2024-02-15, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Jo det var det.
Från 2021
"Många av de förslag som presenteras i utredningen är positiva som t.ex. att ersättningen från a-kassan baseras på tidigare inkomst i stället för arbetad tid och att nya på arbetsmarknaden ges rätt till ersättning redan efter fyra månaders sammanhängande arbete under det senaste året. Det föreslås också att alla kan få inkomstbaserad ersättning direkt och som trappas upp efter hur länge du varit medlem till ersättnings*nivå 80 % efter 12 månaders medlemstid. "
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/motion/forandrad-a-kassa_h9021415/

Precis man förespråkar 80% genom hela 300dagars perioden
Citera
2024-02-15, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pissmaster
https://www.arbetsvarlden.se/fler-ska-fa-nya-a-kassan-men-ersattningen-trappas-ner/

Högst upp på sidan:

"A-kassan blir inkomstbaserad i stället för dagens arbetsvillkor. Ersättningsnivåerna ska grunda sig på underlag från Skatteverket och inte på intyg från tidigare arbetsgivare. Kvalificeringen till a-kassan ska ske successivt. Den som varit medlem i kassan en kortare tid ska få en lägre ersättning. A-kassan ska samtidigt trappas ned för den som är arbetslös länge."

Är det för svårt för dig? INKOMSTBASERAD
Ska vi lägga ner den här diskussion nu så andra slipper läsa vårt trams framöver?
Inkomstbaserad står det ja.
Men INGETING hur dagersättning, genomsnittlig veckoarbetstid, överhoppningsbar tid etc skall beräknas.
T ex att dom som blivit arbetslösa under föräldraledigheten idag får räkna föräldraledigheten eller sjukdom som överhoppningsbar tid.
Kommer den nya A-kassan ha samma regler för det som den gamla?
Eller blir den som haft föräldraledigt utan A-kassa om dom saknar arbete?

Det står det inget om i förslaget.

” Överhoppningsbar tid gör så att arbete som ligger längre tillbaka än 12 månader kan räknas med för att du ska uppfylla arbetsvillkoret. För att du ska få rätt till ersättning från a-kassa krävs det att du uppfyller ett arbetsvillkor inom de senaste 12 månaderna före arbetslösheten (så kallad ramtid).”
Citera
2024-02-15, 19:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Greta.El.HAMAS
Ska vi lägga ner den här diskussion nu så andra slipper läsa vårt trams framöver?
Inkomstbaserad står det ja.
Men INGETING hur dagersättning, genomsnittlig veckoarbetstid, överhoppningsbar tid etc skall beräknas.
T ex att dom som blivit arbetslösa under föräldraledigheten idag får räkna föräldraledigheten eller sjukdom som överhoppningsbar tid.
Kommer den nya A-kassan ha samma regler för det som den gamla?
Eller blir den som haft föräldraledigt utan A-kassa om dom saknar arbete?

Det står det inget om i förslaget.

” Överhoppningsbar tid gör så att arbete som ligger längre tillbaka än 12 månader kan räknas med för att du ska uppfylla arbetsvillkoret. För att du ska få rätt till ersättning från a-kassa krävs det att du uppfyller ett arbetsvillkor inom de senaste 12 månaderna före arbetslösheten (så kallad ramtid).”

Att gå från Föräldrapenning till Akassa blir ju att stapla bidrag på varandra och exakt det vi vill få bort. Om du vill ha fler föräldradagar kan du ju göra som somalierna och föröka dig som ett marsvin. Då behöver du aldrig oroa dig för att få jobb
Citera
2024-02-15, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sjelvefan
Lite statistik över vilka ”fuskare” (samt väljare) I Sverige som sannolikt påverkas mest av det här:

Topplista över var fuskarna bor. ”Arbetslösa som får a-kassa per län och kommuner”: (per inv.)

1. Blekinge
2. Gävleborg
3. Örebro
4. Värmland
5. Östergötland
6. Kalmar
7. Norrbotten
8. Jönköping
9. Jämtland
10. Halland

https://arbetsloshetsrapporten.se/ersattning-akassa/

Cirka 40 % av alla arbetslösa är inte ens berättigad till A-kassa och får sannolikt andra bidrag. Till exempel soc eller sjukersättning. Osv.

