2024-02-12, 17:17
Medlem
Ski-entusiastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Har inte så mycket att tillägga individuellt. Först och främst tycker jag totala medaljskörden är klart godkänd. Men i nästa steg tycker jag man kan vara lite kritisk till formen som större delen av lagets förmodade stjärnor lyckades skramla ihop. Brasklappen är att det var ett riktigt vallamästerskap samt att det är bättre på mästerskap att göra ett riktigt bra lopp snarare än flera medelmåttiga.
Ja, i motsetning til Blomqvist som ikke lenger ser hva som i virkeligheten går for seg i et skirenn (merklig nok), men går direkte og utelukkende på ski og valla så fort en utøver ikke yter hva som er forventet, kunne vi andre se at flere av utøverne ikke hadde sin fysisk beste form. Det var flere av de presumptivt beste på både svensk og norsk side som viste fysiske svakheter både jr. og U-23.

Det ser vi spesielt på hvilket gir (utveksling) de orker å gå på allerede noen km inn i løpet. Som naturlig er, fulgte jeg Milla ekstra nøye. Det å se at hun allerede i første bakken ikke hadde orken til bombe på det tyngre 3.gir, men bare klarte å vispe med bena i det lettere 2.gir opp bakken med et tomt og matt blikk, ga i.a.f. meg alle svar jeg behøvde.

Flere av de vi hadde mest håp om, som Näslund, Milla og mange andre, var fysisk helt borte. Hva det beror på vet jeg ikke, men den omtalte matforgiftningen som det var litt snakk om, ligger nære til hands.
Citera
2024-02-12, 21:32
Medlem
WC-banorna och en sprint på 1566m på JSM alltså. Haggan vann kvalet på 3:24 min 2021. Blir "intressanta" löptider i flickor 17-18.
Citera
2024-02-12, 23:35
Medlem
BraidsMammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thax21
Betyg på JVM och U23VM-åkarna.

Snyggt!
Citera
2024-02-13, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ski-entusiasten
Ja, i motsetning til Blomqvist som ikke lenger ser hva som i virkeligheten går for seg i et skirenn (merklig nok), men går direkte og utelukkende på ski og valla så fort en utøver ikke yter hva som er forventet, kunne vi andre se at flere av utøverne ikke hadde sin fysisk beste form. Det var flere av de presumptivt beste på både svensk og norsk side som viste fysiske svakheter både jr. og U-23.

Det ser vi spesielt på hvilket gir (utveksling) de orker å gå på allerede noen km inn i løpet. Som naturlig er, fulgte jeg Milla ekstra nøye. Det å se at hun allerede i første bakken ikke hadde orken til bombe på det tyngre 3.gir, men bare klarte å vispe med bena i det lettere 2.gir opp bakken med et tomt og matt blikk, ga i.a.f. meg alle svar jeg behøvde.

Flere av de vi hadde mest håp om, som Näslund, Milla og mange andre, var fysisk helt borte. Hva det beror på vet jeg ikke, men den omtalte matforgiftningen som det var litt snakk om, ligger nære til hands.

Jag håller med om att blomman och hård missar lite väl mycket nuförtiden och pratar alldeles för mycket om vallan på de svenska åkarna men jag tycker ändå de är väldigt mycket bättre än viasat så jag tycker är extremt svaga. Dåliga analyser och bara fokus på de svenska åkarna och missar allt som händer med alla andra åkare. När det gäller slutsträckorna på stafetterna tycker jag också att det är väldigt svårt att tyda kroppsspråket på åkare som melling och Andreassen som har så bra teknik att de inte kränger så mycket ens när de är trötta. Hade förbannat svårt att avgöra om Melling var trött eller bara tog det cool och bidade sin tid när hon låg ett par meter bakom fältet vid varvningen så där har jag lite svårt att vara för kritisk mot blommans miss.
Citera
2024-02-13, 09:03
Medlem
Thax21s avatar
Damerna.

Icke Godkända

Elin Näslund
Ja det var ju det där med att stå på benen... Misslyckades alltså helt på det viktigaste loppet i hennes karriär så här långt. Sen ett uselt distanslopp och ett godkänd. Men två klart sämre än förra året och ett likvärdigt.

Moa Hansson
Sjukdomsproblem (men det kanske inte är något att skylla på som frankkk är inne på) förvisso men resultatet i favoritdisciplinen var inget vidare.

Josehanna Lundgren Wikström
Samma läge som Vestin på herrsidan, låga förväntningar men 35:a och 33:a är bara för dåligt. T.o.m klart sämre än för ett år sedan. Tyvärr.

Lisa Ingesson
U23-laget fortsätter slaktas. Nu fick hon ju till ett godkänt lopp till slut, men de andra två insatserna är verkligen inget att skriva hem om.

Godkända

Erica Lavén
Inte heller här uppnåddes väl riktigt resultaten som man hoppats på. Men hon gör i alla fall sitt bästa resultat någonsin nu under sitt tredje JVM med sjätteplatsen på sprinten. Det räddar betyget.

Nora Bråmer
Låga förväntningar gör att hon ändå kommer undan med godkänt. Stabilt kval och var ju ändå hyfsat med i kvartsfinalen.

Mira Göransson
Gör mer eller mindre allt som kan förväntas av henne. 20:e och 10:e plats individuellt, och en stabil stafettsträcka. Möjligen t.o.m lite plus i kanten.

