2024-02-14, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tidsresenaren
Tydligen ska taket höjas i och med det här, från 33.000 till 34.000 kr.

Det är inte maxbeloppet man kan få ut, det är vad man måste ha tjänat för att få ut maxbeloppet.

"Du kan få upp till 80 procent av din tidigare inkomst men högst 26 400 kronor per månad före skatt"
Citera
2024-02-14, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Så då undrar man varför det ens finns arbetslösa i Malmö för?
Mycket är beroende på vilken utbildning man gått. Ser alla till att utbilda sig till något gångbart så kommer de också ha jobb men att köra något jävla hittepåprogram s¨kommer man sen sitta där och gnälla över att det inte finns jobb.
Det är inte så att jobben kommer hoppa på en utan man måste aktivt söka jobb och kanske även utanför platsbanken på arbetsförmedlingen, det är absolut inte där de bra jobben finns.

Måste alla som söker jobb flytta från skåne upp till norrland? Det kanske finns jobb i på närmare håll också. Om man nu måste satsa ett par tusen på resan upp för att sen landa ett jobb som ger 40 000kr/mån, är det inte ett jävligt bra köp då? Jävligt mycket bättre än att köpa trisslotter för pengarna kan jag lova dig.

Man kan ha inkomstförsäkringar som gör att man får ut sina 80% vilken lön du än har också. Detta brukar endast gälla första 100 dagarna.
Det är inte hur mycket pengar man får ut som är det egentliga problemet, det är att man inte sätter några jävla krav alls på den som är arbetslös att landa ett jobb så man kan fortsätta gå på sin A-kassa år ut och år in likt våra invandrare som lyfter bidrag år ut och år in utan krav på sig.

Ska man flytta till en stad med stor bostadsbrist och långa köer så förstår jag att arbetsgivaren blir lite negativt inställd men det finns också orter här i landet där du kan ha en ok lägenhet imorgon och som även har lediga jobb på orten. Ofta får man väl ta något bara för att komma på plats i första hand och sen efter det börja söka sig något permanent.
Vissa företag kan också hjälpa till med bostad en första tid men det gäller nog mer om det är väldigt specifika kunskaper man söker.

Första flytten vi gjorde var 35 mil bort från hemorten. Både jag och min sambo hade blivit av med jobbet och vi åkte på en så kallad "sökajobbresa" runt om i sverige. Ingen av oss är högutbildad men båda har utbildningar som det fanns och finns jobb inom. Var borta två eller tre nätter och var på fem intervjuer i olika orter som ingen av oss ens kände till innan. Jag fick två av jobben jag sökte och valde ett av dessa. Åkte ner igen och fixade en lägenhet och sålde sen lägenheten hemma för att sen flytta någon månad senare och starta ett nytt liv på en ny ort.
Nästa vända så blev det en flytt på 20 mil, min sambo hade blivit av med sitt jobb och jag var lite less på mitt så min sambo fick hugg på ett nytt jobb och vi sålde villan i orten vi flyttat till och flyttade till en ny ort.
Efter att min sambo återigen blivit av med jobbet pga tråkiga orsaker så landade hon ett jobb en timme bort i en annan stad. Jag hade under tiden bytt jobb och skaffat mig ett som gör att jag kan bo lite mer fritt så länge det är inom mitt område (stort område). Flytt igen efter att vi sålt lägenheten och lyckas hitta en ny lägenhet. Nu har vi bott i den nya staden i över 10 år och trivs bra men skulle det behövas så är jag inte omöjlig att flytta igen även om jag nu älskar vårt hus som vi köpt här i staden.
Jag är absolut ingen karriärist men har på dessa flyttar även höjt min lön givetvis så det har lönat sig väldigt mycket men den stora ökningen kom när jag bytte bana och inriktning i mitt liv.
Man får helt enkelt inte vara rädd men som sagt, vi har inga barn så det är lite enklare men det finns även barnfamiljer som väljer att flytta och klarar det utan problem.

Måste man jobba som asfaltsläggare resten av livet då bara för att det är jobbet man haft tidigare? Asfalt behövs dessutom överallt så det går säkerligen också att få jobb på annan ort. Barnen går alltid först och kommunen har krav på sig att skaka fram skolor och förskolor för dessa så det går alltid att lösa. En mamma som jobbar inom äldrevården har ett nytt jobb på ett par dagar i den nya orten de ska flytta till.
Man kan antingen hantera problemen eller bara se en hög mur som aldrig går att ta sig över.
Nej, det undrar man inte.
Citera
2024-02-14, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ellestrandh
Hur gör man om partnern då blir arbetslös.
Familjen hamnar i samma situation ett idiotiskt förslag.
Jobbar på medan partnern letar nytt jobb/utbildar sig/startar eget.
Citera
2024-02-14, 12:15
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
Jobbar på medan partnern letar nytt jobb/utbildar sig/startar eget.