Dessa bidrag påverkas såklart inte av det här. Annat än att fler kanske kommer söka dessa bidrag. Sjukersättningen och nästan alla andra bidrag följer istället inflationen och har därför ökat med runt 17-18 % på två år.

Men som sagt, det är ju inte dom bidragen det här handlar om. Eventuella latmaskar och fuskare gällande ALLA andra bidrag påverkas inte det minsta! Bara människor som har haft ett arbete på senare tid ska få mindre ersättning.

Oktober 2025 som tidigast sänks A-kassan. För att veta eventuella effekter så måste man nog tillsätta en utredning först, så det lär sannolikt dröja till efter nästa val… I vanlig ordning.

Eftersom det dröjer så kanske man slipper se dom argaste gubbarna ute i landet på A-kassa som hinner påverkas… Återstå att se!
Intressant inlägg.
Det är exakt det här jag tror kommer hända.
SD kommer att skicka etnisk svenska män i 60 årsåldern till socialen eller ut på gatan.
Många kommer inte få något försörjningsstöd eftersom dom äger för mycket.

Det hör måste vara SD:s mest ogenomtänkta beslut någonsin.
Tyvärr alla ni äldre svenska män som röstade på oss och blivit arbetslösa på äldre dar.
Det blev ingen minskad invandring, men istället så ser vi till att ni inte kommer klara er ekonomiskt fram tills ni kan ta ut pension.

SD kommer tappa massor av väljare.

”Av de arbetslösa männen är det något högre andel som får a-kassa jämfört med de arbetslösa kvinnorna, 44 procent mot 40 procent. Bland dem som var 60 år eller äldre var det 6 av 10 som fick a-kassa.”
Senast redigerad av Greta.El.HAMAS 2024-02-15 kl. 19:43.
Citera
2024-02-15, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MainF
Bara på platsbanken finns just nu 179.010 jobb…
De kan man dra ner till högst hälften, om ens det, i verkligheten. Många jobb är samma men med olika bemannings- eller rekryteringsföretag som arbetsgivare. Sedan drar många tillbaka sin utlysning av tjänst då de inte finner vad de tycker är den optimala arbetstagaren.
Citera
2024-02-15, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svarta-Skatan
Med dom gamla reglerna så hade jag fått en 11-13 tusen i månad beroende på hur många dagar det är i månaden om jag hade blivit långtidsarbetslös.

Det är inte speciellt mycket pengar och redan då hade jag haft panik att överleva, jag hade garanterat redan då fått sälja min bil för att hålla mig över vattenytan. Och förmodligen gått minus nån tusenlapp i månaden.

Med 5000 i månaden så är det ju helt kört att få ihop det och många kommer ju att dra på sig skulder vilket säkert är meningen. Jag har jobbat i snart 30 år av mitt liv och varit med i a-kassan lika länge, till vilken jävla nytta då.

Sen är det intressant att se högerns hat och förakt mot arbetande svenskar, för det är dom som kommer att drabbas, dom som jobbar idag är dom som straffas imorgon.

Jag kan ändå förstå att regeringen vill införa mer piska, likt omställningen man gör i integrationspolitiken.

Svensken har någonstans glömt bort att han/hon har skyldigheter också.

Med det sagt så behöver de också göra det lättare och mer lönsamt att bli egenföretagare så att vi kan få in fler i arbeten som skapar värde.
Citera
2024-02-15, 20:01
Medlem
Citat:
Intressant inlägg.
SD kommer att skicka etnisk svenska män i 60 årsåldern till socialen eller ut på gatan.

Tyvärr alla ni äldre svenska män som röstade på oss och blivit arbetslösa på äldre dar.
Det blev ingen minskad invandring, men istället så ser vi till att ni inte kommer klara er ekonomiskt fram tills ni kan ta ut pension.

