på det värdetillägg som företaget tillförts och därmed det belopp som redovisas till Skatteverket.

Med andra ord, utgående moms betalas till Skatteverket och ingående moms fås tillbaka.
Om du är oförmögen att besvara frågan - t.ex. om den övergår ditt förstånd - behöver du inte bete dig som en fitta. Du kan också bara inte besvara frågan. Ingen kommer döma dig för det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in