2024-02-15, 15:29
Medlem
Mazeppas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OppVaskeKluten
Tur att Oceana på Liseberg aldrig han öppna! Tänk om där varit fullt med barn!

-Sprängningen på filmen ser planerad ut, med fördröjningar likt som vid rivning av större byggnader.
-Vatten brinner normalt inte, hade de fyllt bassängerna med bensin?
-ID06 byggarbetsplats? Varför efterlev detta aldrig av jättar som NCC och PEAB?
-Hade vart en dyr dålig tråkig attraktion? Säkert kostat 500:- per pers för att sen köa..

Vad yrar du om? Har du inte läst tråden???

Det hade aldrig hänt om badet hade varit öppet!
Det var en arbetsplatsolycka pga förmodad pågående svettsning
"Sprängningen" = rökgasexplosion
Nu var det rutschkanorna som brann, inte bassängerna!
Rutschkanorna blev rökfyllda och röken trängde upp i "tornet".
Senast redigerad av Mazeppa 2024-02-15 kl. 15:34.
Citera
2024-02-15, 15:38
Medlem
C.H.Ts avatar
Enligt anmälan till arbetsmiljöverket är RD +2 byggnadsarbetare i tornet när rökgasexplosionen sker.

Man har tagit sig upp i trapphuset till våning 3 där man öppnar en dörr för att söka efter försvunnen person. Trapphuset är rökfritt.

När man öppnar dörren så stöter man på stillastående rök i rummet, varpå man gör närsök innanför dörren men inser att man behöver komma ifrån platsen.

Man tänker inte på att stänga dörren, och när gruppen kommit en halvtrappa ner från vån tre så sker explosionen.

Det framgår också att brandlarmet är aktivt då man refererar till "automatlarm" och "kanske ignorerat larmet".
Citera
2024-02-15, 15:41
Medlem
Xedomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallepax
Fast ETFE-plasten i taket verkar ju inte ha utgjort några förvärrande omständigheter, eller? Hade gått åt skogen även om hela taket bestod av plåt som mot kortsidorna skulle jag tro. I flera videos syns hur lågor inifrån slår upp mot plasten och bränner hål, när lågorna avtar kvarstår hålet men plasten brinner inte alls.
Här syns det bra efteråt: https://www.tiktok.com/@nnicklasss/video/7335003531780377889?q=%23oceana&t=1708006882430

Det jag vänder mig emot är slutsatsen att ingenting behöver ändras vid eventuell återuppbyggnad. Ingen brandutredning klar. Han besitter inte kompetens att uttala sig om det, då han inte är brandingenjör (något som givetvis bör vara med under ritning, byggnation) och det saknas ännu en person, som polisen sedan igår koncentrerar sitt sökande på, på byggarbetsplatsen. Att hänvisa till ETFE-plasten låter som en jävligt dålig ursäkt för att rikta om uppmärksamheten från själva konstruktionen..

Det hade varit klädsamt, att åtminstone - som minimum - visa lite ödmjukhet i just det här läget.
Senast redigerad av Xedome 2024-02-15 kl. 15:45.
Citera
2024-02-15, 16:04
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xedome
Det jag vänder mig emot är slutsatsen att ingenting behöver ändras vid eventuell återuppbyggnad. Ingen brandutredning klar. Han besitter inte kompetens att uttala sig om det, då han inte är brandingenjör (något som givetvis bör vara med under ritning, byggnation) och det saknas ännu en person, som polisen sedan igår koncentrerar sitt sökande på, på byggarbetsplatsen. Att hänvisa till ETFE-plasten låter som en jävligt dålig ursäkt för att rikta om uppmärksamheten från själva konstruktionen..

Det hade varit klädsamt, att åtminstone - som minimum - visa lite ödmjukhet i just det här läget.

Öh jo visst - man måste ha torrsprinkler runt om rörena/fasad så man kan orsaka regn om det börjar brinna.
Torrsprinkler är torra tills dom används , bra för utomhusbruk i kalla länder

Man måste ha brandluckor där rörena ansluter till fastigheten.