”Av de arbetslösa männen är det något högre andel som får a-kassa jämfört med de arbetslösa kvinnorna, 44 procent mot 40 procent. Bland dem som var 60 år eller äldre var det 6 av 10 som fick a-kassa.”

Tycker SD gör bort sig å det grövsta.

Här hade de Smash-läge och en möjlighet att visa att de verkligen är det nya arbetarpartiet. Men istället genomskådas de nu till att bara vara ett enfrågeparti.
Citera
2024-02-15, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akrobaten
Tycker SD gör bort sig å det grövsta.

Här hade de Smash-läge och en möjlighet att visa att de verkligen är det nya arbetarpartiet. Men istället genomskådas de nu till att bara vara ett enfrågeparti.
Dom är inte ens ett enfrågeparti längre.

Dom har inte och kommer inte få igenom några av sina viktigaste frågor.
Alla SD:s viktigaste reformer skall utredas och eventuellt genomföras först efter valet 2026.

Här har ju SD världens möjlighet att tvinga igenom sina reformer omgående innan valet.
Bara att vägra rösta på A-kasse reformen om inte någon av SD:s reformer beslutas innan.
Citera
2024-02-15, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
De kan man dra ner till högst hälften, om ens det, i verkligheten. Många jobb är samma men med olika bemannings- eller rekryteringsföretag som arbetsgivare. Sedan drar många tillbaka sin utlysning av tjänst då de inte finner vad de tycker är den optimala arbetstagaren.

Tillkommer de som använder platsbanken som reklam pelare -- Skickar signalen om ett det går bra för firman
Andra kan fika efter gratis arbetskraft som praktikanter ---Restaurang branschen körde runt med förr.
Första frågan kommer det ngt från arbetsförmedlingen.
En del måste nog annonsera innan dom anställer den man redan valt .

I och för sig måste man vara hederlig att säga att många företagare inte använder Arbetsförmedlingen
Citera
2024-02-15, 21:14
Medlem
BevinLees avatar
Citat:
Intressant inlägg.

Reglerna för sjukersättning har lättats för folk över 60 år.
https://www.pensionsmyndigheten.se/nyheter-och-press/nyheter/nya-regler-om-sjukersattning-for-aldre
Gäller dom som jobbat 15 år innan. Inte annars.
Senast redigerad av BevinLee 2024-02-15 kl. 21:28.
Citera
2024-02-15, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dulce
Jamen vad bra Johan Person ditt äckliga svin. Du med dina fallskärmar på miljoner efter riksdagen är helt okej. Men att vanligt folk ska kunna överleva på några tusenlappar vid arbetslöshet de ska man såklart ge sig på, dit kräk

Jag håller med dig!

Ingen eller väldigt få vill vara arbetslösa. Ingen.

Ge istället jobb åt människorna!

Men oj, det finns visst inga att erbjuda massan!
Citera
2024-02-15, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Larasoft
Regeringen kallar till pressträff i morgon för att presentera reformen.

"..en reform för en modern arbetsmarknad som omfattar fler och minskar krånglet för företag och enskilda. Samtidigt begränsar vi möjligheten att gå på höga ersättningsnivåer i flera år.

Med en ny a-kassa kommer ersättningen baseras på inkomst i stället för arbetad tid. Det kommer leda till stora förenklingar för företag och enskilda eftersom uppgifterna kommer att kunna hämtas direkt hos Skatteverket i stället för att krångla med olika intyg.

Det är bättre att man måste pendla eller flytta, och kanske byta yrkesbana, än att leva på det offentliga år efter år. Det måste helt enkelt löna sig mer att arbeta."

Inte en dag för tidigt anser jag. Eller kommer det leda till ökade sjukskrivningar och försörjningsstöd?

https://www.regeringen.se/debattartiklar/2024/02/det-ska-inte-ga-att-leva-pa-a-kassa-i-flera-ar/

'

Jag har varit arbetssökande sedan 1994 och på så sätt hållit inflationen i schack !
Jag går snart i pension !
Ska bli riktigt skönt att slippa den lekstugan de kallar Arbetsförmedlingen !

'
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in