2024-02-14, 06:35
Medlem
Onan-erarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svarta-Skatan
Jag som vanlig knegare har jättesvårt att ens få en intervju när jag söker på annan ort och då har jag ändå jobb nu, det är ju inte så att jag är arbetslös. Jag har ju villat lämna där jag bor nu och söka mig någon annanstans. Jag har fått en intervju och då frågade han mig hur jag skulle göra med bostad och då sa jag att jag bor på vandrarhem tills jag fixar lägenhet men han köpte inte det.

Där jag bor nu så har jag varit på ett antal intervjuer och fått några erbjudanden genom åren när jag sökt och bytt jobb. Så på hemmaplan är inga problem.

Jag kan tänka mig att det är betydligt lättare om man är högutbildat att byta ort. Arbetsgivaren tar nog en betydligt mindre risk. Varför ska han anställa mig som bor tre timmar bort när han har 500 till fast bosatta på samma ort som söker samma jobb. Jag tycker det är tråkigt för min del eftersom jag vill flytta men jag har full förståelse för hur arbetsgivaren tänker.

Så arbetsgivaren frågade om hur du skulle göra med bostad om du började jobba där, vilken fråga. Hur du gör med bostad är väl inte arbetsgivarens problem, så länge du kommer i tid å sköter ditt jobb.
Citera
2024-02-14, 06:55
Avstängd
Jag är precis klar med min industri tekniska utbildning efter hatt har bytt från restaurangbranschen.
jag söker jobb febrilt med lampa lykta, varför ska det straffa mig ekonomiskt för att svartskallar med 300 barn inte vill jobba?
Citera
2024-02-14, 07:09
Medlem
Det blir ju samtidigt lättare att få a-kassa eftersom det kommer att räknas på inkomst istället för tid.

Antar att de tar bort den sk ramtiden som är 12 månader.
Citera
2024-02-14, 07:16
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Verkar som att en öm tå slagits här inne. Många arga vad jag kan se.

Generellt sätt anser jag att A-kassan behövs göras om då den är för låg för många idag, men jag tror många här inne blandar ihop den med försörjningsstöd.

Två olika saker som skapar skillnad på hur systemet fungerar och andvänds.

Jag ser nog lite mera innan jag kan säga bu eller bä om detta, men ett räkneexempel är att jag skulle bli av med mer än hälften efter skatt om jag gick från mitt jobb idag. Detta har ju lett till att jag har inkomstförsäkring via facket för att inte behöva gå från hus och hem.

Kanske kan en omarbetad kassa stärka marknaden på så sätt att det slår mera rättvist mot den skatt man betalat in via arbetet? Så att mna klarar sig tills man har ett likvärdigt jobb? Det skulle ju alla vinna på tänker jag.

Ett räkneexempel är ju om en högutbildad tekniker byter jobb till ett där den nya lönen är halverad vinner ju samhället kanske inte långsiktigt. Skatteintäkterna minskar ju med den nya lönen, och Kalle kanske inte söker lika många jobb då hans mående är på botten då han sålt villan och bilen för att få månaden att gå runt.

Så en reform kan vara bra tänker jag?
Citera
2024-02-14, 07:20
Medlem
santos_devilles avatar
Det blir lättare för utbytbar arbetskraft att få a-kassa. Folk som jobbar halvtid, hoppar in som vikarie över sommaren osv. De som tjänar dåligt och kommer ha dålig a-kassa men i alla fall en a-kassa.

Vi som arbetar 100% lön över 40-50k får det också bättre, vilket är bra för samhället.

Lägre lön får sämre
Högre lön får mycket

Ett steg i rätt riktning då vi som tjänar mer kommer få mer
Citera
2024-02-14, 07:24
Medlem
WhoreassEngdahls avatar
Återigen ska de förbannade vidriga jävla högersvinen sparka på de svaga i samhället för att alla rika jävla kapitalistsvin ska bli ännu rikare och klyftorna öka. Folk får inte jobb för att bidragen sänks och arbetslösa blir piskade, spottade och sparkade på och jagade med blåslampa av de jävla högersvinen. Problemet är alla vidriga jävla företag som inte vill ha anställda för att vidriga direktörer, vidriga kapitalistsvin till ägare och den vidriga jävla börsen ska roffa åt sig och stoppa i egna fickor. Enda lösningen är att göra det i princip omöjligt för företag att sparka folk och hyvla i anställningar. Lyder de jävla vidriga svinföretagen är det bara att sparka ut ägarna och låta staten ta över och se till att det finns jobb och anställningar istället för att kapitalistsvinen ska bli ännu rikare

A-kassan ska inte försämras, det ska vara ett stöd tills man får ett nytt jobb. Det är inte de arbetslösas fel att de inte får jobb, det är de vidriga kapitalistsvinen till företag som vägrar ha folk anställda för att de ska maximera vinsten åt det vidriga jävla storkapitalet. Fy fan för högersvinen och storkapitalet
Citera
2024-02-14, 07:25
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Tramsluder
Får man ens pengar för att åka på intervju? Biljetten upp till norrland kan gå på flera tusen, folk som är arbetslösa brukar inte ha såna marginaler.

