2024-02-14, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Jag haller med om att Elvira Öberg för närvarande inte kan försvara en stafettuttagning.
Vad som har hänt med henne denna säsong tarvar en rejäl utvärdering.
Hon är i skrivande stund usel i skidsparet och dessutom usel pa vallen.

Otroligt konstigt att Elvira är sa ojämn som hon är,i säsong och säsong efterföljande säsong.
Nagot känns knas helt klart.
Med facit i hand hade Carl Johan Bergman helt rätt.Elvira borde ha avstatt distansen.
Nu fick hon bara ytterligare ett par fobier som knappast kommer att kunna rätas ut i nära samtid.

I en stafett är det oerhört viktigt att skjuta okay.
Vi har redan Anna Magnusson samt Hanna Öberg som känns direkt fladdriga pa vallen.
Mona Brorsson är dessutom väldigt upp och ned.

Jag tror inte att vi tar medalj i damstafetten..men chansen till eventuell bronsblecka ökar om Elvira halls utanför laget.

Det svenska laget är väl just nu inte bättre än så. Håller med, Elvira borde fått vila. Minst en tävling om inte två.
Citera
2024-02-14, 22:46
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Jag vill ha en gedigen analys om vad som gått fel innan jag föreslår några drastiska lösningar. Är det skyttetränarnas fel att de aktiva skjuter så dåligt denna säsong? Har skyttetränarna lyckats förstöra de aktivas skytte på bara ett år? Eller är det helt andra sakar som ligger bakom?

Det är formsvacka för dem och de kommer att ta sig ur den förr eller senare. Problemet som jag ser det är att man som i många sporter satsar på personer som kanske har den högsta kapaciteten i längden men som har en svacka än att satsa på någon som har en formtopp.

Vi har ju sett det i landslaget i fotboll där man hellre behåller "säkra kort" som kanske sitter bänkade i sitt lag än att plocka in yngre förmågor som har en bättre kurva senaste tiden för man hoppas att svackan släpper nu
Citera
2024-02-14, 23:09
Medlem
Teobald Thors avatar
2012 tävlade Top Cats i Melodifestivalen med
BÖ - BÖ - DOLL
Citera
2024-02-14, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av llars67
Men seriöst jag tror att skyttetränarna är inte helt ok? Stina Nilson har inte fått det stöd hon behöver.

Skyttet är sämre än någonsin i vårt landslag. Ta in en Fransman?

Det är väl knappast tränaren som ska skjuta. Kanske borde det läggas ett större ansvar på åkarna själva? Eller är det tränaren som sätter griller i åkarnas huvuden ..
Citera
2024-02-14, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski
Ponsilouma är väl en hunk, skulle ge honom en 8-9 om jag var tjej eller daseryttare.

Linn Persson och Anna Magnusson är väl rätt petita.

Annars är det inte det mycket att hänga i julgranen.

Det var en video med Martin och Hanna tidigare i vinter, där de skulle svara på tramsiga frågor om vem som är mest morgonpigg och sånt. Fick lite cuckigt intryck av Martin där. Det var hela tiden Hanna som tog kommandot och fick "bestämma" svaren.

En man med din kulturella förfining har väl sett den här kanalen?
https://www.youtube.com/@biathlonass1606
Senast redigerad av Totentanz 2024-02-14 kl. 23:48.
Citera
2024-02-14, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Jag haller med om att Elvira Öberg för närvarande inte kan försvara en stafettuttagning.
Vad som har hänt med henne denna säsong tarvar en rejäl utvärdering.
Hon är i skrivande stund usel i skidsparet och dessutom usel pa vallen.

Otroligt konstigt att Elvira är sa ojämn som hon är,i säsong och säsong efterföljande säsong.
Nagot känns knas helt klart.
Med facit i hand hade Carl Johan Bergman helt rätt.Elvira borde ha avstatt distansen.
Nu fick hon bara ytterligare ett par fobier som knappast kommer att kunna rätas ut i nära samtid.

I en stafett är det oerhört viktigt att skjuta okay.
Vi har redan Anna Magnusson samt Hanna Öberg som känns direkt fladdriga pa vallen.
Mona Brorsson är dessutom väldigt upp och ned.
Som lök pa lax haller det inte att lägga en Elvira Öberg komplett ur all form.