Sen mellanskumsprinkler som fyller rörerna
Citera
2024-02-15, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FetFulElak
Ja.

Enligt rykten är mannen hemmahörande på någon av öarna i Norra skärgården och var snickare
Citera
2024-02-15, 16:33
Medlem
ETFE påminner till stor del om PTFE (teflon). Brukar kallas ”teflon film”
Från en beskrivning om för och nackdelar i just den använda formen här:

God brandtålighet, klassad som B1. Vad nu det är.
Användbarhet upp till +150C. Smältpunkt över +175C.
Bildar inte brinnande droppar utan skrumpnar ihop i.
Bildar giftiga gaser vid förbränning.

Verkar vara ett ganska vettigt val, vilket förklarar att det blivit populärt i liknande applikationer.
Citera
2024-02-15, 16:45
Medlem
Citat:

Det är väl gott om brandingenjörer som redan godkänt konstruktion i och med bygglov, osv.
En arkitekt är naturligtvis som alla andra, ej felfri, men denna byggnad, dess konstruktion, osv. har ju godkänts i mängder av led innan man ens funderat på att sätta spaden i marken.
Citera
2024-02-15, 16:49
Medlem
Citat:

Så är det såklart, men han lär väl haft nära samarbete med en under planeringen av bygget och kan på så sätt mena att anläggningen uppfyller alla krav och normer på ett sådant sätt att inget behöver ändras, med stöd av att detta inträffade innan fullgott brandskydd var i drift. Eller så sitter han på insikter om varför det gick så fort som inte är offentligt kända (typ att rutschkanorna tvättades med lösningsmedel vid den här tidpunkten, eller dylikt, något unikt som drastiskt ökar risken, ej normalt förekommande dvs).

Nog med spekulation från mig, jag håller självklart med om att han bör invänta utredning och vara ödmjuk inför det som inträffat.
Citera
2024-02-15, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pusselhelvete
Shit alltså! Brinner för fullt!

https://www.gp.se/nyheter/goteborg/brand-vid-lisebergs-badhus.8faedecb-9649-4bb0-b7bc-bd6d6599996e

Nån som är där och kan filma? Skulle väl öppna rätt snart? Snacka om taskig tajming!

Oj, då blir det nog inget besök där närmsta tiden! Fy vad hemskt..
Citera
2024-02-15, 17:01
Medlem
448s avatar
Hänt i Us and A "High Anxiety" attraktionen in fläjmes i New Jersey

https://eu.njherald.com/story/news/2021/07/22/mountain-creek-fire-vernon-nj-high-anxiety-waterslide-suspicious/8043300002/

https://m.youtube.com/watch?v=zA9Nf92cYjQ
Citera
2024-02-15, 17:04
Medlem
Citat:
Ja. Fullständigt hårresande - att uttala sig tvärsäkert om ETFE-plasten i takkonstruktionen - innan brandförloppet kartlagts av brandingenjörer.

Med tanke på att en person fortfarande saknas, säger uttalandet om att "ingenting bör ändras" en hel del. Indirekt.

Man tar sig för pannan..

https://www.dn.se/kultur/gert-wingardh-ritade-oceana-ingen-anledning-att-andra-nagot/

Ehr.. Tror iofs att Wingårdhs drömmar är det sista övriga bryr sig om, för närvarande..

https://www.mariestadstidningen.se/2024/02/13/gert-wingardh-en-drom-gick-upp-i-rok-f3994/
Nu menar jag inte att försvara Gert Wikgård men hur mycket kan en arkitekt om brandskydd?
Plus det eventuella brandskyddet är ju troligen planerat utifrån ett vattenland som är färdigbyggt och används som det ska.
Inte under att det fortfarande är en byggarbetsplats med alla risker det innebär.
Sen om man ska vara lite synisk så med tanke på hur stor branden var och vi endast har ett eventuellt dödsfall kan det tyda på att brandskyddet är rätt okej trots allt.
Citera
2024-02-15, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Invictus
Enligt rykten är mannen hemmahörande på någon av öarna i Norra skärgården och var snickare

Stämmer, bortsett från snickare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in