Citat:
Ursprungligen postat av
fsck
Med all tillbörlig respekt så ska jag få be om att inte hålla med alls. Det är ett helt värdelöst förslag och det främst av en anledning. Förslaget innebär att ryzzland, direkt eller indirekt, tillerkänns rätten att lägga sig i och bestämma över andra suveräna staters interna angelägenheter. Det är naturligtvis helt uteslutet. Som exempel finns det ett enda land bestämmer om Sverige ska söka medlemsskap i vilken organisation det nu vara må och det landet är Sverige. Ingen annan har någon som helst rätt att lägga näsan i blöt. Frångår vi den principen är vi alla illa ute. Speciellt med ett så opålitligt land som ryzzland.
Sedan har du helt rätt i att ryzzland aldrig kommer att släppa Krym, oavsett hur många folkomröstningar som hålls och jag tvivlar starkt på att Finland kan övertalas att gå ur Nato. Detta gör, helt bortsett från mina invändningar ovan, att förslaget inte är realistiskt och medtaget mina invändningar är det dessutom en riktigt dålig idé.
Jag tror dessutom att det är en dumt att alls blanda in Nato eftersom ryzzland har haft gräns mot dem (Norge) sedan dagen Nato grundades. Nato är bara ett svepskäl för att försöka dölja pruttlers imperialistiska ambitioner.
Rent principiellt: absolut. Varje suverän stat har rätt att själv bestämma över sin egen säkerhetspolitik. Orsaken till att jag nappade på idén är att jag anser att både Sverige och Finland ska ta det säkra före det osäkra och följa Ukrainas exempel, satsa på den inhemska försvarsindustrin, o.s.v.
Minst 10% av statsbudgeten till försvaret de kommande 10 åren är mitt bud.
Vi skulle aldrig få samma ekonomiska stöd som Ukraina i uppbyggnaden av vårt nationella försvar, vilket är naturligt. I dagsläget kan Ukraina inte ens bli medlem i Nato. Då löser man det på andra sätt.
Nåja. Det är ett orealistiskt förslag, men detsamma kan å andra sidan sägas om majoriteten av de fredsförslag som presenterats i olika former och sammanhang sedan 2022.