(Jobben på ica är det stor konkurrens om. Ett par hundra sökande på utannonserade jobb tror jag det är.)
Jag fick pengar för resa till intervju i sthlm från AF, så ja man kan få reseersättning.
Citera
2024-02-14, 07:26
Avstängd
Hur kommer detta påverka Aktivetsstöd, alt folk som nu går på aktivetsstöd baserat på tidigare akassa?
Citera
2024-02-14, 07:36
Bannlyst
Problemet är att del grupper bli aldrig anställda. Vanliga vita Svenska som är 50+ med låg utbildning, är oanställningsbara idag. Dom kommer slåss ut i fattigdom.

Dessutom en AF som är värdelös som anlita ännu sämre coach företag. Men skärp kraven för arbetskraft och asylinvandring, så slipper man importera arbetskraft som stjäl Svenskarnas jobb.
Senast redigerad av 53280 2024-02-14 kl. 07:43.
Citera
2024-02-14, 07:57
Medlem
Oerhört idiotiskt. Ironiskt nog kommer det skapa mer arbetslöshet.

Sen givetvis ska man då spotta på individerna på botten av samhället där man kommer kräva att 50+ åringar av varierande besvär ska flytta och söka jobb.

Ekvationen 400 000 arbetslösa, och 150 000 jobb går inte ihop säger dem, har de ens tittat på vad för typ annonser det ens handlar om, undrar man.
Citera
2024-02-14, 07:59
Medlem
Högerpolitik i ett nötskal, i sin alla ärligaste och renaste form. Höginkomsttagare ska behandlas med silkesvantar och inte behöva göra något som helst avkall på sin livskvalite vid deras form av arbetslöshet som i regel bara varar några månader. Och det ska betalas genom nedskärningar för låginkomsttagare som inte är attraktiva på arbetsmarknaden.

Skulle inte förvåna mig om det här leder till mer bidragsfusk. Men naturligtvis kommer ingen kontrollera höginkomsttagarna när dom slirar och ber om att ha 3 månaders break mellan sina ofta kortare uppdrag.

Citat:
Ursprungligen postat av Al-Gore-Rytm
I ett kapitalistiskt samhälle kommer det alltid finnas arbetslöshet. Och rent ekonomiskt finns det inget som säger att 4% är bättre än 7%, utan det är efter omständigheterna och i dess kontext. Så då kan man tycka att det är onödigt att sänka ersättningarna. Det är det fula högern kör med, därför att de är inte ärliga med att de inte har en arbetslinje. Hade de haft det hade det skadat ekonomin.

Vi får väl se om detta går bra, det kanske det gör. Vad vet jag?

Ja det är ganska äckligt av Johan att prata om att ekvationen inte går ihop när han är fullt medveten om att riksbanken har ett mål om 7% arbetslöshet för att (normalt sett) hålla inflationen runt 2%.

Men det är man lite tystare om, så att sådana som TS och dom som håller med honom ska fortsätta starta trådar som dessa och skriva inlägg om att alla kan få ett jobb.

Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Klart det kommer att leda till ökade sjukskrivningar och försörjningsstöd. Antalet lediga jobb kommer ju inte att öka bara för att man ändrar reglerna i A-kassan.

Folk kommer i förlängningen att tvingas att söka enklare jobb som dom är överkvalificerade för på annan ort, jobb som våra nyligen invandrade både söker, behöver och upptar på den andra orten.

Folk kommer att berövas sina besparingar och betalda bostäder innan dom får försörjningsstöd (vilket våra politiker aldrig kommer att vara i närheten av), för att sedan så småningom leva som fattigpensionärer som samhället också får bidra till försörjningen för...

Sänk för fan kraven för att få en anställning till ett vanligt jobb, idag förväntas akademisk utbildning för praktiska jobb och många skulle med upplärningstid galant klara av massor av dom jobben med bara grundskola i botten, och kanske någon kurs/körkort eller liknande.

Företagen och våra politiker låtsas att det finns en brist på "kvalificerad" arbetskraft samtidigt som folk gå arbetslösa, det är en halmgubbe som skapats av skäl som jag inte förstår men utan tvekan bidrar det till att göra arbetsföra människor oanställbara.

Fan ibland får du ju till det. Instämmer till fullo den här maniska fixeringen vid teoretiska utbildningar är inte relevant i väldigt många fall.
Citera
2024-02-14, 08:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Det blir lättare för utbytbar arbetskraft att få a-kassa. Folk som jobbar halvtid, hoppar in som vikarie över sommaren osv. De som tjänar dåligt och kommer ha dålig a-kassa men i alla fall en a-kassa.

Vi som arbetar 100% lön över 40-50k får det också bättre, vilket är bra för samhället.

Lägre lön får sämre
Högre lön får mycket

Ett steg i rätt riktning då vi som tjänar mer kommer få mer

Hur fan kan det bli ett steg i rätt riktning och på vilket sätt är det bra för samhället att ni får mer pengar som ni bara trycker in på fondkontot i stället för att dom breda folklagren har pengar som används till konsumtion?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in