Den 30-årige mannen var på besök i Stockholm i slutet av förra året när han, enligt egen utsago, köpte kokain för eget bruk av en helt okänd person på stan.
Vid 23.30-tiden på kvällen hade mannen tagit sig till en Burger King-restaurang i centrala Stockholm för att äta middag. Ett vittne på plats tyckte sig se att 30-åringen använt narkotika inne på restaurangen.
En polispatrull åkte snabbt till restaurangen för att visitera den av vittnet utpekade mannen. I hans plånbok hittade polisen då en påse med 0,08 gram kokain.
30-åringen erkände brottet direkt och uppgav att han tjänar över en miljon kronor om året.
I dagarna dömdes mannen i Stockholms tingsrätt till 100 dagsböter för ringa narkotikabrott. På grund av den uppgivna inkomsten får han böta maxbeloppet 1 000 kronor per dagsböter, alltså totalt 100 000.
Varför finns inte samma system som vid utländska åkerier när det kommer till sanktioner, dvs betala avgiften annars kan lastbilen inte åka vidare. Med böter på personer som bara kan strunta i och lämna?
Varför finns inte samma system som vid utländska åkerier när det kommer till sanktioner, dvs betala avgiften annars kan lastbilen inte åka vidare. Med böter på personer som bara kan strunta i och lämna?
Hur tänker du, skulle personen häktas tills betalningen inkom? I Sverige kan man inte sitta av straff för att man inte betalt sina böter
Det är såna straff som får en att vilja köpa kokain, även om man är under måttligt intresserad, eller har jag fel... jag funkar iaf lite så - bara för att trotsa hur löjligt höga straff det är.. lite som att det är tal om att man inte ska få förneka förintelsen eller något liknande, det gör i princip att jag har lust att gå runt och förneka förintelsen...
Senast redigerad av Room531 2024-02-17 kl. 14:54.
Hur tänker du, skulle personen häktas tills betalningen inkom? I Sverige kan man inte sitta av straff för att man inte betalt sina böter
Nej inte häktning, omhändertagande av pass, förverkande av egendomar osv. Vet inte hur effektiv skuldindrivning är från turister men antar att de inte betalar i de flesta fallen.