Väl Godkända

Elin Henriksson
Funderade länge över detta betyg. Har två svaga och två starka insatser. De starka får väga över helt enkelt. Sen var nog iofs mina förväntningar snudd på att hon skulle vara topp6 i det klassiska loppet, så egentligen var det inget extra till slut. Men loppet visar i alla fall att hon tveklöst kan gå in topp-30 i ett vc-lopp, och det är ändå bra av en förstaårssenior som det aldrig pratats om som någon större talang under juniortiden. I stafetten tog hon laget in i guldkampen.

Märta Rosenberg
Medalj får väl ge högre betyg. Även om vi vet att hon kan hålla denna nivån när hon är som bäst. Såg inte alls bra ut i Falun heller bara ett par veckor innan mästerskapet. Sprinten är dock bara att glömma, fristilen var väl inte heller något att hänga i julgranen men hon var åtminstone klart bäst i laget. Stafettsträckan godkänd, men det är uppenbart att hon saknar det sista i spurterna. Hon har mycket annat som är bra att ha som sprinter, men det kanske viktigaste saknas. Likväl ett bra mästerskap till slut.

Mycket väl godkänd

Evelina Crüsell
Förväntningarna var ändå hyfsat höga när det gäller distansloppen, men jag tycker de överträffades med marginal. Lite oflyt i sprinten också där hon ändå uppnår ett bra resultat mtp att hon inte är sprinter i första hand. Men det individuella guldet är naturligtvis den stora grejen är. Rätt stora tidsavstånd också efter medaljörerna. Sen fantastisk slutsträcka i stafetten, som förvisso ser ännu bättre ut pga norskans kollaps - men den är likväl riktigt bra. Mycket spännande åkare inför framtiden, fortsätter hon med stora kliv till nästa säsong också?
Senast redigerad av Thax21 2024-02-13 kl. 09:06.
Citera
2024-02-13, 11:59
Medlem
Får Alvar, Crusell och Henriksson köra avslutningen i Falun nu? 12 svenskar startar. Nån annan junior? Vilka U23-or får köra?

Ser det ut så här på 10 km klassiskt t ex? Bredd!

Frida Karlsson
Ebba Andersson
Linn Svahn
Jonna Sundling
Emma Ribom
Moa Ilar
Sofia Henriksson
Moa Lundgren
Johanna Hagström
Maja Dahlqvist
Ida Dahl
Märta Rosenberg
Elin Henriksson
Lisa Eriksson
Evelina Crusell
Lisa Ingesson
Citera
2024-02-13, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ccnut
Får Alvar, Crusell och Henriksson köra avslutningen i Falun nu? 12 svenskar startar. Nån annan junior? Vilka U23-or får köra?

Frida Karlsson
Ebba Andersson
Linn Svahn
Jonna Sundling
Emma Ribom
Moa Ilar
Sofia Henriksson
Moa Lundgren
Johanna Hagström
Maja Dahlqvist
Ida Dahl
Märta Rosenberg
Elin Henriksson
Lisa Eriksson
Evelina Crusell
Lisa Ingesson
Bort med Sofia, Johanna och Ida.

In med Evelina, Elin och Märta.

Mitt förslag.
Citera
2024-02-13, 12:20
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ccnut

Frida Karlsson
Ebba Andersson
Linn Svahn
Jonna Sundling
Emma Ribom
Moa Ilar
Sofia Henriksson
Moa Lundgren
Johanna Hagström
Maja Dahlqvist
Ida Dahl
Märta Rosenberg
Elin Henriksson
Lisa Eriksson
Evelina Crusell
Lisa Ingesson

Jag skulle ge Rosenberg, Henriksson, Eriksson, Crüsell och eventuellt också Ingesson chansen och prioritera dessa före Lundgren, Hagström och Maja. Dahl ser jag inte som aktuell över huvud taget.
Citera
2024-02-13, 12:33
Medlem
Ida Dahl är nog inte aktuell, det krockar med Birkebeinerrennet
Citera
2024-02-13, 13:37
Moderator
Hjv9s avatar
Ja vore konstigt om vi inte får se Crüsell, E. Henriksson, Rosenberg på 10km k i Falun. Såvida de ej är sjuka borde de vara självklara redan nu. Hoppas också att de deltar i Skan cupen i Hommelvik, där en längre klassisk intervall står på programmet.
Citera
2024-02-13, 14:14
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacReady
WC-banorna och en sprint på 1566m på JSM alltså. Haggan vann kvalet på 3:24 min 2021. Blir "intressanta" löptider i flickor 17-18.

Fördel för Tänglander och Johansson?
Citera
2024-02-13, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Jag skulle ge Rosenberg, Henriksson, Eriksson, Crüsell och eventuellt också Ingesson chansen och prioritera dessa före Lundgren, Hagström och Maja. Dahl ser jag inte som aktuell över huvud taget.

Lite så här?

Frida Karlsson * Ebba Andersson * Moa Ilar * Sofia Henriksson
Linn Svahn * Jonna Sundling * Emma Ribom * Johanna Hagström (hennes distansdistans?)
Märta Rosenberg * Elin Henriksson * Lisa Eriksson * Evelina Crusell
reserv: Lisa Ingesson

Vilar inför 20 km fritt dagen därpå:

Moa Lundgren
Maja Dahlqvist

(Sprint dagen innan 10 km klassiskt:
Linn Svahn * Jonna Sundling * Emma Ribom * Maja Dahlqvist * Johanna Hagström * Moa Lundgren * Frida Karlsson * Moa Ilar * Sofia Henriksson * Märta Rosenberg * Moa Hansson * Ingrid Hallqvist)
Senast redigerad av ccnut 2024-02-13 kl. 14:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in