2024-02-14, 14:12
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erektidiot
Fast man har inte bytt ut ledningen i Kiev (uttalat mål), utrotat Azov (uttalat mål), och man ockuperar inte huvudstäderna i Kherson eller Zaporizhzhia (uttalade mål, "evigt ryska").

Så varvid man vunnit en del slag står man fortfarande som förlorare i kriget, relativt de mål man satte upp i början.

Du får lägga till de 4 oblast som för alltid är ryska.

De är 4 skäl till att Putin aldrig, levandes, kommer att kunna ge upp detta krig.
När Putin är död, har världen vunnit.
Citera
2024-02-14, 14:15
Medlem
DOTAftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Propaganda. Det var likadant när striderna var som hårdasst vid Bachmut. "Vi vinner kriget när bachmut faller! Ukraina har förlorat hela sin armé i bachmut det är slut nu!" osv osv.

Sen finns det vissa som hävdar att Ukraina förlorat en 3-4 omgångar av hela sin armé redan och vissa som hävdar att så fort ett anfall emot en rysk ställning misslyckas så har Ryssarna vunnit kriget.

Trams. Avdiivka är och har varit väldigt viktigt, precis som Bakhmut. Faktiskt t.o.m viktigare än Bakhmut. Om du inte tror att Avdiivka är viktigt så kommer du förstå det av konsekvenserna om ca 2 månader efter att staden har fallit.

Sen tycker jag det är komiskt att du klagar på att andra repeterar Rysslands framgångar men det har gått dig undan att hela västvärldens media likt en ekokammare sagt att Ryssland har slut på raketer i 1 år och 8 månader.

Har du inte märkt att städerna blir mindre viktiga när NATO håller på förlora dem till Ryssen? Märkligt sammanträffande det där.
Senast redigerad av DOTAftw 2024-02-14 kl. 14:17.
Citera
2024-02-14, 14:16
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GregerAfGyllenstie
Bara ärliga svar tack, tror ni att Ryssland kommer stå som segrare innan 2024 är slut?
Finns inget som pekar på det! Deras 3 dagarskrig har nu pågått 1 2 år utan att de tagit en meter och med extrema förluster av vapen och soldater.
Citera
2024-02-14, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
Jo, det tror jag med.

Sitter dock och funderar på om det kommer i skepnad av en GLSDB

https://en.wikipedia.org/wiki/Ground_Launched_Small_Diameter_Bomb

RBS-17 blev av med precision när de var placerade på stridsbåt. Fattar inte varför men det var varför man bar iland dessa istället för att skjuta från båtar.
Citera
2024-02-14, 14:21
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GregerAfGyllenstie
Bara ärliga svar tack, tror ni att Ryssland kommer stå som segrare innan 2024 är slut?
Definiera vad en rysk seger innebär enligt dig.

Om du menar att de kontrollerar minst det territorium som de "annekterat" så tror jag definitivt inte det.

Om du resonerar som Equinox800, dvs att en rysk seger är lika med att de inte är utkastade från hela Ukraina, då tror jag på rysk "seger".
Citera
2024-02-14, 14:26
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DOTAftw
Trams. Avdiivka är och har varit väldigt viktigt, precis som Bakhmut. Faktiskt t.o.m viktigare än Bakhmut. Om du inte tror att Avdiivka är viktigt så kommer du förstå det av konsekvenserna om ca 2 månader efter att staden har fallit.

Sen tycker jag det är komiskt att du klagar på att andra repeterar Rysslands framgångar men det har gått dig undan att hela västvärldens media likt en ekokammare sagt att Ryssland har slut på raketer i 1 år och 8 månader.

Har du inte märkt att städerna blir mindre viktiga när NATO håller på förlora dem till Ryssen? Märkligt sammanträffande det där.
Då får du förklara varför Bakhmut var viktigt.
Vad jag läste sa väst hela tiden att den var betydelselös strategiskt. Det enda "viktiga" med Bakhmut var propagandan. Uppenbarligen ansåg ryssen det var viktigt eftersom de lade mycket kraft på att ta byn.
Citera
2024-02-14, 14:28
Medlem
tenebriss avatar
Bakhmut fick Wagner att ge upp och revoltera, får se hur många som får nog av att dö i onödan i Avdiika
Citera
2024-02-14, 14:29
Medlem
Taggads avatar
Citat:

Inte så märkligt är att Ryssland alltid vinner när dom räknar bort förlusterna.
Som en spelberoende som alltid ligger på plus.
Senast redigerad av Taggad 2024-02-14 kl. 14:32.
Citera
2024-02-14, 14:32
Medlem
Citat:

Precis som vi såg konsekvenserna efter att Bachmut föll menar du?

Klagar jag på att folk repeterar rysslands framgångar? Vart då?

NATO krigar inte mot Ryssland.
Citera
2024-02-14, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Men man kan ju likaväl vända på steken.
Bara för att USA uppfattar Kina som sitt största hot, skall Sverige sluta skänka pengar till Ukraina, och vi skall istället ge stöd till länder, organisationer, krafter som motarbetar Peking.
Detta kommer inte ske, så EUs Ukraina-projekt kommer framöver få finansieras av EU-länderna själva, kanske med hjälp av UK.

Nu är det här tråden om Rysslands invasion av Ukraina. Men låt mig säga så här: även om USA ser Kina som det största hotet, så innebär en rysk vinst i Ukraina att USA:s möjligheter att möta hotet från Kina drastiskt försvagas - Kina blir starkare och USA svagare inför kraftmätningen. Detta vet jag att många republikaner i USA inser, men Trump och hans anhängare prioriterar sin egen makt före USA:s intressen. Tyvärr ett vanligt fenomen bland makthungriga typer, Putin är ju typexemplet. För 20 år sedan såg jag Putin som en bra ledare, men sedan han återtog makten har hans rätta ansikte visat sig (ja, egentligen började det märkas redan när han bytte jobb med kompisen Medvedev).
Citera
2024-02-14, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pazzamo
Ryssland förhandlade direkt med USA om fredsavtal men USA ville inte gå med på det enligt källor.

https://www.reuters.com/world/europe/putins-suggestion-ukraine-ceasefire-rejected-by-united-states-sources-say-2024-02-13/
Ryssland krigar ju inte mot varken usa eller nato utan mot Ukraina. Det är ju i så fall dom som man ska förhandla fred med. Men Rysslands uppfattning om självständiga länder är ju lite si och så.
Citera
2024-02-14, 14:43
Medlem
112 m lång och byggd i Gdansk 1986.

Hyfsat stort rysk landstigningsgartyg verkar ha gått åt så tydligt att Statsradion vågar publicera.
Tsezar Kunikov lär namnet vara och skall ha råkat komma för nära några ukrainska havsdrönare.

https://sverigesradio.se/artikel/ukraina-ytterligare-ett-ryskt-fartyg-sankt-i-svarta-havet

Undrar om det blir några handhjärtan från folket Gdansk i Polen där fartyget byggdes 1986 till de som bygger Ukrainas uppgraderad och explosiva vattenskotrar.
Det är ju St Valentins minnesdag ändå.

https://en.wikipedia.org/wiki/Russian_ship_Caesar_Kunikov?wprov=sfla1
Senast redigerad av OnlyHans 2024-02-14 kl. 14:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in