Citat:
Ursprungligen postat av
Hemvarare
Kan du utveckla vad som talar för och emot våldtäkt vs oaktsam våldtäkt? Endast beroendeställningen eller något mer?
Nej, jag kan faktiskt inte det. Och det beror på lagstiftningen, inte på någonting i detta fallet.
Jag har nu läst på lite mer, och jag kan notera att de funderingar jag har kring oaktsam våldtäkt kontra våldtäkt, är något som kritiserats ända sedan start från flera auktoriteter, professorer, m.m. i den juridiska världen.
Det är otydligt vad som är vad.
Observera att lagen om oaktsam våldtäkt säger att oaktsam våldtäkt är en våldtäkt där gärningsmannen varit grovt oaktsam kring offrets frivillighet. Har inte den som begår en våldtäkt varit det? Och om Oaktsam våldtäkt till att börja med är en våldtäkt, då är ju oaktsam våldtäkt inte något mildare än en våldtäkt, då är det en våldtäkt med något mer. Så ungefär är lagen skriven. Sedan finns förarbeten kring det hela. Men det är svårt, för att inte säga omöjligt, att finna någonting som tydlig specificerar en skillnad.
Det talas om uppsåt kontra oaktsamhet. Men oaktsamhetsbrottet innefattar att gärningsmannen förstår att offret kanske inte är med på sex, och har ändå sex med offret. Utan tvekan har gärningsmannen uppsåt att ha sex med offret och är minst likgiltig inför offrets frivillighet, det är då ett fall som uppfyller kravet på våldtäkt men som också är specificerat som oaktsam våldtäkt. Så hur ska någon kunna förstå hur det ska dömas? Detta är också en del i kritiken mot lagen som man finner om man börjar söka lite på ämnet.
I detta fallet då?
Tja, det förefaller mig helt uppenbart att han har utnyttjat sin ställning för att ha sex med henne, och att hon inte ville ha sex. Så långt bör man då kunna dra slutsatsen att han var beredd att ha sex med henne även om hon egentligen inte ville. En person kan inte anses ha deltagit frivilligt om gärningspersonen har utnyttjat att offret befunnit sig i en beroendeställning (domarbloggen).
Samtidigt är det så att när hon fick kraft att ta sig därifrån, så upphörde han med gärningen. Han tog alltså varken till tvång eller våld. Vilket dock inte krävs för att det skall vara våldtäkt.
Det verkar som att jag till sist landar i samma slutsats som tingsrätten. Han skall dömas för våldtäkt.
Mitt sätt att motivera den domen är såhär:
Han hade uppsåt att ha sex med henne mot hennes vilja och var likgiltig inför hennes frivillighet. Detta genom att utnyttja sin roll som hennes chef.
Det var alltså inte så att han "bara" var
oaktsam kring hennes frivillighet, han brydde sig inte om den. Och det viktiga i kråksången här är det faktum att även om hon hade "låtit" honom ha sex med henne, så kan det ha varit emot hennes fria vilja men hon lät honom ha sex därför att han var hennes chef.
Det är så här jag tolkar lagen.
Och i grund och botten så tycker jag nog fan rent moraliskt att det är rätt också. Den här killen gick väldigt mycket för långt. Det finns ju faktiskt inte på kartan att agera som han har gjort.