2024-02-13, 11:50
Medlem
Cameltotems avatar
Om de nu började brinna av en svets hur som.

Hur kan de spridit sig? Tänker även om man lyckas sätta eld på något vilket bara de känns otroligt svårt. Hur kan de sprida sig så fort utan att någon gör något för stoppa det.

Enda rimliga jag kan se är någon gasledning tagit fyr och de sprutar eld.

Men en liten låga från en svets måste ta bra lång tid att sprida sig och borde kunna släckas snabbt de första minuterna?
Citera
2024-02-13, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grodologen
Det mest korkade av allt är väl att bygga med plast. Det syns ju vad eldbefängt detta material är och i England brann ett höghus som var isolerat med plastmaterial med en massa döda som följd.
Det stolta Sverige, tycks aldrig kunna ta lärdom av andras erfarenheter.
Och personligen tycker jag dessutom att det är direkt vansinnigt att bygga en vattenlekpark, för en miljard. Dessa pengar kan gå till bättre saker!

Det finns ju en anledning till val av material. Här i Stockholm har jag varit med i ett projekt som endast är byggt i trä, och anledningen är miljön. Betong och stål anses som väldigt förorenat i jämförelse med trä. Det finns flera andra exempel där man väljer att gå före med miljön än säkerhet. Asbest är ett annat exempel på detta, asbest har en enorm brandmotståndskraft dock är bearbetningen ett problem.
Citera
2024-02-13, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cameltotem
Om de nu började brinna av en svets hur som.

Hur kan de spridit sig? Tänker även om man lyckas sätta eld på något vilket bara de känns otroligt svårt. Hur kan de sprida sig så fort utan att någon gör något för stoppa det.

Enda rimliga jag kan se är någon gasledning tagit fyr och de sprutar eld.

Men en liten låga från en svets måste ta bra lång tid att sprida sig och borde kunna släckas snabbt de första minuterna?

Av div filmer att döma är rutschkanan som började brinna fler meter upp i luften vilket gjorde första insatsen i princip omöjlig med brandsläckare
Citera
2024-02-13, 12:02
Medlem
Vem är den saknade, vad finns för info?
Utländsk arbetare?
Sa inte NCC att alla med ID06 var ute?
Citera
2024-02-13, 12:03
Medlem
Det är fantastiskt vad många brandingenjörer, kontruktörer, foliehattar och förståsigpåare som har skrivit. Ni kanske skulle ringa och berätta vad som hänt så kan de få lite hjälp på traven.

1. Frigolit är ett varumärke som var störst när cellplast kom, därför kallas det frigolit i folkmun men det är som sagt en cellplast som finns i olika konstruktioner och densiteter.
2. Om vattenrutschkanan är tillverkad av just cellplast låter jag vara osagt, det låter tveksamt då komposit och glasfiber är vanligast skulle jag tro så är fallet. Dessa material brinner också rätt bra när olyckan väl är framme.
3. Det var ett pågående bygge, då är ingen ventilation, sprinkler, röklyckor (om de inte har smältsäkringar) eller brandgasspjäll i bruk. Detta testkörs före vid samordnad provning och körs igång vid/efter slutbesiktning av ett projekt.
4. NCC som huvudentreprenör har det slutliga ansvaret ekonomiskt och rättsligt, men de kommer garantera kräva eventuell vållande UE på ersättning genom deras ansvarsförsäkring (som de är skyldiga att ha)

Min teori, med mina års erfarenhet inom branschen är följande.

HETA arbeten utförs på stativet för rutschbanan, dåligt ställt med släckare och brandförebyggande åtgärder gör att det tar eld och det tar sig fort när man inte släcker direkt.
Rutschbanan agerar skorsten och fyller tornet med explosiva rökgaser som vid rätt temperatur och syreblandning antänder och skapar en explosionsartad brand.

Vem som är ansvarig får vi säkert veta snart. Kanske personen som saknas som lade benen på ryggen och drog eftersom han var vållande, svartarbetade, saknade ID06 och inte ville stå för konsekvenserna. Han är säkert hemma i Polen nu och söker jobb som svetsare på nåt annat företag långt från Göteborg.
Senast redigerad av Tacete 2024-02-13 kl. 12:07.
Citera
2024-02-13, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Han försvarar ju sin design i DN. Så, någon har säkerligen synpunkter. Hela hans verksamhet bygger på förtroende, skulle det vara fel eller olämplig design kan han söka nytt jobb.

Citat DN.

” Upplägget på vattenparken, med huvuddelen under ett tak som vore det en halv flaska kapad vertikalt, tog de fram tillsammans med Lisebergs brittiske creative director David Schofield.
– Det kan man förstås säga om mycket, men det här är, eller var, en på alla sätt unik byggnad där Liseberg var angeläget om att badet skulle vara i dagsljus även inomhus.
Därför, säger Wingårdh, valde man att köpa in ett tak tillverkat av så kallad ETFE-plast, en slags genomskinlig folie som ska klara alla väder och ha en bra så kallad brottstyrka.
Nu får vi se vad brandutredningen kommer fram till det här är ett beprövat material, och det är ju vad jag förstår inte heller i delen med det här taket det börjat brinna. ”
Det kommer givetvis inte slå tillbaka på Wingårdh, han har designat och gjort materialval. Om han disignar ett trähus som brinner ner så får han inte sparken för det.
Nej, det kommer aldrig hända.
Citera
2024-02-13, 12:11
Medlem
I TikTok-videon från början av brandförloppet ser det ut som att det hänger någon form av röda band runt röret som går under själva kanan. Kan det vara någon typ av säkerhetsutrustning som använts vid ett hett arbete?
Citera
2024-02-13, 12:12
Medlem
Kungsgardens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nypan-sr
Från Göteborgs-posten:
"Hård kritik mot NCC:s Lisebergsbygge
Tre utländska underentreprenörer var inte anmälda till utstationeringsregistret. Ett företag hade inte registrerats för skatter i Sverige samtidigt som 25 arbetare inte var inloggade på arbetsplatsen."

Är någon förvånad?
Samhället genomsyras av bluff och båg.

Jag tycker att de kan betala räddningstjänstens och polisens utryckning samt all vaktpersonal som kommer att behövas ännu en tid. Tärande NCC som bryter som samhällskontraktet och bara roffar åt sig skattebetalarnas pengar.
Citera
2024-02-13, 12:14
Medlem
BarnsligaBengts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr-Skarprattare
Själva grejen med vattenrutchkanor är väl att de ska se färgglada och inbjudande ut? De är ju till för barn. Den där stålrutchbanan du länkade till ser ju för fan ut som en nyligen påbörjad byggarbetsplats.

Du låter som en bakåtsträvande Nokia-entusiast 2007 när iPhone kom. ”Själva grejen med mobiltelefoner är väl att de ska vara i färgglad plast?”. Sådana som du kunde inte föreställa er att mobiler och datorer kunde göras i något annat än plast i Teletubbies-färger. Sen kom Apple och använde borstad aluminium och blev världens värdefullaste företag.

Jag har just visat dig en nybyggd fräsch vattenpark från ärans och hjältarnas land Tyskland. Ett Sverige för vuxna. Ändå ihärdar du att detta är omöjligt bara för att du är uppvuxen i hiskeliga äventyrsbad från 70-/80-talen och tror därför att alla äventyrsbad för all framtid måste följa den mallen.
Citera
2024-02-13, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vonheden
Vem är den saknade, vad finns för info?
Utländsk arbetare?
Sa inte NCC att alla med ID06 var ute?

Det verkar vara en som är direkt anställd av Liseberg för att övervaka bygget. Gissningsvis svensk då.
Citera
2024-02-13, 12:20
Medlem
Mazeppas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tacete
Det är fantastiskt vad många brandingenjörer, kontruktörer, foliehattar och förståsigpåare som har skrivit. Ni kanske skulle ringa och berätta vad som hänt så kan de få lite hjälp på traven.

1. Frigolit är ett varumärke som var störst när cellplast kom, därför kallas det frigolit i folkmun men det är som sagt en cellplast som finns i olika konstruktioner och densiteter.
2. Om vattenrutschkanan är tillverkad av just cellplast låter jag vara osagt, det låter tveksamt då komposit och glasfiber är vanligast skulle jag tro så är fallet. Dessa material brinner också rätt bra när olyckan väl är framme.
3. Det var ett pågående bygge, då är ingen ventilation, sprinkler, röklyckor (om de inte har smältsäkringar) eller brandgasspjäll i bruk. Detta testkörs före vid samordnad provning och körs igång vid/efter slutbesiktning av ett projekt.
4. NCC som huvudentreprenör har det slutliga ansvaret ekonomiskt och rättsligt, men de kommer garantera kräva eventuell vållande UE på ersättning genom deras ansvarsförsäkring (som de är skyldiga att ha)

Min teori, med mina års erfarenhet inom branschen är följande.

HETA arbeten utförs på stativet för rutschbanan, dåligt ställt med släckare och brandförebyggande åtgärder gör att det tar eld och det tar sig fort när man inte släcker direkt.
Rutschbanan agerar skorsten och fyller tornet med explosiva rökgaser som vid rätt temperatur och syreblandning antänder och skapar en explosionsartad brand.

Vem som är ansvarig får vi säkert veta snart. Kanske personen som saknas som lade benen på ryggen och drog eftersom han var vållande, svartarbetade, saknade ID06 och inte ville stå för konsekvenserna. Han är säkert hemma i Polen nu och söker jobb som svetsare på nåt annat företag långt från Göteborg.

Trådens bästa och mest seriösa inlägg! 👍👍
Citera
2024-02-13, 12:23
Avslutad
Förlåt mig om jag tjatar
Klordioxid bildas av klor och vatten som oxiderat genom att klorgas stött på metall , i bassängerna som berör detta bygget var det precis vattenfyllt (klor och vatten) , själva klorgasen som bildas är inte brandfarlig ----------> men när denna gas kommer i kontakt med metaller bildas klordioxid ---------> som är explosivt.

Kan det vara så att detta varit uppmärksammat - men att rutschbanans (skorstenseffekt) varit just fyllt med klordioxidgasen ...

Där hänger min fråga fortfarande ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in