2024-02-13, 13:38
Medlem
Gahans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallis
Det här lär bli en dyr brand, dels för alla näringsidkare som är beroende av ett fungerande Liseberg, dels för själva Liseberg, arbetstillfällena som påverkas ned till privatperson i regionen... Men kanske även oss andra som direkt berörs av nämnda konsekvenser...

Bygget är jäkligt dyrt! Över en miljard!

Försäkringspengar skall betalas ut. Försäkringsbolagen är ett virrvarr av återförsäkringar hos varann.

Notan kan landa i högre försäkringspremier hos gemene man.
Fast vi vet väll inte ännu om detta kommer att täckas av någon försäkring det kommer ju bero på hur branden upkom.
Citera
2024-02-13, 13:41
Medlem
Cameltotems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av George Wittig
Låga? Tror du att de använde gassvets som på 30-talet? Om de svetsat har använt TIG, MAG eller MMA. Om det är svetsning som är orsaken så är det en loppa som farit iväg (kan flyga flera meter) och hamnat nånstans där den antänt. Runt ett svetsjobb ska det vara undanplockat och ordnat ifall de jobbat enligt Heta Arbeten, ska även finnas brandvakt och brandsläckare. Har det slarvats med det så går det lätt så här...

Jaa och är de tillräckligt för sätta eld på de stora plaströren? Känns som du ska bra mycket mer till?
Citera
2024-02-13, 13:45
Medlem
Mazeppas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Är det inte märkligt att ett nybyggt badhus kan brinna och explodera på det sättet? Det pratas ju om att det i princip var klart. Ska det inte finnas brandväggar och säkerhetsanordningar då så att även om det börjar brinna, så blir branden begränsad. Och de delar som kan explodera står förvarade så att skadan inte blir så stor? Sen är det väl inget trähus man bygger direkt heller.

Läs tråden! Finns flera förklaringar av vettiga personer i tråden...
Citera
2024-02-13, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mazeppa
Läs tråden! Finns flera förklaringar av vettiga personer i tråden...

Du får vara mer specifik. Går inte att gå igenom 83 sidor.
Citera
2024-02-13, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Du får vara mer specifik. Går inte att gå igenom 83 sidor.

"Det är entreprenören som ansvarar för skydd av människor samt byggnad under hela byggtiden och entreprenören skall ta fram dokument samt rutiner för att säkerställa så ingen kommer till skada varken människa eller byggnad. Det finns även reglerat hur springor samt andra lättantändliga föremål runt arbetsplatsen skall skyddas vida arbeten där gnistor kan uppstå. Detta genom att täta springor samt täcka över större föremål med brandfiltar. Jag kan tänka mig att man ståt från en bomlift och svetsat ovanför en ruschkana och glödloppor har sipprat ner på underliggande ruschkana vilket at lett till att den börjat glöda, med tanke på höjden blir första insatsen (brandsläckare) svår då det inte finns någon byggställning att ta sig till platsen och resten har vi set.. Att brandspridningen kunde ske beror förmodligen på att det var omöjligt att komma åt elden man kunde bara stå och se på när elden spred sig."
Citera
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaka1234
Du saknar kunskap i alla delar här allt från upphandling, lagar och regler, miljökrav, normalgraden av byggkunskap. Det finns liksom ingen mening med att diskutera med dig du gapar om Tyskland och plåt rör som rutschkanor.. Det är bara en massa amatörmässiga tyckanden.

Vet du ens hur metall och stål beter sig i utomhusmiljö? Hur mycket växer/kryper stål vid tex -25c/+25c? vad händer om du har en ihop svetsad ruschkana som är 40m lång och vädret är -25c hur många mm längre blir ruschkanan vid +25c..
Även plast utvidgar sig!

Aluminium 23*10-6

Rostfritt stål 12*10-6

Plast 170*10-6
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tacete
Det är fantastiskt vad många brandingenjörer, kontruktörer, foliehattar och förståsigpåare som har skrivit. Ni kanske skulle ringa och berätta vad som hänt så kan de få lite hjälp på traven.

1. Frigolit är ett varumärke som var störst när cellplast kom, därför kallas det frigolit i folkmun men det är som sagt en cellplast som finns i olika konstruktioner och densiteter.
2. Om vattenrutschkanan är tillverkad av just cellplast låter jag vara osagt, det låter tveksamt då komposit och glasfiber är vanligast skulle jag tro så är fallet. Dessa material brinner också rätt bra när olyckan väl är framme.
3. Det var ett pågående bygge, då är ingen ventilation, sprinkler, röklyckor (om de inte har smältsäkringar) eller brandgasspjäll i bruk. Detta testkörs före vid samordnad provning och körs igång vid/efter slutbesiktning av ett projekt.
4. NCC som huvudentreprenör har det slutliga ansvaret ekonomiskt och rättsligt, men de kommer garantera kräva eventuell vållande UE på ersättning genom deras ansvarsförsäkring (som de är skyldiga att ha)

Min teori, med mina års erfarenhet inom branschen är följande.

HETA arbeten utförs på stativet för rutschbanan, dåligt ställt med släckare och brandförebyggande åtgärder gör att det tar eld och det tar sig fort när man inte släcker direkt.
Rutschbanan agerar skorsten och fyller tornet med explosiva rökgaser som vid rätt temperatur och syreblandning antänder och skapar en explosionsartad brand.

Vem som är ansvarig får vi säkert veta snart. Kanske personen som saknas som lade benen på ryggen och drog eftersom han var vållande, svartarbetade, saknade ID06 och inte ville stå för konsekvenserna. Han är säkert hemma i Polen nu och söker jobb som svetsare på nåt annat företag långt från Göteborg.
Tornet ? Menar du den fyrkantiga bygganden som står på högkant som ett sockerpaket ? Vad hade man i den byggnaden ??
Citera
2024-02-13, 13:54
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
Tornet ? Menar du den fyrkantiga bygganden som står på högkant som ett sockerpaket ? Vad hade man i den byggnaden ??
Trappor till rutschkanorna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BarnsligaBengt
Du verkar inte ha följt med i diskussionen. De tyska stålrutschkanorna är utomhus året runt. Klimatet mellan Göteborg och Tyskland skiljer sig inte nämnvärt.

Men det är klart, vad vet tyska ingenjörer? Inte som att de är världsberömda för sin högteknologiska industri eller så. Klart man ska lita på en smällfet göteborgsarkitekt i lila glasögon istället.

Jag sa aldrig att det var omöjligt, jag ifrågasatte din kunskap inom ämnet för det finns uppenbarligen brister i den
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TuffBakomTangenten
Känns verkligen som ett u-land att ha plast ruschkannor. Vattenland över huvudtaget känns väldigt mycket U-land tänker jag. Göteborg är ju nära kusten och har härliga klippbad mm

Meningen var att man skulle kunna bada där under vinterhalvåret.
Citera
2024-02-13, 13:55
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaka1234
Du har uppenbart inte sett filmerna från plats om du tror på fullaste allvar att du kan rulla in en stegbil under smältande plast. Om du nu av någon anledning skulle få för dig det så har du alla pelare som håller upp konstruktionen som står ivägen.

Kanske jag som missat något men sett flera klipp där det endast brinner på ett ställe och det ser inte ut som det är på väg att börja brinna överallt inom närmsta 5-10 minuterna iaf
Citera
2024-02-13, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sickmyduck
Hissolyckan i stockholm tex de tar in svart arbetskraft från öst europa

Dom var väl inte svartarbetare?

Bara från utlandet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto