2024-02-16, 11:50
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ColloritSoya
Kolla tidigare inlägg av Rdesign och kallepax. Teorin är i stort sett utredd skulle jag säga.

Inte vad jag kan se. Röret är inte någon del av rutchkanan utan tillfälligt monterad under själva rutchskanan. Ett fast monterat rör där borde dessutom varit isolerad eftersom kanorna är tänkta att användas även under vintern.
Citera
2024-02-16, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Inte vad jag kan se. Röret är inte någon del av rutchkanan utan tillfälligt monterad under själva rutchskanan. Ett fast monterat rör där borde dessutom varit isolerad eftersom kanorna är tänkta att användas även under vintern.
Hur vet du att de är tillfälligt monterade? Anläggningen är (var) ju inte klar, så inte så konstigt om tex upphängningar och isolering i så fall kvarstod att montera.

Att man skulle använda PE-rör för att transportera värme för att värma upp kanna med är osannolikt. Det är inte så man värmer upp saker panett bygge. Dessutom som du skrev att manhaftighet någon form av bränsledriven kanon in i PE-röret, det förekommer inte. Du kan inte ämnet, läs de andra inläggen istället där det framgår fackmässig kunskap istället.
Citera
2024-02-16, 12:03
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rdesign
Hur vet du att de är tillfälligt monterade? Anläggningen är (var) ju inte klar, så inte så konstigt om tex upphängningar och isolering i så fall kvarstod att montera.

Att man skulle använda PE-rör för att transportera värme för att värma upp kanna med är osannolikt. Det är inte så man värmer upp saker panett bygge. Dessutom som du skrev att manhaftighet någon form av bränsledriven kanon in i PE-röret, det förekommer inte. Du kan inte ämnet, läs de andra inläggen istället där det framgår fackmässig kunskap istället.

Om man tittar på andra anläggningar så finns det inga sådana rör där. Det finns dessutom inga fästen för dem vilket det borde har funnits vid det här laget eftersom man redan påbörjat drifttester av kanorna.
Citera
2024-02-16, 12:08
Medlem
Tillägg till ovan:

Vid provkörning veckorna innan branden framkom flera läckage från rutschkanorna. PE-röret är till för spillvatten (alt tillföra vatten, men jag tror det handlar om att minska friktionen i slutet på attraktionen), och det är underr reparation av dessa rör branden startat. Att röret hänger i band beror mest troligt på att man lossat upphängningarna för att kunna justera vinkeln på röret inför svetsning.

El-Svetsmuffens tillverkare anger max vinkelavvikelse på 1 grad, t.ex.
Citera
2024-02-16, 12:13
Medlem
Citat:
Om man tittar på andra anläggningar så finns det inga sådana rör där. Det finns dessutom inga fästen för dem vilket det borde har funnits vid det här laget eftersom man redan påbörjat drifttester av kanorna.

Vet inte vad rören är till för exakt men nog var de permanent monterade på de andra rutschbanorna, de hängde först i likadana orangea band men sedan har de den senaste 1,5 månaden steg för steg varit och monterat dem ordentligt och tagit bort banden.

Så i övriga anläggningen har det inte sett ut som något som ska tas bort efteråt.
Citera
2024-02-16, 12:22
Medlem
Mazeppas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Alla vattenenheter har kanon på taket som kan köras som vatten/skumkanon.

Dagens tankbil/skumbil

Vanliga räddningsbilar har portabla skumrör

Stämmer INTE. Beror helt och hållet på om räddningstjänsten i kommunen har riskobjekt.
Gbg har på station Frölunda pga riskobjekt i hamnen.

https://utryckningsfordon.se/tankbilar/

Tankbilen är ofta försedd med en kraftig vatten-/skumkanon för att kunna göra ett kraftfullt släckangrepp.
Senast redigerad av Mazeppa 2024-02-16 kl. 12:26.
Citera
2024-02-16, 12:32
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mazeppa
Stämmer INTE. Beror helt och hållet på om räddningstjänsten i kommunen har riskobjekt.
Gbg har på station Frölunda pga riskobjekt i hamnen.

https://utryckningsfordon.se/tankbilar/

Tankbilen är ofta försedd med en kraftig vatten-/skumkanon för att kunna göra ett kraftfullt släckangrepp.

Svammel

Alla räddninsgbilar t.ex Bas3 och Bas5 har skumvätsketank och skumrör för lättskum och mellanskum

Alla större stationer har vattenhet och vatten/skumkanon.

I glesbyggd utan höghus även mindre stationer.

Istället för basbil o stege så basbil och vattenhet , så till om med kårböles lilla station kan ha rejäl skumläggningsförmåga
Citera
2024-02-16, 12:46
Medlem
Mazeppas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Svammel

Alla räddninsgbilar t.ex Bas3 och Bas5 har skumvätsketank och skumrör för lättskum och mellanskum

Alla större stationer har vattenhet och vatten/skumkanon.

I glesbyggd utan höghus även mindre stationer.

Istället för basbil o stege så basbil och vattenhet , så till om med kårböles lilla station kan ha rejäl skumläggningsförmåga

Du svamlar! Jag vet att alla släckbilar har en liten skumtank.
Men ALLA tankbilar har INTE skumkanon på taket!
Allt beror på riskobejekt iområdet.
Så sluta svamla!
Citera
2024-02-16, 12:49
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av russelbuff
Vet inte vad rören är till för exakt men nog var de permanent monterade på de andra rutschbanorna, de hängde först i likadana orangea band men sedan har de den senaste 1,5 månaden steg för steg varit och monterat dem ordentligt och tagit bort banden.

Så i övriga anläggningen har det inte sett ut som något som ska tas bort efteråt.

Om man tittar på motsvarande anläggningar på andra håll så finns det inga sådana rör där. Det enda jag kan tänka mig är tillförsel av vatten för att minska friktionen på slutet så att badringarna inte stannar innan de når slkutet. Men det kan också vara frågan om tillförsel av varmvatten för att värma upp under vinterhalvåret.
Citera
2024-02-16, 13:02
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mazeppa
Du svamlar! Jag vet att alla släckbilar har en liten skumtank.
Men ALLA tankbilar har INTE skumkanon på taket!
Allt beror på riskobejekt iområdet.
Så sluta svamla!

Behöver inte vara den exlusiva skumkanonen som sitter högt och speciellt gjord för ändamålet

https://youtu.be/8bf7uhZdZWk
Citera
2024-02-16, 13:04
Medlem
Fortfarande ingen som vet vem det är som saknas? Namnet som florerat här ska INTE stämma. Han är 57 om man googlar honom.
Den saknade är 50 år (51 i år) och bor, enligt vad jag fått höra, på Björkö.
Citera
2024-02-16, 13:18
Medlem
Citat:
Om man tittar på motsvarande anläggningar på andra håll så finns det inga sådana rör där. Det enda jag kan tänka mig är tillförsel av vatten för att minska friktionen på slutet så att badringarna inte stannar innan de når slkutet. Men det kan också vara frågan om tillförsel av varmvatten för att värma upp under vinterhalvåret.

https://www.leisureopportunities.co.uk/images/213710_916228.gif

https://www.whitewaterwest.com/wp-content/uploads/fly-images/27744/abyss-water-slide-manufacturer-shibamasa-world-japan-2560x1436-c.jpg

https://www.whitewaterwest.com/wp-content/uploads/fly-images/27919/aquasphere-water-slide-epic-waters-indoor-waterpark-tx-usa-2560x1436-c.jpg

https://parkvault.files.wordpress.com/2015/05/aquasphere-peninsula-aquatic-centre-3.jpg

Vet inte vilka du kollat på men jag tycker nog tvärtom, verkar sitta på alla precis innan en sån där trumma där man åker upp och ned på väggarna, precis på samma sätt som i den gröna kanan på Oceana. Det är säkert tillförsel då den ökade diametern kräver mer vatten. Eller utlopp med bypass för att ta ner fart, anyway, vatten är det i alla fall.
Senast redigerad av Kallepax 2024-02-16 kl. 13:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in