2024-02-14, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Ren slump att det inträffat dagen efter. Själva beslutet om missilattack och planering inleds två veckor innan attacken inträffar.

Jobbig slump när det hänt flera gånger men nu sist när en korvett blev sönderskjuten så hände inget. Detta fartyg Ceasar är betydligt större och mer värdefullt (finns enbart 1 kvar i svarta havsflottan av 4) och kommer inget gensvar imorgon eller senast fredag så är missilförrådet tomt.
Citera
2024-02-14, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Busige Budanov meddelar att fartyget sänktes när det var på väg med utrustning från Nororossyisk till Sevastopol. Men man måste ändå undra hur jäkla korkad ryssen är alltså??

https://x.com/bayraktar_1love/status/1757858242292564274

De är naiva eller desperata, förmodligen det sistnämnda. Utöver själva fartyget och de 87 i besättningen så kunde Fartyget frakta detta "Caesar Kunikov, har kapacitet att transportera och landsätta tio stridsvagnar och 340 soldater.".

Förmodligen fullt i lasten med värdefulla grejer som Ryssland förlorat.
Citera
2024-02-14, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Missilförrådet är inte tomt, siffror runt 800 nämns och nytillverkning pågår i högre takt än förbrukning.

Har du någon källa till påståendet? Jag har sett betydligt lägre siffror men det är ingen säker källa så har inte hakat upp mig på det.
Citera
2024-02-14, 21:50
Medlem
HomoDeuss avatar
Nyhitler förnekar sig inte. Det blir allt värre med repression och krigshets.

https://www.dn.se/varlden/putins-nya-lag-beslagta-desertorers-egendom/
Citera
2024-02-14, 21:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Reraised
Har du någon källa till påståendet? Jag har sett betydligt lägre siffror men det är ingen säker källa så har inte hakat upp mig på det.

En siffra jag hade i huvet, men här står det lite;

https://visitukraine.today/blog/2500/can-the-enemy-repeat-massive-attacks-on-the-energy-sector-in-the-fall-how-many-missiles-does-russia- have-left

Viktigt också att ukraina inte får slut på patriot-missiler, och andra sätt att ta ner inkommande missiler. Det tror jag är ett större problem i dagsläget.
Citera
2024-02-14, 21:52
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reraised
De är naiva eller desperata, förmodligen det sistnämnda. Utöver själva fartyget och de 87 i besättningen så kunde Fartyget frakta detta "Caesar Kunikov, har kapacitet att transportera och landsätta tio stridsvagnar och 340 soldater.".

Förmodligen fullt i lasten med värdefulla grejer som Ryssland förlorat.
Ja så är det förmodligen. Man kan ju se klippor på filmen i en sekvens så fartyget gick ju jäkligt nära land och tog väl chansen att försöka smyga runt till Sevastopol. Men jag håller med vad du säger om ryssens terrorbombningar med missiler. Svarar de inte inom några dygn så är ryssen nere på knä nu.
Citera
2024-02-14, 21:52
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Inte alls dumt eftersom Indien betalar mycket mindre för den. Men jag förstår att du kanske tycker det är dåligt på något sätt om du stödjer Putler.

Ja men då blir det precis samma sak som med bananerna. Ryssland få samma bananer fastän dyrare via mellanhand och vi får samma ryska olja fastän dyrare.
Och givetvis är man rysstroll om man påpekar att sanktionerna inte efterlevs. EU har vetat om detta med rysk olja via Indien och Grekland i snart 2 år nu.
Citera
2024-02-14, 21:53
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av attog
Precis!
Hur korkat är inte detta?
Ryssland säljer billigt, under produktionskostnaden och Indien, säljer vidare till marknadspris och tjänar pengar på detta?? Vilka parasiter dessa indier är.

Bra att du tog upp detta.

Så otroligt dumt isf, du kanske kan komma med en källa på det?
Citera
2024-02-14, 21:54
Medlem
Enligt "Ukrinform" och avdelning "Latest News" säger Tysklands försvarsminister Boris Pistorius att Tyskland planerar att I ÅR öka leveranserna av ammunition till Ukraina med 3--4 ggr.

Detta förefaller vara ett bra steg.

Europa behöver spotta upp sig rejält men vad gör egentligen Frankrike? Dom borde väl ha resurser?
Citera
2024-02-14, 21:55
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Sovjetiska helikoptrar och delar av helikoptrar. Kanske annat också.

Det är poängen; Ryssland tjänar mindre på sin olja men samtidigt tillförs den världsmarknaden så att det inte blir brist. Indien tjänar på men hellre dem än Ryssland.

Poängen med sanktionerna är att vi ska köpa från Ryssland fastän via ombud och med längre transportvägar istället för billigt via pipeline, ok.
Citera
2024-02-14, 21:57
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av %
Det är p.g.a att sanktionerna drivit upp priset på hönsmat och veterinärprodukter.

Ja vad jag vet handlar det om effekterna av sanktioner.
Och som någon skrev så handlar det inte bara om ägg (som är en oerhört näringstät produkt för i normalt fall låg penning) utan även kycklingprodukter.

Som kuriosa kan även nämnas att Ryssland och Asien har varit drabbade av flera olika utbrott av fågelinfluensa där både fåglar men också människor drabbats. I omgångar.
Om jag minns rätt var det senaste utbrottet 2022.
Citera
2024-02-14, 21:59
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Poängen med sanktionerna är att vi ska köpa från Ryssland fastän via ombud och med längre transportvägar istället för billigt via pipeline, ok.
Poängen med sanktioner är ge Ryssland mindre exportintäkter och att försvåra deras import av viktiga saker.
Så svårt att det väl inte att förstå det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in