Ja men johan pehrson säger att arbetslösa ska då flytta eller utbilda sig, det är inte alltid en möjlighet för många, vad ska dom göra ? Starta eget jo tjena i dessa tider..
Citera
2024-02-14, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qwerty1979
Söker vi folk till livsmedelsindustrin så får vi kanske 1 sökande per tjänst om vi har tur, tjänsterna för sommarjob är omöjliga att fylla.
Jag tror folk har det för bra när dem är arbetslösa och skillnaden mellan att jobba och leva på bidrag är för låg.

Spännande. Sökt flera såna jobb på sistone (är utbildad processoperatör) men får inte ens svar.
Citera
2024-02-14, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Larasoft
Vad är hälsosamt i att vara arbetslös jämfört med de flesta arbetsplatser? De flesta arbetsplatser är drägliga, undantaget svartjobb eller skuggsamhället. Vi klarar inte att försörja arbetsföra, knappt ens arbetsoförmögna.
Vi kommer gå på SOC när man blir arbetslös enda skillnaden är att du får sälja det du har innan du får SOC pengar . Detta är inget bra förslag alls .
Citera
2024-02-14, 12:40
Medlem
different_trips avatar
Fullständig idioti.

Hur gör vi som bor ihop med någon? Ska ens sambo flytta och partnern säga upp sig? Turas om att vara arbetslösa?
Citera
2024-02-14, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Fullständig idioti.

Hur gör vi som bor ihop med någon? Ska ens sambo flytta och partnern säga upp sig? Turas om att vara arbetslösa?

Detta är väl bara ett problem om du får ett jobb på annan ort?
Citera
2024-02-14, 12:51
Medlem
Nickeess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raikkonen
Gäller den här reformen bara knegare eller gäller det också akademiker?
Jag kan tänka mig att det kan vara brist på arbete för ingengörer och ekonomer när industrier läggs ner eller flyttas till Kina eller India..tvingas dom att flytta dit?
Visst dom kan starta eget på Only Fans eller bli Instagram influencer..

En bättre fråga är vem som gynnas bäst av den här förändringen. Svaret är att den här förändringen gynnar högavlönade som har enkelt att hitta nya jobb. För resten av pöbeln innebär detta en slakt. Matpriserna kommer fortsätta gå upp, hyrorna kommer fortsätta gå upp. Tanken är att skapa en så pressad underklass som möjligt som jobbar till vilken skitlön som helst. I längden drabbar det andra genom att ni konkurrerar med desperat folk som vill ha era jobb för sämre löner .

Med andra ord, klassisk högerpolitik.
Citera
2024-02-14, 12:53
Medlem
Dulces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Ja och hans enda råd är tydligen flytta över hela landet eller utbilda sig ? Det är ju knappast lösningen för många. Förstår inte hur han tänker ens. Ska en familj med barn flytta över landet för att ena föräldern har blivit av med sitt jobb som många blir nu ?

Det är en klassigt borgar politik, där man som alltid gillar att sparka nedåt och sänka utbetalningar till de som har de sämst för att de som har det bra ska få det lite bättre.
Citera
2024-02-14, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dulce
Detta kommer nog innebära enorma problem för samtliga. Ännu ett säkerhetsnät som försvagas. Inte direkt så att dessa som inte jobbar efter lång tid kommer automatiskt försvinna. Finns risk att folk blir mer deprimerade och folk kommer in på arbetsplatser dom inte vill, dålig situation för samtliga. Sen att lönerna riskeras att sänkas generellt.

Tänk om man bor i tex Värnamo, har 2 barn på skola och dagis, hus, sambo.
Ena blir av med jobbet och tvingas flytta till Norrland. Frugan har ej råd att bo kvar i huset ensam medan mannen jobbar i gruvan i norr med hyra på 10.000:- och massa nya omkostnader pga dubbelt boende. Hon tvingas då sälja och rycka upp barnen från deras trygghet bland vänner, familj.

Blir säkert jättebra
Citera
2024-02-14, 13:17
Medlem
förklara hur skillnaden blir i praktiken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in