Jag tror inte att vi tar medalj i damstafetten..men chansen till eventuell bronsblecka ökar om Elvira halls utanför laget.
Konkurrensen på damsidan är dock så jävla dålig. Tyskorna skjuter bra men kan inte åka skidor. Norskorna får panikattacker så fort de kommer in till stående, plus att de också har tappat åkningen. Italienskorna bakom Vitozzi verkar vara helt under isen. Frankrike såklart enorma favoriter men det är ett lag som failat i damstafetterna gång efter gång trots att åkarna har lyckats bra individuellt. Nej, Sverige är typ en Mona-ståserie ifrån att kanske ta guldet.
Citera
2024-02-15, 00:26
Medlem
Att det går lite sämre just nu kan väl antas bero på flourförbudet.
2019 sa Samuelsson att det inte är nån idé att tävla om det blir ett förbud (för svenska åkare?) Då konkurrenterna skulle ha för stora fördelar i spåret.

Så slutsatsen blir väl att många åkare behöver ta i mer och kommer in till vallen med högre belastning än vad dom är vana vid. Sett till dom senaste tävlingarna så har det ju varit vindstilla och då beror ju inte dåligt skytte på "luriga vindar"
Så det krävs kanske nån säsong att få ordning på det.
Medan såna som Bö redan klarar av att hantera övergången.
Nu har ju flera norska åkare "väggat" och skjutit bort sig och det hör väl inte till vanligheterna.
Citera
2024-02-15, 00:47
Avslutad
Jag älskar skidskytte!!! Och ser allt!

Svenskarna skjuter sämre det inser vem som helst. Lär dom att skjuta snabbare avslappnat.
Skidskytte är skjut tävling
Citera
2024-02-15, 03:57
Medlem
TrongSynths avatar
100% att Peppe kör stafetten, den tyske överstegurun Kukas vågar inte ställa över Peppe, då blir det ingen mer dubbelmacka a la dvärgsex för honom. Sanna mina ord!

Dagens lir:

Italien - vinnare - 200kr - odds 5.50

Österrike - topp 3 - 200kr - odds 5.50

Tror tandtrollet skjuter bort Norge i sina stå, Fille under isen och Lou lite darrig under VM, Sebbe och Hanna garanterad bomfestival, hotet här är Strelow/Voigt vinnare på dem för 3.50 är ju ett rätt bra spel ändå, men kör på Lisa/Tommy och sen kunde jag inte motstå Eder/Hauser pall för 5.50, ja deras åkning suger, men båda är på VM för just detta lopp.
Senast redigerad av TrongSynth 2024-02-15 kl. 04:31.
Citera
2024-02-15, 06:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Nossenos
Om Sverige och andra länder resonerade på det sätt du föreslår skull cirka 15 personer deltaga individuellt och kanske tre nationer i stafetten. Utökar du det till andra sporter så skulle det bli väldigt futtiga tävlingar överlag, tänk dig exempelvis tävlingar i alpint eller längdskidåkning med 15-20 deltagare. Tror knappast det gynnar sporterna. Eller menar du att enbart Sverige skulle resonera så?

Alpin skidåkning har konkurrens fr hela världen vilket visar sig i resultatlistorna där mängder med åkare vinner om de lyckas sätta sina åk. Längdåkning är en folkkär men extremt liten sport där 3 nationer kan vinna. Norge vinner väl 95% sedan ryssarna försvann.
Skidskytte är ngt större än längdåkning. Jag menar att J Nelin tex som aldrig vunnit ett individuellt lopp i världscupen och ej heller kommer göra det på kan bytas ut mot yngre framtidshopp ist.
Citera
2024-02-15, 06:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Krickedixan
Hur tänker du nu? Märkligt i mina ögon.
Vilka nationer tycker du är värda att vara med då?
Inte många ….
Det finns massor med nationer med åkare långt bak. Ska inte de få vara med då?
6 nationer typ … oj vad roligt det blir och sporten skulle dö.

Sporten är redan död när Norge blir 1-6 på ett vm eller upplever du spänning i det? Frågan är inte om norge ska vinna utan vilkrn norrman som ska vinna
Citera
2024-02-15, 07:46
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av TrongSynth
100% att Peppe kör stafetten, den tyske överstegurun Kukas vågar inte ställa över Peppe, då blir det ingen mer dubbelmacka a la dvärgsex för honom. Sanna mina ord!

Dagens lir:

Italien - vinnare - 200kr - odds 5.50

Österrike - topp 3 - 200kr - odds 5.50

Tror tandtrollet skjuter bort Norge i sina stå, Fille under isen och Lou lite darrig under VM, Sebbe och Hanna garanterad bomfestival, hotet här är Strelow/Voigt vinnare på dem för 3.50 är ju ett rätt bra spel ändå, men kör på Lisa/Tommy och sen kunde jag inte motstå Eder/Hauser pall för 5.50, ja deras åkning suger, men båda är på VM för just detta lopp.

Kolla Lettland för Topp 3..båda har varit Topp 5 i VM..en chansning..som allting annat.

Tyskland på pallen känns som ett bra tips..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in