2024-02-18, 10:53
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av attog
Ber om ursäkt om jag är otydlig i mina frågor. Jag trodde vi pratade om denna konflikt, detta krig.
I september-oktober var det en övning utanför Lviv, under Ukrainas ledning. Det stämmer.
Blev denna militär från 12 länder kvar i Ukraina och strider på den ukrainska sidan. Jag har totalt missat det.
1-0 till dig att Nato krigar i Ukraina.

Hur ser du på övriga frågor?

Detta krig handlar till stor del om maktbalansen i europa och NATOs expansion österut, enligt Putin iaf.
Du skrev att NATO inte hade trupp i Ukraina och jag visade länk till NATOs egen hemsida att dom hade 2000 man under september 2021 och lämnade landet officiellt 12 feb 2022.
Du får gärna fortsätta tro att NATO inte är inblandade i kriget, det är upp till dig.
https://www.nato.int/cps/en/natolive/topics_37750.htm

På övriga frågor ser jag som att det är på grund av att dessa frågor inte ville/kunde lösas via diplomati har vi nu ett krig i europa.
Citera
2024-02-18, 10:55
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Nato fanns i Ukraina, precis som det fanns svensk militär på plats i Ukraina ända fram till krigsutbrottet. Enligt NATOs hemsida iaf.

In response to Ukraine’s aspirations for NATO membership, Allies agreed at the 2008 Bucharest Summit that Ukraine will become a member of NATO. They also agreed that Ukraine’s next step on its way to membership was the Membership Action Plan (MAP), NATO’s programme of political, economic, defence, resource, security and legal reforms for aspirant countries

2021 hade USA och NATO minst 2000 man på plats i Ukraina. Ett par månader innan den oprovocerade invasionen.
https://www.reuters.com/business/aerospace-defense/ukraine-holds-military-drills-with-us-forces-nato-allies-2021-09-20/

The U.S. military said in a statement the drill involved a brigade combat team of the Washington National Guard, deployed in Ukraine since April as part of a multi-national training force.

12 feb 2022

The Pentagon ordered all U.S. troops in Ukraine to leave the country and reposition elsewhere in Europe.

Annars har du berättigad frågeställning som inte kunde eller ville lösas via diplomati och därför har vi krig idag.

Eftersom du verkar så insatt i NATO frågan så vet du väl redan att Ukrainsk trupp stod under NATO befäl redan 2003 under kriget i Irak.

Jag är mera intresserad av att diskutera Rysslands invasion av Ukraina i denna tråden.
Inte för att jag anklagar dig för att rikta fokus på annat, utan att jag redan varit avstängd för fel åsikter på fel ställe.
Vill inte hamna i en whataboutism som ska förlåta dödande av vissa pg a dödande av andra, någon annanstans. Det är lockande, men nej. En avstängning är en för mycket.
Citera
2024-02-18, 10:55
Medlem
PattaGlyttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Equinox800
Ryssland hade tre miljoner soldater i början av kriget så med tanke på det så kan man inte påstå att ryska armén har slaktas.
3 miljoner man för en tredagars specialoperation? 😀
Citera
2024-02-18, 10:57
Medlem
Overminds avatar
Ser inte bra ut för Ukraina... Ryssjävlarna har bra många fler soldater och Ukraina har i längden inte armén att hålla emot. Varför ger inte Väst mer pengar och vapen till Ukraina?
Citera
2024-02-18, 10:59
Medlem
KillPus avatar
Danmark reagerar starkt och kommer att skänka ALLT sitt artilleri till Ukraina! Starkt! Fler länder bör göra likadant.
Ibland känns det att danskarna är mest "ryZZofobiska" i Norden.
Är det spåren av vidriga rödingarnas ockupation av Bornholm efter WWII som sitter kvar? Med våldtäkter, stölder mm mot lokalbefolkningen?
Citera
2024-02-18, 11:01
Medlem
attogs avatar
Citat:
Detta krig handlar till stor del om maktbalansen i europa och NATOs expansion österut, enligt Putin iaf.
Du skrev att NATO inte hade trupp i Ukraina och jag visade länk till NATOs egen hemsida att dom hade 2000 man under september 2021 och lämnade landet officiellt 12 feb 2022.
Du får gärna fortsätta tro att NATO inte är inblandade i kriget, det är upp till dig.

