2024-02-14, 15:03
Medlem
munkenpetersens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Tror heller det inte påverkar. Byggarbetsplatser tillhör förmodligen de mest dödliga arbetsplatserna i Sverige om man fortsätter att bygga även om någon har förolyckats under byggnationen. Jag tror till och med att under vissa större projekt som Öresundsbron räknar byggföretagen med att några kommer att avlida under byggnationstiden.

stämmer det du säger, t.ex västlänks byggena är räknat att 2-3 dör under arbetets gång.
Citera
2024-02-14, 15:15
Medlem
BarnsligaBengts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brearedsdea
Som jag sa. Jag tycker själv det lät väldigt konstigt. Det var därför jag ville höra här. Litar mer på er här än min vän. Men att larmet kom in vid 10 menade min vän på. Men att det tydligen hade startat mycket tidigare. Men det har jag inte läst något om här innan dess.

Det kan faktiskt i teorin vara så att det börjat brinna 08 men att byggarna själva lyckades släcka den första branden utan att ringa 112. I så fall är din väns observation högintressant.

Du säger att han har bild på branden. Be honom kolla tidsstämpeln för bilden. Alla sparade bilder på en mobiltelefon har en loggad tidpunkt.
Citera
2024-02-14, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BarnsligaBengt
Det kan faktiskt i teorin vara så att det börjat brinna 08 men att byggarna själva lyckades släcka den första branden utan att ringa 112. I så fall är din väns observation högintressant.

Du säger att han har bild på branden. Be honom kolla tidsstämpeln för bilden. Alla sparade bilder på en mobiltelefon har en loggad tidpunkt.
Ja. Jag tänkte också på det. Problemet är att det är min vän som har fått se bilden som dennes vän tagit. Men ska säga till honom att om tidstämpeln på telefonen visar så tidigt som kl 8 så borde han skicka in denna bild till polisen. Men det måste ju varit fler som sett detta i så fall? T ex folk som skriver här? Verkar ju vara lite folk som varit på plats.
Citera
2024-02-14, 15:20
Medlem
FetFulElaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarnsligaBengt

Helt sant - kan ju ha legat och pyrt...
Citera
2024-02-14, 15:22
Medlem
BarnsligaBengts avatar
Citat:
Ja. Jag tänkte också på det. Problemet är att det är min vän som har fått se bilden som dennes vän tagit. Men ska säga till honom att om tidstämpeln på telefonen visar så tidigt som kl 8 så borde han skicka in denna bild till polisen. Men det måste ju varit fler som sett detta i så fall? T ex folk som skriver här? Verkar ju vara lite folk som varit på plats.

Det kanske bara blossade upp i 20 sekunder medan han åkte förbi på spårvagnen. Då är det inte säkert att någon utomstående noterade detta eller lyckades hålla isär minnet av det och den efterföljande branden.

Oavsett är det ett intressant spår.
Citera
2024-02-14, 15:59
Medlem
Kiiingdomofheavens avatar
Ingen som har tillgång till brandskyddsbeskrivningen för bygget? Intressant läsa hur brandskyddet var tänkt under byggtiden.
Citera
2024-02-14, 16:07
Medlem
Youfuckingbitchs avatar
Jag tror man kommer bygga upp detta igen och att det går mycket snabbare än folk tror.
Jag gissar på tills nästa sommar.
Grundarbetet är ju gjort på platsen och mycket runtomkring är på plats.

Men vem var det som brann upp?
Är hans aska redan spridd för vinden eller kommer det bli en pampig kista?
Urna?
Citera
2024-02-14, 16:12
Medlem
Citat:
Som jag sa. Jag tycker själv det lät väldigt konstigt. Det var därför jag ville höra här. Litar mer på er här än min vän. Men att larmet kom in vid 10 menade min vän på. Men att det tydligen hade startat mycket tidigare. Men det har jag inte läst något om här innan dess.

Det är väl fullt möjligt att det klockan 8 var ett brandtillbud som man lyckades släcka själv?
Sedan fortsatte arbetet, och vid nästa tillbud klockan 10 hade man inte samma tur igen.
Citera
2024-02-14, 16:33
Medlem
Jag kan inte hitta info om vad för material det var i rutschkanorna, bara olika påståenden.

Någon som har mer koll på materialet?
Citera
2024-02-14, 16:40
Medlem
Gothenburgers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av munkenpetersen
stämmer det du säger, t.ex västlänks byggena är räknat att 2-3 dör under arbetets gång.

Vem räknar med det menar du? Beställaren? Entreprenören? Eller vem?
Citera
2024-02-14, 16:40
Medlem
RiverSongs avatar
Citat:
– Hade det här varit en anläggning som var igång så är detta en händelse så osannolik att man normalt inte beaktar den, säger Mattias Arnqvist.

Om det dessutom funnits vatten inne i rutschkanornas rör så hade det också bidragit till att materialet varit mindre lättantändligt. Rören är byggda i glasfiberarmerad polyester och täckta med en gelcoat för att ge ett bättre glid. Det är ett material som, när det väl brinner, avger stora mängder energi. Men att vatten flödar genom rören är inte en del av brandskyddet. Anläggningen måste ha fungerande brandskydd även när vattenrutschkanorna inte är i drift.

– Det krävs en ganska stor startenergi för att få det här materialet att brinna. Och energin som krävs blir avsevärt högre om man har vatten som absorberar en del av den energin. Men det är inget vi har räknat med utan mer en bonus i så fall. Och det finns ju delar av rutschkanorna som inte är påverkade av vatten när de är i drift.

Angående materialet i rutschkanorna från personen som varit med och tagit fram brandskyddsbekrivningen brandingenjören Mattias Arnqvist.

https://www.gp.se/nyheter/goteborg/darfor-fungerade-inte-oceanas-brandskydd.a6f01fda-ce0e-430e-b55e-a5d85a7d1b7b
Citera
2024-02-14, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Youfuckingbitch
Jag tror man kommer bygga upp detta igen och att det går mycket snabbare än folk tror.
Jag gissar på tills nästa sommar.
Grundarbetet är ju gjort på platsen och mycket runtomkring är på plats.

Men vem var det som brann upp?
Är hans aska redan spridd för vinden eller kommer det bli en pampig kista?
Urna?

Alltså det skall ju göras utredningar och man måste hitta en orsak. Det kommer ta evigheter att hitta en syndabock om det finns någon. sen ska drabbade och skadade få sin andel i försäkringsmål mm. Det kan också ta tid. Jag tror det kommer ta minst ett år att reda ut det hela och sen minst ett år att bygga upp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in