2024-02-18, 11:29
Medlem
Beaver14s avatar
Regler är till för att följas, så är det. Men i detta fall är ju reglerna rätt skitnödiga. Det är inte direkt så att det är i tätbebyggt område och grannarna har även gett godkännande. Att då häva det luddiga "allmänhetens intresse att nyttja marken" vilket jag antar syftar på att det är skogsmark på andra sidan staketet.

Känns viktigare i så fall att flytta staketet så att det står rätt (inom tomten) än att riva ett hus som står 34cm för nära. Ingen person som går förbi kommer att rygga tillbaka och säga "å fan det där huset är så nära att jag inte kan gå här".

Så ja, de har gjort fel. Men det borde finnas en möjlighet till flexibilitet i tillämpningen av lagen kan jag tycka. Ge dem en bot eller nåt och så är saken utagerad.

Sen håller jag med er som skriver att varför måste man alltid bygga precis på gränsen. Tomten tycks vara rätt väl tilltagen och de hade säkert kunnat planera för en placering med god marginal till gränser.
Senast redigerad av Beaver14 2024-02-18 kl. 11:31.
Citera
2024-02-18, 11:43
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Antagligen finns inget utrymme i lagen för att göra undantag från lagen. Så nu måste kommunen följa lagen annars bryter kommunen mot lagen.

Det jävligaste var att personen som mätte var så nitisk. Hade den bara skrivit "4,5 m" i sitt protokoll så hade ingen märkt det och allt hade varit frid och fröjd för alla.
Citera
2024-02-18, 11:44
Medlem
Jordgubbes avatar
Tycker det är värre att de är inkonsekventa. Nån får nej medan att för nån annan ser de mellan fingrarna. Borde gå plocka fram hur många exempel som helst.
Citera
2024-02-18, 11:48
Medlem
welcometorealitys avatar
In med gafflarna bara under huset och flytta, de där lilla huset är väl inte hela grejen..
Citera
2024-02-18, 11:57
Medlem
buddy99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14

Sen håller jag med er som skriver att varför måste man alltid bygga precis på gränsen. Tomten tycks vara rätt väl tilltagen och de hade säkert kunnat planera för en placering med god marginal till gränser.
Verkar som huset lagt på en höjd,förmodligen sjöutsikt nedanför så träden utanför och runt skall avverkas i lönndom över tid.
Citera
2024-02-18, 11:57
Medlem
Regler och gränser är till för att följas, de är inga riktlinjer som inte behöver följas om det går till domstol och någon förlorar pengar. Hade de lagt in 5 meter i ritningarna och som byggherre haft koll på vad byggföretaget gör hade problemet inte uppstått. Nu får de ta skeden i vacker hand. Tråden kan stängas.
Citera
2024-02-18, 12:09
Medlem
Varför bygga ett hus 4,5m från sin tomtgräns när den minsta tillåtna avståndet är 4,5m? Det är bäddat för ett misslyckande.
Citera
2024-02-18, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Har2meterkuk
Har man råd att bygga något ska man ha budgeterat för eventuella tråkigheter med.

Jag tror du grovt överskattar vad det kostar att bygga ett litet attefallshus. 300'000 lär vara nära en dubbling av kostnaden.
Om du köper en bil för 500', budgeterar du för en miljon "för säkerhets skull"?
Citera
2024-02-18, 12:13
Avstängd
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Har du sett bilden på huset? Klart det ska rivas, det är ju i storlek med en villa.

Är du full? Det är i storlek med ett attefallshus!
Citera
2024-02-18, 12:16
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Razkolnikow
Möjligtvis om man är en dvärg.Attefallshus brukar ju i regel vara just i storlek av ett Attefallshus.
Tydligen är ingen i den berörda familjen medlem på Flashback. Hade de bara varit det hade det inte varit några problem. Fyra normala Flashbackare kan lyfta en i vart hörn och bära iväg med huset. Fan vad mycket enklare allting varit om bara alla varit medlemmar på Flashback.
Citera
2024-02-18, 12:16
Medlem
immenhusens avatar
Det var alltså byggföretaget som hade slarvat, och nu gått i konkurs. Borde vara ett försäkringsärende.

/AI
Citera
2024-02-18, 12:17
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Regler är till för att följas, så är det. Men i detta fall är ju reglerna rätt skitnödiga. Det är inte direkt så att det är i tätbebyggt område och grannarna har även gett godkännande. Att då häva det luddiga "allmänhetens intresse att nyttja marken" vilket jag antar syftar på att det är skogsmark på andra sidan staketet.

Känns viktigare i så fall att flytta staketet så att det står rätt (inom tomten) än att riva ett hus som står 34cm för nära. Ingen person som går förbi kommer att rygga tillbaka och säga "å fan det där huset är så nära att jag inte kan gå här".

Så ja, de har gjort fel. Men det borde finnas en möjlighet till flexibilitet i tillämpningen av lagen kan jag tycka. Ge dem en bot eller nåt och så är saken utagerad.

Läste du ens artikeln? De har inte gjort fel, utan byggföretaget.

/AI
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in