På övriga frågor ser jag som att det är på grund av att dessa frågor inte ville/kunde lösas via diplomati har vi nu ett krig i europa.

Ja, Putin påstår en massa. Han går tillbaka århundraden för att förklara sig.
Också att Ukraina inte är ett eget land. Trots att Ryssland erkänt deras gränser.

Om vi fortsätter med mina frågor och funderingar.
Vad säger du?
Citera
2024-02-18, 11:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
Jag tror den enkla förklaringen är att vi är fredsskadade, vi har haft fred och välstånd allt för länge. Det krävdes dessvärre att en dvärg i platåskor skulle väcka upp oss. Men sent omsider så ser jag mer och mer tecken på att vi håller på att ta oss ur den slummer vi hamnat i. Vi rustar och bygger upp försvaret igen, folk anmäler sig frivilligt till hemvärnet för att i gamla år kunna dra sitt strå till stacken.

Inte bara anmäler. Jag känner många som nu går all-in i hemvärnet, enbart för möjligheten att få skjuta av lite ryzzar. Dom är otroligt mycket mer motiverade nu, än när dom gjorde lumpen, för 30-40 år sedan.

De ryzzka övergreppen, de ryzzka våldtäkterna, det ryzzka massmördandet har verkligen fått igång deras försvarsvilja. Flera av dem uttrycker en förhoppning att piss-ryzzen ska anfalla Sverige så att dom får skjuta av några ryzz-clowner.

Dom kan ligga i flera timmar på skjutbanan, måltavlorna har naturligtvis en bild av Putin på sig.
Citera
2024-02-18, 11:05
Medlem
Silfverryggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Overmind
Ser inte bra ut för Ukraina... Ryssjävlarna har bra många fler soldater och Ukraina har i längden inte armén att hålla emot. Varför ger inte Väst mer pengar och vapen till Ukraina?

För att Scholtz är en feg nervös jävel och talmannen i USA:s kongress samt flertalet republikanska senatorer och representanter är köpta av ryssen.
Citera
2024-02-18, 11:06
Medlem
Overminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silfverrygg
För att Scholtz är en feg nervös jävel och talmannen i USA:s kongress samt flertalet republikanska senatorer och representanter är köpta av ryssen.

Det känns mycket väl som att Ryssland har "deep agents" i USA och särskilt hos Republikanerna. Ryssland anfaller inte bara i Ukraina om man säger så......
Citera
2024-02-18, 11:08
Medlem
attogs avatar
Citat:

Bra fråga. Låt oss fundera på detta.
Nato ut ur Ukraina. Ja varför inte. Vad jag vet, fanns inte Nato i Ukraina. Rapid trident. 1-0 till dig!
Så Putin hade lagliga skäl att i självförsvar, anfalla. Check.
Sedan….
Än i dag finns de inte i Ukraina. För de försvann väl ut ur Ukraina efter övningen?

Så vad avses med uttalandet?

Gäller omvänt? Inga ryska trupper i Ukraina.

Hur ska Ukrainas säkerhet garanteras? Det är väl en viktig fråga?

Nato styrkor till 1997 års gränser.
Vad syftar man på då?
Ska länder som ligger öster om Tyskland, lämna Nato?
Och får dessa länder öster om Tyskland, behålla sin militär?
Eller är det amerikansk trupp som inte får finnas i dessa länder, öster om Tyskland?
Eller får inte kärnvapen finnas i länder öster om Tyskland?

Är detta ett utslag av sk geopolitiska intressen?
Rysslands intressesfär aka NWO?

Jag tycker att det ger så många följdfrågor.
Vad kom det sig att detta inte var uppe i FN? Borde ha intresserat många länder i världen.
För det kan få följdverkningar i andra delar av världen, antar jag.
Citera
2024-02-18, 11:09
Medlem
ariberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Overmind

Vill du själv vara med och betala med dina skattepengar?

Väst börjar bli trötta på att kasta in pengar i ett svart hål.
Citera
2024-02-18, 11:09
Medlem
X3treams avatar
Goda nyheter

"Biden sier han har forsikret Zelenskyj om mer støtte
USAs president Joe Biden sier han har forsikret Ukraina om at Kongressen vil godkjenne ytterligere støtte til landet.

– Jeg snakket med Zelenskyj i ettermiddag for å la ham vite at jeg er sikker på at vi kommer til å få de pengene, sa Biden til journalister etter et kirkebesøk i Delaware lørdag."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in